Combino, Combino, chipkés Combino...

Ezt az eredetileg kombinével és csipkével megénekelt lakodalmas sort dúdolgatom magamban, valahányszor a média a Combinókkal foglalkozik, s nem is azért, mert idegesítenek a sokmilliárdos villamosberuházás máig tisztázatlan momentumai, hanem azért, mert eközben méltatlanul alulreprezentált a sajtóban egy másik sokmilliárdos BKV-s beruházás, mégpedig az, amely a csipkével hozható laza asszociációs kapcsolatba: a chipkártyatender.

A feladat informatikai szempontból viszonylag egyszerűnek látszik. A mai műszaki lehetőségek megengedik, hogy pontosan követhető legyen az utasok áramlása, megoldható legyen a teljesítmény alapú elszámolás az esetlegesen különböző tulajdonú közlekedési vállalatok között (tehát az utas a jegyével vagy a bérletével szabadon közlekedhetne minden olyan járművel, amely közelebb viszi a céljához, nem kellene foglalkoznia azzal, hogy az most vonat, Volánbusz, metró vagy éppen omnibusz, majd a közlekedési társaságok elosztják a rájuk jutó viteldíjat). Miután a chipkártyát a megfelelő készülék felszállásnál és leszállásnál is látja, az egyes megállók forgalmának elemzése szintén automatizálható, és így a viteldíj nemcsak a szolgáltatás megfizetését, hanem annak optimalizálását, fokozatos javítását is eredményezheti. Ráadásul egy csapásra megoldódna a nyugdíjasok „jegykezelése” is, nem kellene új megoldást találni arra, hogy miképp vásároljanak jegyet azok, akik ingyen utazhatnak, és nem kellene mindezzel az önkormányzati választások előtt tematizálni a közvéleményt...

Sajnos azonban kell, mert a hosszú ideje késlekedő tenderben (az eredeti tervek szerint már március óta üzemelnie kellene a rendszernek) csak nem akar eredmény születni, a BKV ugyanis a legvégső fázisban érvénytelenné nyilvánította a chipkártyatendert, a finisbe bejutott két pályázó pedig a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. Lapzártánk idején még nem született döntés, de végül is cikkünk tartalma szempontjából ezt nem feltétlenül kell megvárnunk. Hiszen az is csak látszólag pozitív végkifejlet, ha úgy dönt a Közbeszerzési Döntőbizottság, hogy a pályázóknak van igazuk, és igenis hirdessen eredményt a BKV, hiszen elképzelhető, hogy az ilyen kikényszerített eredményhirdetés után a megrendelő mennyire fogja támogatni a győztes munkáját, s ebből az együttműködésből mikor születik meg egy olyan informatikai rendszer, amely jó néhány világvárosban már évtizedek óta működik.

Hogy miért is tért ki a Combino-botrány idején és az önkormányzati választások előestéjén az eredményhirdetés elől a BKV, azt érdemi információ hiányában csak találgatni lehet. Nyilván az eredményhirdetés is szülne vitát, a tendervesztesek általában találnak alapot arra, hogy vitassák a döntést, ám az utazóközönség szempontjából egyértelműen az a legroszszabb, hogy nincs döntés, nekik drága a halogatás, és valamikor ők fogják majd megfizetni azokat a százmilliókat is (mert a végső árba bizonyosan beépülnek), amelyeket a pályázók évek óta a felkészülésre, tenderezésre fordítanak. Arról nem lehet szó, hogy a pályázók ne lennének felkészültek (az utolsó fordulóig eljutó EDS-nek és T-Systemsnek egyaránt van ilyen referenciája), arról már sokkal inkább, hogy maga a BKV alkalmatlan egy ilyen tender botrány nélküli levezénylésére, a győztessel való együttműködésre, egy több tízmilliós informatikai jegyrendszer mielőbbi bevezetésére... De hogyan is ne lenne alkalmatlan egy olyan cég, amelynek vezetői a konkrét beruházással kapcsolatban is csak azzal kalkulálnak, hogy mikorra térül meg a chipkártyás rendszer a bliccelők pénzéből, s nem azzal, hogy ez a rendszer milyen új lehetőségeket teremt mondjuk a fordaoptimalizálás terén.

A Combino, amivel tele vannak az újságok, tehát csak a felszín, amely alatt csipkés kombiné ugyan nem biztos, hogy van, de töketlenkedések (és olyan történetek, amelyek tartalmilag izgalmasabbak, szövevényesebbek a Combinókénál) bizonyosan rejtőznek még... Ezek közül egy a chipkártyatender, amely informatikai vonatkozásai miatt inkább idekívánkozik a Business Online-ba, mint az, hogy nyílik, vagy nem nyílik a Combino ajtaja... De talán még jobb lett volna, ha az utóbbi nem is lett volna soha téma, az előbbi kapcsán pedig már a rendszer bevezetéséről adhatnánk hírt.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció