A Vodafone megszerezte az indiai Hutchison Essart
2007. február 13.
A bevásárlás megfelel a Vodafone stratégiájának: ahol lehet, korlátozni akarja a jelenlétét a túlérett, nehezen bővíthető piacokon, és terjeszkedni a felzárkózó, az alapszolgáltatások terén még gyorsan bővülő piacokon. Ezt üdvözlik a befektetők, de arra is figyelmeztetik a cégvezetést, hogy a sorozatos bevásárlások költsége és a rájuk következő értékleírások szintén lassítják, legalábbis jelenleg, a vállalat előmenetelét.
A svájci Swisscom távközlési vállalat december közepén visszavásárolta a mobiltelefon-szolgáltató részlege, a Swisscom Mobile 25 százalékát a Vodafone-tól. A vételár, 4,25 milliárd svájci frank, jóval több volt a piacon várt 3,5-3,75 milliárdnál, de mindenesetre kevesebb, mint amennyit - 4,5 milliárd svájci frankot - a Vodafone fizetett a részesedésért a Swisscomnak 2001. márciusban. Tavaly márciusban a Vodafone kilépett a japán piacról is.
Január végén a Vodafone egyiptomi leánycége megállapodást ír alá arról, hogy 3,34 milliárd egyiptomi fontért (579,1 millió dollár) harmadik generációs mobilkoncessziót vásárol Egyiptomban. A Vodafone Egypt egyike a két egyiptomi mobilszolgáltatónak. Elemzők ezt az ügyletet is "kissé költségesnek" tartották.
Az üzleti éve szeptemberrel zárult első felében a Vodafone-nak 4,548 milliárd fontos vesztesége volt adó után, az egy évvel korábbi, 2,629 milliárd fontos adózott eredmény helyett.
Adó előtt a hiány 3,33 milliárd font volt az egy évvel korábbi, 3,911 milliárd fontos adó előtti eredmény helyett. Az előző pénzügyi évben csaknem 15 milliárd font, rekordméretű volt a társaság vesztesége adó előtt, főleg a korábbi szerzemények 23 milliárd fontos értékleírása miatt.
A folytatódó visszaesést a német és az olasz részlegek újabb, 8,1 milliárd fontos értékleírásával magyarázták. Enélkül és más egyszeri tételek nélkül az üzemi eredmény 7,5 százalékkal 5,141 milliárd fontra, az adózott eredmény 6,3 százalékkal 3,441 milliárd fontra nőtt volna. A beszámoló panaszolta az erős versenyt az érett piacokon és a felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigorát Európában.
Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette, a Vodafone-nál egyelőre fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt. A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit az erősen versengő, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni, lassítva a vezetékes bevétel csökkenését is.
Európában szervesen nem nőtt a Vodafone bevétele az első üzleti félévben, Nagy-Britanniában, Németországban és Olaszországban még csökkent is. A felzárkózó piacokon 13,7 százalékkal, az amerikai földrészen több mint 18 százalékkal nőtt a bevétel szervesen. Az új szerzemények jól teljesítettek: Csehországban 14,4 százalékkal, Romániában 31,3 százalékkal nőtt a bevétel.
Az első üzleti félévben a Vodafone-nál változatlanul a mobilbeszélgetés volt messze a fő bevételtermelő, miközben ez a bevétel nőtt a legkevésbé: 5,6 százalékkal 11,37 milliárd euróra az egy évvel korábbihoz képest. Az üzenettovábbítás bevétele 10,7 százalékkal 1,786 milliárd fontra emelkedett, és a még távoli jövőt jelzi, hogy a vezetékes - főként széles sávú - bevétel 20,4 százalékkal gyarapodott, de még csak 726 millió fontra.
A teljes első üzleti félévi bevétel, 15,594 milliárd font, 7,2 százalékkal több az egy évvel korábbi 14,548 milliárdnál, szervesen, azaz valutaárfolyam- és csoportösszetétel-változás nélkül számolva 4,1 százalékos volt a növekedés. Az egész pénzügyi évre 5-,6,5 százalékos szerves növekedésben bíznak a cégnél. Az árnyomást azonban jól jelzi, különösen a barangolási díjak idei európai csökkentése miatt, hogy a csoport több mint 191 millió ügyfele által a társaság vonalain beszélt percek száma időközben 34 százalékkal, szervesen is 18,2 százalékkal nőtt, 112,65 milliárdra.
Magyarországon a Vodafone hét éve kezdte meg szolgáltatását, és mintegy 2 millió ügyfelet szerzett. November elején jelentették be, hogy a mobil mellett már vezetékes szolgáltatást is nyújt a cég Magyarországon, a májusban Európa-szerte meghirdetett "Vodafone Otthon" program keretében, amellyel a társaság bővíteni akarja palettáját. A Vodafone Magyarországon az Inviteltől vásárolja a vezetékes vonalat.
Tavaly év végére - 2005. december végéhez képest - a Pannon 34,12 százalékra növelte piaci részesedését 33,22 százalékról, a T-Mobile részesedése 44,46 százalékra csökkent 45 százalékról, a Vodafone piaci része 21,41 százalékra fogyatkozott 21,78 százalékról.
Kapcsolódó cikkek
- Egy hónap alatt 5 millió új GSM-előfizető Indiában
- Vodafone: növekvő bevételek, csökkenő veszteség
- Budapesten lesz a Vodafone globális szolgáltató központja
- Tízdolláros laptopot készít India
- Megújult a Vodafone Wireless Office szolgáltatása
- Közös mobiltévé-műsorszórást kezdene Németországban a Vodafone, a T-Mobile és az O2
- A Vodafone közösségi portált indított a fejlesztőknek
- YouTube a Vodafone mobilokon
- A Vodafoné a legjobb ajánlat a Hutchison Essarra
- eBay szolgáltatások Vodafone mobilokon