Öt dolog, amit tudni kell a cserélhető objektívekről

Az leggyakoribb fotózással kapcsolatos kérdések egyike a "Milyen fényképezőgépet vegyek?", de a következő ugyanolyan fontos kérdés a "Milyen objektívet vegyek?" kérdés is. Ezt próbáljuk megválaszolni most. A célunk az, hogy a kezdő DSLR felhasználónak irányt mutassunk a különböző típusú objektívek dzsungelében.
1. Milyen az objektívfoglalat?

Minden fényképezőgép-gyártó más foglalatot használ. Mielőtt hozzáfognánk a tökéletes objektív keresésének, tudnunk kell, hogy milyen objektívekkel kompatibilis a fényképezőgépünk. Ezt az internetes brosúrákból, vagy a webshopok tulajdonságlistáiból könnyen kideríthetjük. Például a Canon weboldalán megnézhetjük, hogy az EOS 5D DSLR Canon EF objektívfoglalattal rendelkezik, vagyis nem támogatja az EF-S bajonettes objektíveket. Ezzel szemben a 30D EF és EF-S bajonettes objektíveket egyaránt támogat. Vagyis nem csavarhatunk fel bármit bármire. Természetesen vannak megoldások arra az esetre is, ha Nikon objektívet akarunk Canonnal használni, de elsődleges célunk nem az adapterek ismertetése. Vissza a foglalatokhoz. Vannak kizárólag digitális gépek számára gyártott objektívek. A Canon esetében az EF-S objektívek csak digitális gépeken használhatóak. Ezeket nemcsak a 35mm-es filmes vázra nem csavarhatjuk fel, de az 5D-vel párosíthatjuk a képérzékelő mérete miatt. Az EF objektíveket viszont minden Canon tükörreflexes fényképezőgéppel használhatjuk, mert ezeket a 35mm-es filmre/képérzékelőre tervezték. Ez vezet a második alponthoz.

2. Mekkora a képkivágás-faktor?

Hogy ne bonyolítsuk túl, a képkivágás faktor (amelyet a Canon az objektív fókusztáv-szorzójának nevez) abból ered, hogy a digitális fényképezőgépek szenzorai néhány kivétellel kisebbek a 35mm-es filmnegatívnál, így azt is mondhatjuk, hogy a képkivágás-faktor egy szorzó, amellyel beszorozva objektívünk fókusztávját, megkapjuk a "valós", 35mm-es filmre/képérzékelőre átszámított fókusztávot. Vagyis a már említett Canon 30D 1,6-os képkivágás faktorral rendelkezik. Ha rácsavarunk egy 100mm-es objektívet, majd beszorozzuk 1,6-tal, kiderül, hogy a 30D egy 100mm-es objektívvel ugyanazt a képet mutatja mint egy 160mm-es objektívvel rendelkező 35mm-es filmes tükörreflexes fényképezőgép. Ez megmagyarázza azt is, hogy miért nem érdemes az 5D-re EF-S objektívet felcsavarni. Az 5D 35mm-es képérzékelővel rendelkezik, vagyis "full frame" fényképezőgép, míg az EF-S objektíveket az 1,6x képkivágású digitális tükörreflexesekre alakították ki. Tegyük fel, hogy adott egy EF 16-35mm-es objektív. Az 5D-n ez 16-35mm-es objektívként viselkedik, míg a 30D esetében a fókusztávot be kell szoroznunk 1,6-tal, vagyis az előbbi objektív 25,6-56mm-esként viselkedik, azaz szűkebb képkivágást eredményez. Emiatt az 5D tájfotózásra alkalmasabbnak mondható, ugyanis "többet lát". Teleobjektívek esetében ez a különbség még erőteljesebb. Már tudjuk, hogy egy EF 70-200mm-es objektív esetében az 5D-vel nem változik a fókusztáv, de ha 30D-re csavarjuk, akkor már egy 112-320mm-es objektívnek megfelelő képkivágást kapunk. Ebből világosan kiderül, hogy ha távolabb lévő témát (pl. a vadvilágot) kell becserkészni, a 30D jobb választás lehet, hiszen a nagy fókusztávolságú objektívek eszméletlenül sokba kerülnek.

3. Válasszunk objektívet a téma függvényében!

Milyen témát fényképezünk szívesen? Leírtunk három általános kategóriát, amely segítségére lehet az elbizonytalanodó vásárlónak. Jegyezzük meg: a pillanat megörökítése a lényeg, ahhoz kell idomuljon a felszerelés!

