Adatlopástól félnek az internetezők
2007. május 18.
A megkérdezettek 1 százaléka naponta vásárol, 6 százaléka gyakran, 39 százaléka alkalmanként, míg 28 százaléka soha.
A nem vásárlók 43 százaléka azért nem teszi ezt, mert nem tudja megfogni a terméket, 39 százaléka azért, mert fél megadni a kártyaszámát, 7 százaléka pedig nem bízik benne, hogy leszállítják a terméket.
Az on-line vásárlók és bankolók azért választják ezt a megoldást, mert gyorsabb, egyszerűbb, olcsóbb, s a munkahelyükön tudják elintézni az ügyeiket.
A vevők az interneten elsősorban könyvet, elektronikai terméket, színház- és mozijegyet, ruhát, utazást, gyerek-, illetve számítógépes játékot vesznek.
A megkérdezettek közül azok, akik nem bankolnak interneten keresztül, azért nem teszik ezt, mert 39 százalékuk fél, hogy ellopják a jelszavát, 26 százalékuk pedig attól tart, hogy feltörik a rendszert.
Általános tendencia, hogy aki bankol, az vásárol is, de a vásárlók közül csak minden második intézi interneten pénzügyeit.
A megkérdezettek 48 százalékát nagyon aggasztja az adatlopás, 66 százalékát a csalás és a visszaélés, illetve az adathalászat. A válaszadók elmondták azt is, hogy csak 5 százalékukat ért valamilyen kár vagy támadás az interneten keresztül.
Bartha Hedvig elmondta: az aggodalmak ellenére a megkérdezetteknek csak 42 százaléka használ biztonsági megoldását, míg 30 százaléka egyáltalán nem. A fennmaradó rész pedig nem tudja, hogy a gépe rendelkezik-e biztonsági szoftverrel. A védekezők 95 százaléka vírusvédelmet alkalmaz, 86 százaléka tűzfalat, kalózszoftver elleni védelmet pedig 54 százalék. Adathalászat ellen 19 százalékuk használ védelmet, míg 53 százalékuk nem: a megkérdezettek 29 százaléka annak ellenére sem rendelkezik ilyen védelemmel, hogy tudja, létezik ilyen típusú szoftver.
A felmérés során megkérdezettek 89 százaléka úgy véli, hogy a biztonságról az adott oldal üzemeltetőjének kell gondoskodnia, s csak 12 százaléka gondolja úgy, hogy a vásárlónak, a felhasználónak.