TovĂĄbb bƑvĂŒlt a notebookpiac MagyarorszĂĄgon is

A hordozhatĂł rendszerek irĂĄnt rĂ©giĂłszerte megfigyelhetƑ, töretlen keresletnek köszönhetƑen az eurĂłpai, közel-keleti Ă©s afrikai orszĂĄgokat ĂĄtfogĂł EMEA rĂ©giĂł minden elƑzetes vĂĄrakozĂĄst meghaladĂł PC-Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©st produkĂĄlt 2007 elsƑ negyedĂ©vĂ©ben. Az IDC ĂĄltal közzĂ©tett elƑzetes adatok szerint az eladott PC-k 19,4 milliĂł darabos mennyisĂ©ge 13,2 szĂĄzalĂ©kkal volt magasabb, mint 2006 elsƑ negyedĂ©vĂ©ben, ezen belĂŒl a noteszgĂ©pek forgalma 34,3 szĂĄzalĂ©kkal emelkedett.
Az asztali gĂ©pes szĂĄllĂ­tĂĄsok szĂĄma nem vĂĄltozott tavaly Ăłta, de a hordozhatĂł eszközök irĂĄnti kitartĂł kereslet, Ă©s kĂŒlönösen az otthoni szegmens Ă©s a CEMA tĂ©rsĂ©g (KözĂ©p-EurĂłpa, Közel-Kelet Ă©s Afrika) folyamatai összessĂ©gĂ©ben vĂ©ve növekedĂ©st eredmĂ©nyeztek. A piac vezetƑ szereplƑi, a HP Ă©s az Acer tovĂĄbb növeltĂ©k piaci rĂ©szesedĂ©sĂŒket, Ă©s a Toshiba, a Packard Bell, valamint az Asus is bƑvĂŒlĂ©srƑl szĂĄmolt be. A Dell szĂĄmĂĄra tovĂĄbbra is hĂĄtrĂĄnyos volt a vĂĄllalati kereslet lassulĂĄsa Ă©s az otthoni szegmens kiskereskedƑi között zajlĂł verseny. A Fujitsu Siemensnek Ă©s a LenovĂłnak a piaci ĂĄtlagtĂłl elmaradĂł mĂ©rtĂ©kben sikerĂŒlt növelnie eladĂĄsait.

„A szĂĄllĂ­tĂłk többsĂ©gĂ©nĂ©l a teljes rĂ©giĂłra jellemzƑ Ă©lĂ©nk noteszgĂ©p-kereslet volt a növekedĂ©s fƑ mozgatĂłrugĂłja” – mutatott rĂĄ Karine Paoli, az IDC szemĂ©lyi szĂĄmĂ­tĂĄstechnikai csoportjĂĄnak kutatĂĄsi igazgatĂłja. „A szĂ©les kĂ­nĂĄlatnak Ă©s az egyre vonzĂłbb dizĂĄjnnak köszönhetƑen Nyugat-EurĂłpĂĄban vĂĄltozatlanul erƑteljes kereslet mutatkozik a hordozhatĂł eszközök irĂĄnt az otthoni felhasznĂĄlĂłk körĂ©ben. A szĂĄllĂ­tĂłk közötti Ă©les verseny ugyanakkor az ĂĄrakat is rendkĂ­vĂŒl kedvezƑ szinten tartotta. E tĂ©nyezƑk egyĂŒttesen hatĂĄrozott, 40 szĂĄzalĂ©kos növekedĂ©st eredmĂ©nyeztek az otthoni noteszgĂ©pek Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©sĂ©ben” – fƱzte hozzĂĄ. „A 2004 Ăłta növekvƑ telepĂ­tett bĂĄzisbĂłl eredƑen a következƑ kĂ©t Ă©vben is stabil kĂ©t szĂĄmjegyƱ növekedĂ©sre szĂĄmĂ­tunk. Az otthoni felhasznĂĄlĂłk igĂ©nyeinek kikristĂĄlyosodĂĄsa Ă©s finomodĂĄsa minden szĂĄllĂ­tĂł szĂĄmĂĄra felĂŒlĂ©rtĂ©kesĂ­tĂ©si (up-sell) lehetƑsĂ©geket teremt.”