- Családi fotók, nyaralás, újságírás: Ilyenkor senki sem kíván több kiló felszerelést vonszolni maga után, a lényeg az, hogy kézhezálló és használható legyen. Ilyenkor a legfontosabb, hogy elcsípjük a megfelelő pillanatot és nem a borotvaéles képek készítése a lényeg, bár ugye ideális esetben a legjobb pillanat megragadására is és a borotvaéles kép elkészítésére vágyunk.
- Tájkép, beltéri felvételek, város: Ebben az esetben a legtöbbször a nagylátószögű objektívekkel készíthetjük a legjobb felvételeket. Természetesen kivétel mindig akad, de egy nagylátószögű objektív elengedhetetlen ebben a kategóriában.
- Sport, állatok/madarak fotózása, portré: Ide teleobjektív kell... A sporteseményeken sokszor a pálya egyik végéből a pálya másik végét fotózzuk. Ha nagylátószögű objektívet használnánk, az érdekes részletek teljesen elvesznének, hiszen amikor minden tekintet a labdára szegeződik, senki sem akarja látni a focipályát... Vadak és madarak fotózásakor a teleobjektív segítségével megközelíthetetlen helyekre is bekukucskálhatunk, valamint az állatokat vagy a madarakat sem zavarjuk meg, nem beszélve arról, hogy pl. oroszlánok fotózásakor jobb, ha minél távolabbról kattintgatunk saját testi épségünk megőrzése érdekében. Focifotóra vagy madárlesre 400mm-es objektívre kell szert tennünk, de portrézni elég egy 200mm-es objektív is, hiszen ekkora fókusztávolságnál már az esetleg zavaró háttér is biztosan elmosódik, portrék készítésére a jobb fényerejű, esetenként drágább 50mm-es és 85mm-es objektívek is tökéletesen megfelelnek, hisz szintén jól elmossák a zavaró hátteret.

4. Fix fókusztávú-, vagy zoomobjektívet válasszunk?

Kétféle optika létezik: az egyik objektívtípus fókusztávolsága módosítható (ezek zoomobjektívek), míg a másik típusnál a fókusztáv nem változtatható (ezek a fix fókusztávú objektívek). A zoomobjektívek előnye, hogy több fix fókusztávú objektívet is helyettesíteni tudnak, viszont képminőség szempontjából a fix fókusztávú objektívek jobban teljesítenek, valamint gyorsabban fókuszálnak. Vagyis zoomobjektív = kényelem, fix objektív = minőség. Valamit valamiért. Az utóbbi időben sokat fejlődtek a zoombjektívek, de egy feddhetetlen minőséget produkáló zoomobi nagyon sokba kerül. Ha van időnk az objektívek cserélgetésére, akkor inkább fix fókusztávú objektívet használjunk.

5. Változó vagy fix blendéjű objektívet vegyek?

A változó blende egyes vérprofik számára szóba sem jöhet, ugyanakkor az amatőr fotós számára nem jelent nagyobb problémát. De nézzük mit is jelent. Fix blendéről akkor beszélünk, ha a zoomobjektíven bármilyen fókusztávon ugyanaz a (pl. f/4) blende beállítható. Változó blendéről akkor beszélünk, ha a rekesz zoomoláskor szintén változik. Az EF 28-105mm f/3.5-4.5 USM egy változó blendéjű objektív, ezt az f/3.5-4.5 mutatja, vagyis a nagylátószögben, 28mm-en az objektíven beállítható legnagyobb blende f/3,5, míg tele állásban, 105mm-en már csupán a kisebb fényerejű, f/4,5 blendeérték választható. Fix blendéjű viszont az EF 17-40mm f/4 L objektív, amelyen bármely fókusztávon f/4-es blendeérték beállítható. A fix blende minden kétséget kizáróan jobb minőséget, nagyobb rugalmasságot jelent, de szintén nagyon drága megoldás. Aki komolyan foglalkozik a fotózással, annak számára természetesen ez a jövő, míg az amatőr fotós, akinek talán több ideje van a bíbelődésre, megelégedhet az elfogadható minőséget nyújtó változó blendéjű zoomobjektívekkel is.

Reméljük sikerült valamennyire tisztázni az újdonsült DSLR tulajdonosok dilemmáit, talán a jövőben mélyebben is elmerülhetünk az objektívek alaposabb tanulmányozásában. Addig is jó fényeket és feledhetetlen pillanatokat kívánunk!

forrás: http://www.thetechlounge.com/article/379/
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció