A világ előrehaladása az információs társadalom terén 2006-ban

Átfogó tanulmány az információs társadalom és a hálózati világ trendjeiről

4/ 4 oldal
Egymilliárd százmillió rendszeres internetező, egymilliárd eladott mobiltelefon készülék és félmilliárd új mobil-előfizetés, 100 millió feletti weblap a világhálón, megvalósuló 100 dolláros laptop, és a virtuális világok meghódítása – néhány jellemző szám és trend az elmúlt évből. A komplex értelemben vett információs társadalom kétarcú volt 2006-ban, és ez a kettősség a 2007-es évet is meg fogja határozni. Az érem egyik oldala a technikai és információs írástudás értelemben vett irányadó réteg „tobzódása” az új forradalomban, leginkább a Web 2.0-nak hívott jelenségegyüttesben. Az érem másik oldalán a fejlődő országok polgárai és gazdasága foglal helyet – az információs társadalom eljövendő éveit a  szegénygazdaság (újra)felfedezése és az általa diktált logikák fogják meghatározni.


2004 májusa óta az internet megduplázta saját méretét, a szájtok száma immár meghaladja a 100 milliót. A tartalomipar győztesei a Web 2.0 alkalmazások. Ahogy az email a „virtuális” párja a postai levelezésnek, úgy a Web 2.0-nek nincs „offline megfelelője”: olyan fokú kooperációt, közösségi együttlétet, tudásmegosztást valósít meg, mely a való világban elképzelhetetlen. 2006-ra ezen a téren a Web 2.0 alkalmazások továbbfejlesztése volt a legjellemzőbb, egyre több minőségi szolgáltatás jött létre. A mozgatórugók legfontosabb eleme, hogy  egyre több ember egyre több időt tölt a hálón. A széleskörű hatást két példa alaposan érzékelteti: a Time magazin a Web 2.0 felhasználóit választotta az év emberének, a brandchannel.com felmérése szerint a Google, mint márkanév nagyobb hatással van az emberek hétköznapi életére, mint a Coca-Cola. Ugyanebben a felmérésben harmadik helyen a YouTube-ot találjuk, míg a negyedik helyet a Wikipedia foglalta el.

2005-öt a Google éveként definiáltuk, 2006-t pedig a YouTube évének hívhatjuk. A YouTube egyedi látogatóinak száma 2005 augusztusában még 58 ezer volt; 2006 májusában már közel 20 millió. A másfél év alatt a garázsból a Google portfóliójába eljutó cég 1,65 milliárd dollárért cserélt gazdát, ami azt jelenti, hogy értéke közel 2,85 millió dollárral nőtt minden nap az alapítása óta eltelt időben; az anyagi siker mellett a YouTube társadalmi hatásai már ma is kimutathatók. Milyen hatást gyakorolhat még a web 2.0 (és ami abból kifejlődik) a felhasználókra és a piacokra? Kik azok, akik ezúttal ki fognak maradni a forradalomból és mi lesz velük? Mindenképpen kiderült, hogy kialakul egy „használatikultúra-szakadék” ennek minden hátrányával és egyéb kisérőjelenségével együtt.

Virtuális világok

A felhasználóközpontú online forradalom új területet talált magának: a virtuális világokat. Az online szerepjátékok virtuális világai kutatásának egyik alapvető felismerése volt az, hogy a játékosok számára ez a környezet több, mint szórakozás - virtuális életek, létezések, gazdasági, szociális tevékenységek alakulnak ki. Ha a működő virtuális jákékközösségeken továbblépve szemléljük a jelenséget, elénk tárul egy új kommunikációs csatorna és megjelenítési felület, egy új modell. Nem is maga a modell az új, hanem a megjelenési formája. Egy új divat, egy új jelenség, amire mindenki reagál a maga módján. Az elsőségért folytatott harc után a következő hullám más legekkel akar majd hódítani, illetve megjelennek a specializált világok is. A virtuális világok kiválóan alkalmasak ismeretterjesztésre, oktatása, értéknövelt kommunikációra - véleményünk szerint a 2007-es év ennek az átalakulásnak a jegyében fog zajlani.
*

Immár harmadszor készül el a Budapesti Műszaki Egyetem Információs Társadalom- és Trendkutató Központjának információs társadalom nemzetközi trendjeivel foglalkozó éves jelentése. Az Information Society World Progress Report címet viselő évkönyv Magyarországon egyedülálló módon társadalmi informatikai megközelítéssel, átfogó módon írja le az elmúlt év legfontosabb metatrendjeit az IT világában. A jelentésben részletesen olvashatunk a versenyképességi rangsorokról, az internethez hozzáférőkről és hozzá nem férőkről. A szerzők bemutatják a mobilkommunikáció világának legfontosabb eseményeit, kiemelkedően fontos trendként meghatározva a „szegények piacának” felfedezését, és természetesen értékelik a megkerülhetetlen Web 2.0-es fejlesztéseket is.

A közel 40 oldalas jelentés számos grafikonnal, közérthető módon, az elmúlt év eseményeit nemcsak bemutatva, de értelmezve is szól a szakmához, valamint az információs társadalom iránt érdeklődő laikusokhoz egyaránt. A jelentés az alábbi linken érhető el:
http://www.ittk.hu/web/docs/ITTK_WPR_2006.pd

A cikk forrása: www.ittk.hu
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció