SPSS adatbányászati és adatelemzési konferencia - ötödször
2007. május 8.
Minden korábbinál nagyobb részvétellel (közel 120 fő) és több előadással (16) tartották meg ma Budapesten az ötödik magyarországi SPSS adatbányászati és adatelemzési konferenciát. Az SPSS Hungary egész napos rendezvényén délelőtt egy, délután két szekcióban (Clementine és Predictive Applications, illetve SPSS és Dimensions) folyt a munka.
A világ vezető statisztikai és adatelemző szoftver szállítója eddigi és jövőbeni tevékenységéről, "Past, present, future" címmel tartott nyitó előadást Jack Noonan, az SPSS Inc. elnök-vezérigazgatója. Néhány fontosabb megállapítását emeljük ki. Az amerikai szoftveres cég az elmúlt 14 évben 23 céget vásárolt fel, árbevételének kétharmada ma már a kereskedelem ágazatból származik. Versenytársaihoz képest az SPSS tevékenységét az alkalmazó (nagy) vállalatoknál az emberi adatokra való összpontosítás, az úgynevezett "360 fokos ügyfélnézet" jellemzi. Kiemelte, az SPSS találta ki és vezette be a "vállalati visszajelzés- menedzsment" fogalmat. Ma minden SPSS eszköz fő újdonsága, a programozhatóság mellett, a skálázhatóság és integrálhatóság. A termékek támogatják a nagyvállalati prediktív analitikus folyamatokat. A jövőben a prediktív adatelemzés kerül előtérbe az ügyfelek elégedettségét mérő, az ügyfélmegtartást szorgalmazó nagyvállalatoknál. Ebben segítenek, ezt célozzák az SPSS új, illetve a jövőben megjelenő termékei.Az Enterprise Feedback Management (EFM) nevű új programterméket, illetve módszertant részletesebben Nick Read, az SPSS UK (angliai iroda) munkatársa ismertette. Hangsúlyozta, az egyre élesedő piaci verseny közepette a vállalatok csak úgy tarthatják meg ügyfeleiket, ha azok viselkedése mellett az illető termékhez/alkalmazáshoz/szolgáltatáshoz való hozzáállásukat is ismerik. Ezekben segít az EFM. Az SPSS Hungary képviselője, Cseh Zoltán előadásában prediktív programeszköz (SPSS Predictive Marketing) használatán keresztül, példákkal illusztrálva mutatta be a szerinte hazánkban még mindig új területet jelentő üzleti előrejelzés és optimalizáció lehetőségeit.
A konferencia résztvevői kézhez kapták az SPSS for Windows professzionális asztali adatelemző és riportkészítő programcsomag legfontosabb újdonságait tartalmazó információs füzetet. Ennek a szoftvernek a legújabb változata a 15-ös; jelenleg 14 modul tartozik hozzá, 12 olyan tulajdonsággal rendelkezik (köztük a hatékony adatmenedzsment, adatok egyszerű, szöveges megjelenítése, adattisztítás, Oracle, DB2, MS SGL és MS Access kapcsolatok, hatékonyság-növelés összetett elemzéssel és modellalkotással, több különböző szintű eszköz a profi adatkezeléshez stb.), amellyel a felhasználó növelheti riportjai minőségét, javíthatja elemzési sebességét.
Az SPSS Clementine nevű adatbányászati eszközével foglalkozó szekcióban szó esett a legfrissebb adatbányászati felhasználásokról, a szövegbányászatról (text mining) és a web miningról. Az utóbbi évek fejlesztései vezettek az adatbányászat legújabb és legkülönlegesebb felhasználásához, szöveges tartalmak és a webhasználat elemzéséhez. Ez a két adatbányászati módszer az ügyfél információk - korábban alig használt - új forrásait nyitja meg, a kérdőíves felmérések és a weboldalak látogatásakor keletkező napló (weblog) szöveges adatainak elemzésével. Ezen adatok elemzésbe való bevonása mélyíti és gazdagítja a korábbi adatbányászati elemzésekkel feltárt összefüggéseket.