„A hordozhatĂł gĂ©pek terjedĂ©sĂ©nek gyorsulĂĄsa kĂŒlönösen a kelet-közĂ©p-eurĂłpai tĂ©rsĂ©gben nyilvĂĄnvalĂł, ahol a noteszgĂ©pek Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©se összessĂ©gĂ©ben vĂ©ve 70 szĂĄzalĂ©kkal nƑtt. Ennek fƑ oka az otthoni piac bƑvĂŒlĂ©se, a hĂĄztartĂĄsok növekvƑ vĂĄsĂĄrlĂłereje Ă©s a lendĂŒletes gazdasĂĄgi növekedĂ©s, valamint az, hogy a nemzetközi szĂĄllĂ­tĂłk piaci rĂ©szesedĂ©sĂ©rt folytatott Ă©les versenye egyĂșttal az ĂĄrakat is lenyomta” – magyarĂĄzta Stefania Lorenz, az IDC CEMA programmenedzsere.

Ennek eredmĂ©nyekĂ©ppen az eladott noteszgĂ©pek mennyisĂ©ge a rĂ©giĂł legtöbb orszĂĄgĂĄban meghaladta az asztali gĂ©pek Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©si volumenĂ©t. „Ebben a negyedĂ©vben is a noteszgĂ©pek adtĂĄk a teljes nyugat-eurĂłpai PC Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©s több mint 50 szĂĄzalĂ©kĂĄt. A hordozhatĂł szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pek gyorsulĂł kelet-közĂ©p-eurĂłpai terjedĂ©se CsehorszĂĄgban Ă©s MagyarorszĂĄgon is 50% fölĂ© emelte a noteszgĂ©pek összĂ©rtĂ©kesĂ­tĂ©sen belĂŒli arĂĄnyĂĄt” – mutatott rĂĄ Morvay Eszter, az IDC EMEA PC Tracker vezetƑ elemzƑje. „A noteszgĂ©pek a Közel-Keleten is lendĂŒletesen terjednek. SzaĂșd-ArĂĄbiĂĄban pĂ©ldĂĄul a noteszgĂ©pek kĂ©tszer akkora mennyisĂ©gben fogynak, mint az asztali PC-k” – fƱzte hozzĂĄ.

A Vista nem volt kiemelt növekedĂ©sösztönzƑ tĂ©nyezƑ az elsƑ negyedĂ©v sorĂĄn, de a processzorvĂĄltĂĄsokkal egyĂŒtt egyĂ©rtelmƱen hozzĂĄjĂĄrult a növekedĂ©shez Ă©s szerepe volt az asztali szegmens gĂ©peinek lecserĂ©lĂ©sĂ©ben is, ami csökkentette az asztali gĂ©pes eladĂĄsok visszaesĂ©sĂ©nek mĂ©rtĂ©kĂ©t.

„Az otthoni felhasznĂĄlĂłk noteszgĂ©pek irĂĄnti kereslete Ă©s a CEMA rĂ©giĂł tovĂĄbbi növekedĂ©se az Ă©v egĂ©szĂ©ben fontos piacalakĂ­tĂł tĂ©nyezƑ marad, az Ă©v mĂĄsodik felĂ©ben pedig az ĂŒzleti cĂ©lĂș PC-k cserĂ©jĂ©nek Ă©lĂ©nkĂŒlĂ©sĂ©re szĂĄmĂ­tunk, ami rövid tĂĄvon kedvezƑ kilĂĄtĂĄsokat Ă­gĂ©r” – jelentette ki Karine Paoli. „Az ĂĄrverseny ugyanakkor vĂĄltozatlanul Ă©les marad minden szegmensben, az ĂĄrbevĂ©tel-növekedĂ©s pedig szerĂ©nyebb lesz. EzĂ©rt a szĂĄllĂ­tĂłk rĂĄkĂ©nyszerĂŒlnek majd, hogy megkeressĂ©k a piaci rĂ©szesedĂ©s Ă©s a nyeresĂ©g közötti kĂ©nyes, optimĂĄlis egyensĂșlyt” – tette hozzĂĄ.

A magyar piacon a rĂ©giĂłs tendenciĂĄktĂłl kissĂ© eltĂ©rƑ jelek mutatkoztak 2007 elsƑ negyedĂ©vĂ©ben. Az asztali PC Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©s közel 15%-ot zuhant darabszĂĄmban, ami elsƑsorban a tavaly Ă©v vĂ©gi szĂĄrnyalĂł Sulinetes PC eladĂĄsok okozta Ʊrnek volt köszönhetƑ. Az elsƑ negyedĂ©vben megjelenƑ VistĂĄnak sem volt mĂ©g jelentƑsebb hatĂĄsa. A notebook piac viszont tovĂĄbb bƑvĂŒlt, közel 30%-ot az elƑzƑ Ă©v azonos idƑszakĂĄhoz kĂ©pest. A hordozhatĂł szĂĄmĂ­tĂĄstechnika irĂĄnti igĂ©ny mĂ©g jobban erƑsödött, ezt segĂ­tette elƑ a 3 mobilszolgĂĄltatĂł ĂĄltal kĂ­nĂĄlt mobil-internet elƑfizetĂ©s kedvezmĂ©nyes notebook vĂĄsĂĄrlĂĄsi feltĂ©tellel egybekötve. 

