A sikeres IT-outsourcing együttműködés titka

Buktatók és aranyszabályok

A Navigator Informatika Zrt. és a Novák és Társai Ügyvédi Iroda az IT-outsourcing szerződések jogi buktatóiról és aranyszabályairól tartott sajtóeseményt, ahol ismertették a szerződések elkészítésének kritériumait, illetve a szerződéskötéskor felmerülő főbb kérdéseket.
A gazdasági életben egyre inkább elterjedt az a gyakorlat, amely szerint a vállalatok külső IT-outsourcing szolgáltatóra bízzák az informatikai és adatkezelési erőforrásaik üzemeltetését, hogy kizárólag alaptevékenységeikre (core business) koncentrálhassanak. Azonban az IT-outsourcing alapvetően üzleti döntés, ezért ahhoz, hogy a szolgáltatás adta előnyöket valóban élvezhessék, körültekintően kell eljárniuk az IT-outsourcing szerződés elkészítésekor, hiszen ez a mozgatórugója az outsourcer partnerrel folytatott hosszú távú és sikeres együttműködésnek. A legfontosabb kritériumok többek között az IT-outsourcing szerződés tárgyának, a szerződéses garanciáknak és a mérési metódusoknak a pontos meghatározása, hiszen csak így optimalizálhatók a jövőben elvárt szolgáltatási szintek, a kártérítés tárgyi és időbeli korlátainak meghatározásával pedig egyértelművé tehető a felek kártérítési felelőssége.

Az informatikai outsourcing szerződések top 10 jogi buktatója és aranyszabálya

  • Az IT-outsourcing szerződések legfontosabb kritériuma, hogy a felek a szerződés tárgyát pontosan határozzák meg.
  • A szerződéses garanciák és a szolgáltatás szint mérési metódusok meghatározásával az elvárt szolgáltatási szint optimalizálható.
  • Egyértelművé tehető a kártérítési felelősség a kártérítés tárgyi és időbeli korlátainak meghatározásával.
  • A szerződés tárgyát képező eszközkészlet biztosításainak összehangolásával megoldható, hogy ne legyen lefedetlen terület.
  • Az ügyfél adatainak és informatikai rendszerének biztonsági szintjét az ügyfél tevékenységi körével össze kell hangolni.
  • A vállalat partnerekkel, munkatársakkal és a hatósággal történő kapcsolattartási rendszerének egységesnek és jól dokumentálhatónak kell lennie.
  • Az ügyfél informatikai rendszerének elemzésével megelőzhetők vagy előre jelezhetők a problémák és leállások.
  • Az erőforrás-kihelyezés alkalmával átvett munkatársakra vonatkozó munkajogi szabályozások.
  • Az IT-outsourcing szerződés megkötésén túl a bizalmon alapuló partneri kapcsolat kiépítése fontos a hosszú távú együttműködéshez.
  • Az IT-outsourcing szerződés hatálya alatti és utáni jogtulajdonlás kérdését is javasolt előre meghatározni.

"Az informatikai erőforrás-kihelyezés valóban sok előnnyel járhat egy vállalat számára, gondoljunk csak a fajlagosan alacsonyabb költségszintre, a professzionalizmusból eredő hatékonyságra, a biztonságra, a szerződéses garanciákra, vagy a személyfüggetlen folyamatos rendelkezésre állásra" - mondta Juhász Lajos, a Navigator Informatika Zrt. vezérigazgatója. "Azonban ahhoz, hogy egy vállalat ezeket az előnyöket egy hosszú távú partneri együttműködés során maximálisan ki tudja használni, nagy hangsúlyt kell fektetni a szolgáltatás mozgatórugójára, az IT-outsourcing szerződésre, annak alaposan átgondolt, a felek számára jól átlátható megszerkesztésére is" - tette hozzá Juhász.

A Navigator Informatika Zrt. az elmúlt évek alatt a magyar jogszabályoknak megfelelő nemzetközi sztenderdekre épülő IT üzemeltetési know-how-t fejlesztett ki, amely kiterjed az IT-outsourcing szerződések elkészítésére és a szerződő felek jogviszonyaira is. A vállalat szakemberei a Novák és Társai Ügyvédi Irodával közösen feltérképezték azokat a buktatókat, amelyek egy IT-outsourcing szerződésben felmerülhetnek, illetve összegyűjtötték azokat az aranyszabályokat, amelyek betartásával a magyarországi vállalatok és intézmények problémamentesen tudják kihelyezni informatikai erőforrásaikat és elkerülhetik a hosszú évekig elhúzódó költséges jogvitákat. Juhász Lajos, a Navigator Zrt. vezérigazgatója és dr. Novák Tamás informatikai és munkajog szakértő véleménye szerint egy IT-outsourcing szerződés legfontosabb kritériuma, hogy a felek pontosan rögzítsék, mely tevékenységekre és eszközkészletre terjed ki az együttműködésük. A szakértők egyetértenek abban, hogy a szerződéses garanciák érvényesítése érdekében már a szerződéskötéskor optimalizálni kell a rendelkezésre állási szinteket, és mindkét fél számára elfogadott és egyértelmű mérési módszereket, metódusokat kell meghatározni.

"Napjainkban az informatika területén folyamatos fejlesztési kényszer tapasztalható, de emellett minden vállalat arra törekszik, hogy minél nagyobb költségmegtakarítást érjen el - versenyképessége megtartásával. Megoldást az informatikai infrastruktúra kihelyezése jelenthet, amely mellett az informatikai rendszer biztonságossá tétele, a partneri viszonyból adódó komparatív előnyök, az üzemeltetési költségek csökkentése, az infrastruktúra fejlesztése, vagy éppen a létszámcsökkentés és a szervezeti struktúra egyszerűsítése miatt döntenek a vállalatok" - mondta dr. Novák Tamás, az informatikai és munkajog szakértője. "Ha jogi szempontok alapján értékeljük az informatikai rendszer egy kézben tartásával járó folyamatokat, megállapíthatjuk, hogy az IT-outsourcing legfontosabb előnye a felelősségi kérdések elhatárolásában rejlik. Addig, amíg egy alkalmazott igen korlátozott mértékben tehető felelőssé a hibás munkavégzését illetően, addig az IT-outsourcing partnerrel való együttműködés jogi szempontból is nagyobb biztonságot eredményezhet a vállalatok számára" - tette hozzá dr. Novák.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció