Az AB megsemmisítette a hírközlési törvény több rendelkezését
2006. október 4.
Az indítványozók - zömében civil szervezetek - problémája az volt, hogy a távközlési cégek a közérdekre hivatkozva szolgalmat jegyeztetnek be magántulajdonban lévő ingatlanokra, sőt nem egyszer kisajátítást is kezdeményeznek e célból. Kimondatlanul, a kezdeményezőket a mobiltelefonokhoz elengedhetetlen antennatornyok késztették az indítványaik megtételére, mivel véleményük szerint egy távközlési szolgáltató nem közérdeket, hanem magánérdeket képvisel.
A hírközlési törvény a távközlési építmények elhelyezésénél első helyre sorolja az állami ingatlanokat, majd a meglévő hasonló célú épületek további hasznosítását jelöli meg. Ezek hiányában következnek az önkormányzati és a magántulajdonban lévő ingatlanok.
A magántulajdonban lévő ingatlanokon létesített építmények szükségképpen korlátozzák a tulajdonos jogait. A korlátozás mértékéről elsősorban a távközlési cég és a tulajdonos állapodik meg, kellő kártalanítás mellett. Ha a megállapodás elmarad, akkor a hírközlési hatóság közérdekből korlátozhatja a tulajdonos jogait. Ez végső soron a kisajátításig is elmehet, de szolgalmi - vagy más használati - jogot is bejegyeztethet az ingatlanra a hatóság. Ezeket a szabályokat semmisítette meg az AB első helyen. Az indoklásban elhangzott, hogy a törvény nem határozza meg a konkrét ingatlanok tekintetében alkalmazandó tulajdonjogi korlátozás feltételeit, túl nagy teret ad a hírközlési hatóság mérlegelésének, a távközlési létesítmények magánterületen történő elhelyezésekor.
A második, immár megsemmisített szabály lehetővé tette, hogy a szomszédokat a távközlési létesítmény a "legkisebb mértékben zavarja". A zavarás miatt azonban nem lehet - birtokháborítás miatt - jogorvoslatot kérniük az érintetteknek.
A távközlési szolgáltatáshoz való jogot - mint közérdeket - egyébként az AB elismerte.
A megsemmisítés a határozat Magyar Közlönyben történő megjelenésétől hatályos.
Holló András alkotmánybíró különvéleményében - amelyhez Bragyova András is csatlakozott - egyebek mellett felvetette, hogy mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést is megállapíthatott volna a testület, a vitatott szabályok megsemmisítése helyett.
Paczolay Péter alkotmánybíró különvéleménye szerint a vitatott szabályok sem korlátozták alkotmányellenesen a magántulajdont.
Kapcsolódó cikkek
- Alternatívok lobbiznak a hatékonyabb szabályozásért
- Üzlet és médiapolitika
- Telefonadó - mennyit kell fizetnünk és mit tehetünk, hogy elkerüljük?
- Nemzetközi konferencia a hírközlés-szabályozásról
- Mobilszolgáltatók: a piac hatékonyabban szabályozná a roaming-díjat
- Az EU a hálózatüzemeltetés és a szolgáltatások szétválasztását szeretné
- EU-versenyjogot sért a magyar médiaszabályozás
- EU: 6-24 hónapig tárolják a távközlési szolgáltatók a felhasználók adatait
- Törvényben maximálja a nemzetközi roaming díjakat az EU
- Kérdéseket vet fel az unió által előirányzott adattárolás