  • A HP megƑrizte hatĂĄrozott vezetƑ szerepĂ©t a piacon. ÖsszessĂ©gĂ©ben vĂ©ve 25 szĂĄzalĂ©kos növekedĂ©st produkĂĄlt, Ă©s vĂĄltozatlanul a noteszgĂ©pek szegmensĂ©ben volt a legsikeresebb – 57 szĂĄzalĂ©kos 2006 elsƑ negyedĂ©vĂ©hez viszonyĂ­tott növekedĂ©ssel.
  • Az összesĂ­tĂ©st vizsgĂĄlva tovĂĄbbra is az Acer növekedett a leggyorsabb ĂŒtemben az 5 vezetƑ cĂ©g közĂŒl. Stabilan (46 szĂĄzalĂ©kkal) bƑvĂ­tette eladĂĄsait a noteszgĂ©pek szegmensĂ©ben, de az asztali gĂ©pek piacĂĄn is sikerĂŒlt kiemelkedƑ, 48 szĂĄzalĂ©kos növekedĂ©st elĂ©rnie.
  • A Dell ismĂ©t visszafogott negyedĂ©vet zĂĄrt. ÖsszesĂ­tett eladĂĄsai nĂ©mileg zsugorodtak, mivel az eredmĂ©nyekre tovĂĄbbra is kedvezƑtlen hatĂĄst gyakorolt a vĂĄllalati kereslet lassulĂĄsa, valamint a HP ĂĄltal generĂĄlt, illetve az otthoni gĂ©peknĂ©l a kiskereskedelmi csatornĂĄban zajlĂł verseny.
  • A Fujitsu-Siemens Computers a 2006 mĂĄsodik felĂ©re jellemzƑ lassulĂĄst követƑen 2007 elsƑ negyedĂ©vĂ©ben ismĂ©t az erƑsödĂ©s jeleit mutatta. Nyugat-eurĂłpai teljesĂ­tmĂ©nye hullĂĄmzĂł volt, de – kĂŒlönösen a noteszgĂ©p-szegmensben – sikerĂŒlt javĂ­tania versenykĂ©pessĂ©gĂ©t Ă©s ellĂĄtĂĄsi lĂĄnca mƱködĂ©sĂ©t.
  • A Toshiba tovĂĄbbra is jĂłl teljesĂ­tett Ă©s megƑrizte 5. helyĂ©t az összesĂ­tett EMEA rĂ©giĂłbeli rangsorban.
  • A 6. illetve 7. helyen ĂĄllĂł Lenovo Ă©s Packard Bell szintĂ©n egĂ©szsĂ©ges teljesĂ­tmĂ©nyt nyĂșjtott az elsƑ negyedĂ©vben. A Lenovo visszatĂ©rt a biztatĂł, 14 szĂĄzalĂ©kos növekedĂ©si ĂŒtemhez, mĂ­g a Packard Bell kĂŒlönösen a lakossĂĄgi szegmensben zĂĄrt sikeres negyedĂ©vet. Az Asus szintĂ©n tovĂĄbb növelte rĂ©szesedĂ©sĂ©t a noteszgĂ©pek piacĂĄn, Ă©s megƑrizte összesĂ­tett 8. helyĂ©t.
Az elsƑ 5 szĂĄllĂ­tĂł: az EMEA-rĂ©giĂłban eladott PC-k darabszĂĄma szerint*
2007 elsƑ negyedĂ©vi elƑzetes adatok (ezer db)

  2006. I. negyedév 2007. I. negyedév 2006. I. negyedév piaci részesedés 2007. I. negyedév piaci részesedés Növekedés
HP 3030 3772 17,7% 19,4% 24,5%
Acer 1591 2333 9,3% 12,0% 46,7%
Dell 2347 2317 13,7% 11,9% -1,3%
Fujitsu Siemens 1326 1420 7,7% 7,3% 7,1%
Toshiba 794 977 4,6% 5,0% 23,0%
Egyéb 8 050 8 584 47,0% 44,2% 6,6%
Összesen 17 137 19 402 100,0% 100,0% 13,2%

ForrĂĄs: IDC EMEA, 2007 I. negyedĂ©vi elƑzetes eredmĂ©nyek, 2007. ĂĄprilis 20.
*PC szållítåsok = asztali és noteszgépek
 
 
 

Belépés

 

 

RegisztrĂĄciĂł