Az élethosszig tartó tanulás elmélete és gyakorlata
Folyamatos változás, fejlődés és megújulni vágyás
2006. november 26.
Az Európai Unió tagországai kiemelt fontosságot tulajdonítanak az élethosszig tartó tanulás (Lifelong Learning – LLL) filozófiájának. A hangsúlyos szerepet az is mutatja, hogy az 1996-os évet az élethosszig tartó tanulás évének nevezték ki. A törekvés azóta is folyamatos: a téma ma már olyannyira központi helyet foglal el az Európai Unióban folyó párbeszédben, hogy az Európai Bizottság A tudás Európája felé című dokumentumában a 2002 és 2006 közötti időszak oktatási, képzési és ifjúsági programjaira vonatkozó javaslatait az élethosszig tartó tanulás megvalósítása köré csoportosította. A LLL szemlélete már Magyarországon is jelen van: a nexONEDU, a Nexon oktató- és vizsgaközpontja az uniós filozófia szerinti felnőttképzésre összpontosít.
Murvai Piroska, a Nexon oktatási és oktatásfejlesztési igazgatója, szervezetfejlesztő szupervizor
Élethosszig Magyarországon
Az élethosszig tartó tanulás alapját a rohamosan változó gazdaság megállás nélkül módosuló szükségletei jelentik. Megvalósulásának alapvető feltétele pedig az, hogy az érintettek egyéni szinten értsék meg és éljék meg a szemlélet lényegét, s legyenek birtokában a folyamatos változás, fejlődés és megújulni vágyás igényének és képességének – élethosszig.
Ha lassan is, de egyre elfogadottabbá válik az élethosszig tartó tanulás fontossága, szükségessége, s ezáltal az igény is egyre nagyobb mértékben jelenik meg a felhasználói oldalon. Ebben jelentős szerepe van a rendszerváltást követő gazdasági átalakulás és átstrukturálódás nyomán bekövetkező, a munkaerőpiacon tapasztalható beilleszkedési zavaroknak, valamint a felgyorsult gazdasági változások miatt többségében elavuló szakmai ismeretekből generálódó lemaradásoknak és nehézségeknek.
Az élethosszig tartó tanulás egyik sajátossága a kötelező, hagyományos iskolarendszerű oktatás előtti és utáni képzés támogatásának növelése. A kötelező iskolázás utáni tanulás sokféle formát ölthet: lehet szakképzés, továbbképzés, átképzés, irányulhat az alapkészségek elmélyítésére is, de kiszolgálhatja az egyének speciális igényeit, egyéni körülményeikhez igazodva. A felnőttkori ismeretszerzésben, készségfejlesztésben és önművelésben előtérbe kerül a tanulás tapasztalatszerzési aspektusa.
A humánerőforrás-fejlesztés területén a szakmai és konferencia alapú képzések, az intézményes kereteken kívüli, kompetencia alapú fejlesztő folyamatok szükségessége megkérdőjelezhetetlen.
A nexONEDU elsősorban az intézményes keretek közötti, valamint az intézményes kereteken kívüli felnőttoktatásban vállal szerepet. Azt is szem előtt tartja, hogy a felnőtt tanulók, akik az oktatási és a szervezetfejlesztési piac első számú megrendelői, számos funkciót töltenek be egyszerre a mindennapjaikban: vezetők, munkatársak, szülők, házastársak, szakmai és érdekképviseletek aktív tagjai – hogy csak néhányat említsünk. Ebből adódóan rendkívül leterheltek, ami szükségessé teszi a lehetőségekhez képest rövid időtartam alatt minél nagyobb hatékonysággal működő oktatási folyamatok működtetését. A nexONEDU ennek megvalósíthatóságát a tapasztalati tanuláson alapuló tananyag-elsajátítási, valamint kompetencia alapú fejlesztési folyamatokban látja.
Megújuló képzési rendszer
A gazdasági környezet és a munkaerőpiac állandó változásban van, amihez az oktatási rendszer egészének alkalmazkodnia kell. A gazdaságnak jogos új elvárásai vannak a képzőkkel szemben. Stabil elméleti és információtechnológiai alapok mellett megfelelő szintű gyakorlati képzést várnak el, ahol csoportmunkával javítható a közösségi beilleszkedés képessége. A számon kért rugalmasság és átgondolt iskola–munkahely átmenet pedig elősegítheti a pályakezdők mentorálását.
Az év elején megjelent 1/2006. (II. 17) számú, az Országos képzési jegyzék (OKJ) átalakításáról szóló OM-rendelet nyomán mi, a felnőttoktatásban részt vevő szakemberek az új rendszertől szakmai megújulást, rugalmasságot, a gazdaság igényeinek megfelelően felkészített és képzett szakembereket, a pályakezdők könnyebb és sikeresebb elhelyezkedését, gyakorlatorientáltabb képzéseket, az élethosszig tartó tanulás elősegítését várjuk. Úgy véljük, az új rendszert a gyakorlatban akkor lehet bevezetni, ha az illetékes minisztériumok kiadják a képzésekhez tartozó szakmai és vizsgakövetelményeket, amelyek alapján elkészíthetjük új képzési programjainkat.
Természetesen a nexONEDU jövőjére is hatást gyakorol az új OKJ bevezetése. Reméljük, hogy a moduláris rendszerbe könynyebben beilleszthetők lesznek saját fejlesztésű programjaink, továbbá bízunk abban is, hogy az új rendszer lehetővé teszi a tanulni vágyók és a szakmai kompetenciáikat, ismereteiket bővíteni kívánók számára, hogy csak az őket érdeklő, speciális tananyagmodulon vegyenek részt. Terveink szerint a továbbiakban a képzéseinkhez kapcsolódó tananyagok, előadások tartalmazzák majd programjainkat (pl. nexONBÉR, nexONHR), aminek eredményeként országos szinten ismertebbek és elismertebbek lehetünk.
Naprakész tudás – biztos technikai alapokon
Képzéseink során arra vállalkozunk, hogy a résztvevőket olyan tudással, készségekkel és tapasztalattal támogassuk működési hatékonyságuk fokozásában, amelyet a napi munkájuk során hasznosítva valódi értéket teremthetnek az ügyfelek, a partnerek és a szervezet egésze számára. Képzéseink alapvető célja minden esetben az, hogy a résztvevők a megnevezett témakörökben készségszinten, szemléletben és a személyiségfejlődés terén egyaránt reálisan lássák, megtapasztalják, hogy hol tartanak, mit szeretnének elérni, és ehhez miben kell fejlődniük. Alapelvünk a fokozatos, egymásra épülő pedagógiai, didaktikai folyamatok figyelembevételével az elsajátított tudás adaptálhatóságának biztosítása. Ehhez rendeljük hozzá a mai követelményeknek megfelelően kiemelkedő színvonalú humán és tárgyi feltételek biztosítását.
Hallgatóink például számítástechnikai képzéseink során a legkorszerűbb számítástechnikai eszközökkel tanulhatnak, magas színvonalú oktatási kellékeket használunk.
A professzionális hardveroldalt saját fejlesztésű know-how programokkal támogatjuk. Egyediségünket a piacon oly módon erősítjük, hogy képzéseink során az általános szakmai tudásbázist minden esetben
a saját fejlesztésű programjaink sikeres felhasználásához kapcsolódó vonatkozó információkkal bővítjük. Így például a 40 órás tanfolyamot a nexONBÉR bérügyviteli program felhasználói ismereteiről alapszintű Excel-felhasználói ismereteket adó oktatással bővítjük, a féléves tb-ügyintéző tanfolyamot pedig kiegészítjük a nexONBÉR program felhasználói ismereteinek átadásával 40 órában. Utóbbi szolgáltatást a munkaerő-piaci elvárásokra reagálva vezettük be: az állásinterjúkon és munkahelyeken ugyanis egyre inkább általános elvárás, hogy a szakemberek tisztában legyenek Magyarország vezető, teljes körű bérügyviteli szolgáltatást nyújtó programjának használatával.
Aki tudja, az tanítsa!
A tárgyi feltételek kiemelkedő minőségén túl az oktató szakemberek felkészültségének jelentősége is megkérdőjelezhetetlen. Fontos, hogy a képzéseinkben részt vevő munkatársaink szakterületükön komoly múlttal, jelentős szakmai tapasztalattal bírjanak – ez elengedhetetlen a hitelességükhöz és a résztvevői körrel való azonosulásukhoz.
A nexONEDU-nál képző és fejlesztő szakembereinket magas vizsgakövetelmények alapján választjuk ki, aminek keretében szakmai és személyes kiválóságukat minimálisan három szinten kell bizonyítaniuk. A szakmai felkészültség (vagyis a speciális szakterület és a tananyagfejlesztés) önmagában nem elég. Nálunk a pedagógiai, a pszichológiai és a vezetői kompetenciák megléte éppúgy szükséges, mint a megfelelő emberi tényezők szerinti működés: rugalmasság, elkötelezettség, kreativitás, problémalátás és megoldókészség, magabiztosság, együttműködő-készség. Fontos elvárásunk, hogy az oktatásban részt vevő szakembereink is folyamatosan képezzék magukat – szakmai fejlődésüket egyéni és csapatszinten egyaránt támogatjuk belső tréningek, coachingok, szupervizori és szakmai fórumok keretein belül.
A mai magyarországi oktatási, szakképzési piacon a nexONEDU professzionális, összetett szolgáltatásaihoz hasonló nincs. Az oktatóközpont szakembereiként nagy ütemű fejlesztésekkel folyamatosan dolgozunk azon, hogy partnereinknek a továbbiakban is naprakész, magas színvonalú szolgáltatást nyújtsunk.
***
Humán Labor a Budapesti Gazdasági Főiskolán
Az emberierőforrás-menedzsment képzésének teljes körű – elméleti és gyakorlati elemeket egyaránt tartalmazó – támogatására, az összes hallgató karrier- és elhelyezkedési esélyeinek fokozására, valamint szakmai kutatásokra, fejlesztésekre és publikációk készítésére egyaránt vonatkozik a Nexon és a Budapesti Gazdasági Főiskola 2005-ben aláírt együttműködési megállapodása.
A megállapodás célja, hogy a felek ún. stratégiai partneri szövetség létrehozásával előmozdítsák a különböző humáninformatikai rendszerek megismerésének teret adó Humán Labor gyakorlati főiskolai képzőhely megvalósítását és működtetését, valamint ösztönözzék és támogassák az emberierőforrás-menedzsment gyakorlati alkalmazását segítő – kompetencia alapú – kutatásokat, fejlesztéseket és publikációkat. Közös cél továbbá, hogy együttesen meghirdetett akciókkal hozzájáruljanak a végzős hallgatók munkaerő-piaci kompetenciáinak gazdagításához, valamint elhelyezkedési és érvényesülési esélyeinek növeléséhez, s ezzel párhuzamosan bővítsék a Nexon humáninformatikai szoftvereit használó ügyfelek körét.