Közeledő technológiák

Kezdetben együttműködések, majd felvásárlások sokaságát gerjesztette, s egy ideig még ez folytatódik a távközlés, a média és az internet többszálú közeledése, mind erősebb összefonódása, konvergálódása kapcsán. De az említett területeken belül is nagy a mozgolódás. Nincs módunk ennek minden szereplőjére és fázisára kitérni, de egy akvizíciós összeállításban nem is mehetünk el mellette szó nélkül.

A mobiltelefonokba beépülő internetes funkciók, játékok, zene, videokamera, az interneten keresztüli telefonálás, tévénézés, rádiózás, az irodai programcsomagok internetes használata, a digitális tévén keresztüli internetezés, a filmvilág közeledése az említett területek felé – mindez már eddig is fel- és bevásárlások sokaságát gerjesztette, s hol van még
a vége... A fentieket célzó akvizíciók közül a cikk keretein belül ugyan csak néhányra tudunk kitérni, de felvásárlásokról írva ezen piaci mozgásokat is meg kell említenünk.
2002-t írunk. A Vivendi Universal SA, a világ második legnagyobb médiavállalata az első negyedévet rekordösszegű veszteséggel zárta, mivel a tőzsdepiaci hanyatlás miatt csökkentenie kellett az olyan akvizíciók értékét, mint amilyen a 30 milliárd dollárért megvásárolt Seagrammal és Európa akkori legnagyobb fizetős tévécsatornájával, a Canal Plus SA-val való 9 milliárd dolláros egyesülés. Összesen 100 milliárd dollárt költött különféle akvizíciókra, amelyek révén a 149 éves francia csatornázási vállalat – merthogy ez a Vivendi „alaptevékenysége” – tulajdonába került egy hollywoodi stúdió, a világ legnagyobb zeneipari vállalata és Európa első számú fizetős tévécsatornája. A cég és legnagyobb riválisa, a szintén felvásárlásokat végrehajtó AOL Time Warner rekordösszegű veszteségeket könyvelt el akkoriban, mivel akvizícióik nagy része a részvénypiac szárnyalásának idejére esett. Decemberben a Barry Diller-féle USA Networks szórakoztatóipari üzletág került a Vivendi birtokába, valamint az EchoStar Communications 10 százaléka.

Három évet átugorva 2005-ben járunk, amikor a médiamogul Rupert Murdoch is cégfelvásárlásokba kezd. Vállalata, a News Corporation – 580 millió dollárt fizetve érte – a többek között az ötödik legnézettebb amerikai weboldal, a MySpace tulajdonosára, az Intermix Mediára vetett szemet. Júniusban az e-Bay az internetes bevásárlási lehetőségek összehasonlítását favorizáló Schopping.com felvásárlásával még saját területén maradva kívánta a látogatottságát pluszszolgáltatással növelni, de szeptemberben a Murdochot kikosarazó Skype a mogul ajánlatának alig több mint feléért történő akvizíciója már a konvergencia irányába mutatott, hiszen a Skype internetes telefonszolgáltatást is kínált.
Tavaly év végi hír szólt a Microsoft, a Softbank BB és a Japan Telecom új – az internetes telefonálást, az e-mail szolgáltatást, az internet-hozzáférést, az azonnali üzenetküldést, az asztali szolgáltatásokat, valamint az ehhez szükséges hálózati infrastruktúrát egyesítő – integrált kommunikációs szolgáltatásfejlesztésének indulásáról. A hírek szerint az említettek mellett a biztonság is fontos szerephez jut a fejlesztésben. A szövetség várhatóan a kis- és középvállalkozásoknak kedvez majd, amelyek így élvezhetik a vállalati szintű kommunikációs szolgáltatások előnyeit.

Végül néhány idei történés a nagyvilágból. Az Intel médiaüzletága és hangátviteli egységének egy része augusztusban került a médiafeldolgozások és a jelfeldolgozás piacán vezető szerepet álmodó Eicon Network birtokába. A felvásárlástól – a vállalati felhasználók és a szolgáltató cégek körében egyaránt – a tradicionális kapcsolási kommunikációs technológia terén, valamint a legmodernebb IP-platformok piacán szerzett globális pozíciójának megerősödését várja az Eicon. 2006 júliusában a német Axel Springer (AS) tett – egy keresőcéget felvásárolva – újabb lépést az internet felé. A ProSieben Sat1 átvételének meghiúsulása után az AS külföldön, illetve a kibertérben terjeszkedik. Az internetes érdekeltségek között van a Deutsche Telekommal közös Bild.T-Online és az ingatlanértékesítéssel foglalkozó Immonet portál. A 2000-ben alapított Idealo profiljába mindenekelőtt a szórakoztatóelektronikai cikkek, CD-k, filmek és könyvek tartoznak. Az Idealo Internet többségi tulajdonát megszerezve a termék- és ár-összehasonlításra szakosodott cég került az AS birtokába.
Itthon is megjelenik már az innovatívabb vállalkozások stratégiájában a bevezetőben említett területek konvergenciája. Az online és papír alapú médiapiac egyik hazai nagyágyúja, a Sanoma megjelent például a tévépiacon is, de a T-Online T-Home nevű – internet alapú, számítógép közbeiktatása nélküli, távirányítóval működtethető, vezérelhető, a T-Com közreműködésével nyújtott – IPTV-szolgáltatása is erre utal.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció