A felnövekvő generáció a TV helyett az internetet választja
2006. november 10.
Vince András a Kidpix.hu munkatársa elmondta, hogy valóban fontos lenne egy ilyen kutatás elvégzése, mert az a tapasztalat, hogy a gyermeket nem tekintik fogyasztónak, a számukra készülő tartalmakkal is inkább a szülőket próbálják elérni. Szerinte a tartalomszolgáltatók szempontjából is fontos lenne tájékozódni arról, hogy mit szeretnének a gyermekek az interneten. A tartalomfejlesztés mellett természetesen lényeges az internet-használattal kapcsolatos félelmek, negatív attitűdök csökkentése, valamint a gyermekek számára fenntartások nélkül ajánlható digitális tartalmak fejlesztése és terjesztése is. A kiskorúak biztonságos internet-használatát semmilyen szabályozás nem tudja önmagában garantálni, annak legfontosabb feltétele a tudatos szülői-nevelői irányítás, a megszerzett felhasználói tapasztalat átadása családi és iskolai közösségekben.
Szalay Sándor az Informatika és Számítástechnika Tanárok Egyesületének elnöke szerint egyelőre meglehetősen nehéz feladat a pedagógusok bevonása, de komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy megváltoztassák a negatív attitűdöt. A pedagógusok továbbképzése szempontjából a legégetőbb feladat egy olyan tájékoztatási és oktatási rendszer kialakítása lenne, amely irányt mutat az iskolai internet-használattal kapcsolatban, segítséget nyújt, hogy bizonyos helyzetekben milyen válaszokat lehet adni. Nem alakult még ki a tanárok természeteses viszonya az internethez és annak aktív - nemcsak számítástechnika - tanórai használatához. Ennek oka Szalay szerint elsősorban pénzügyi, hiszen sokan úgy érzik, a meglévő gépparkra fokozottan kell ügyelni. Ráadásul egyes intézményekben sokáig a szélessávú internet sem volt megfelelő módon elérhető, és esetenként ez még ma is problémát jelent.
Az iskolák viszonya az internethez és annak használatához persze nemcsak a pedagógusokon, hanem a szülőkön is múlik. Csenki Laura pszichológus elmondta, hogy elsősorban a szülőkkel találkozik, és a problémák, amelyekkel felkeresik, már nem a – szülők megítélése szerint - normális mértékű internet-használatot jelentik. Természetesen ezek a vélt vagy esetekben jogos panaszok, félelmek javarészt a tájékozatlanságból adódnak. A szülő gyakran nem érti, hogy mivel foglalkozik a gyermeke, nem is meri megkérdezni, hiszen úgy érzi, ez csorbítaná a szülői tekintélyét. Ebből a szempontból is fontos lenne a tájékoztatás és a tudatformálás, a pozitív oldal hangsúlyozása. Fontos lenne a szülő jelenléte az iskolai informatika oktatásban is, hogy az internet előnyeit együtt ismerjék meg, és ne tekintsék a számítógépet, internetet „elektronikus póráznak”.
Solymár Károly a GKM Infokommunikációs és e-Gazdasági Főosztályának munkatársa üdvözölte a kezdeményezést. Véleménye szerint fontos, hogy készüljön egy ilyen átfogó kutatás. Ebből a szempontból döntő lehet a témában érintett civil szervezetek összefogása, a pontos cél megfogalmazása. A tájékoztatást és az oktatást elengedhetetlennek tartja, mint mondta természetes, hogy az állami szférának ki kell állnia a tájékoztatás és a határozott kommunikáció mellett, ehhez azonban fontos, hogy – a civil szféra bevonásával – azonosítani tudjuk azokat a kommunikációs formákat, amelyekkel a leghatékonyabban megszólíthatjuk a szülőket, a pedagógusokat, vagy éppen a gyermekeket.
Kapcsolódó cikkek
- Fizetni vagy nem fizetni – ez itt az info-kérdés
- Az internetes cenzúra terjedésére figyelmeztet az Amnesty International
- Új internetes hírportál indult Békésben
- Internetes szerzőijog-védelmi szolgáltatást vesz igénybe az AP hírügynökség
- Növekvő netcenzúra világszerte
- Mobil tévézésben még elsők lehetünk
- A digitalizáció esélyt ad az új médiapolitikára
- Kelemen László lett az "Év információbiztonsági újságírója"
- MTE- kerekasztal az audiovizuális média-szolgáltatási irányelvről
- Civil összefogás a biztonságos internetért