Oktatási fejlesztések és a magánfelhasználói kereslet tartják fenn a PC piac növekedését

Továbbra is lendületesen fejlődik Kelet-Közép-Európa PC piaca. Az IDC tizenegy országra kiterjedő, legutóbbi vizsgálata szerint 2005-ben közel 25 százalékkal, csaknem 12 millióra ugrott a térségben eladott személyi számítógépek száma, és az idén további 18 százalékos bővülés várható. A noteszgépek népszerűsége több mint 26 százalékkal 11,4 milliárd dollár fölé emelte az eladások piaci értékét, ahol az idén újabb 19,5 százalékos növekedést prognosztizálnak. Az államilag finanszírozott oktatási fejlesztések keretében több tízezer asztali gép kelt el – elsősorban Oroszországban, Lengyelországban, Romániában és Bulgáriában. A notebook eladások is felfutottak régiószerte, hiszen az árak esése az otthoni valamint a KKV felhasználók számára is megfizethetőbbé tette ezeket az eszközöket.
Változatlanul gyors ütemben nő a noteszgépek iránti kereslet. Az eladások tavaly 84 százalékkal bővültek, és az idén is további 44,6 százalékos emelkedésre számítanak. Ennek ellenére a piacot továbbra is az asztali gépek uralják: összesítve 3,6 deszktop jut minden egyes eladott noteszgépre. Az x86-os szerverek eladása masszívan, 18 százalékkal nőtt. Ezek a rendszerek azonban a teljes értékesítési volumen mindössze 2 százalékát tették ki.

„Még a lendületesen növekvő piacokon is jelentősen élesedett a verseny a helyi összeszerelő cégek és a globális vállalatok között, mivel a noteszgépek erősödő népszerűsége és a csökkenő árak nyomán emelkedett a nemzetközi szállítók ázsiója” – mutatott rá Stefania Lorenz, az IDC CEMA hardware kutatásokért felelős programmenedzsere. „Bár a régióban továbbra is a helyi összeszerelő cégek uralják a PC piacot, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is sokat vesztettek piaci részesedésükből. A helyben összeszerelt gépek minősége általánosságban véve javuló tendenciát mutat, de a globális szállítók marketingje, értékesítési ereje és noteszgép portfoliója az országok többségében hosszú távon is biztosítja dominanciájukat.”

Kelet-Közép-Európában változatlanul a HP a legnagyobb szállító. A nemzeti piacokon érzékelhető éles verseny ellenére sikerült némileg növelnie darabszám szerinti piaci részesedését az összes szegmensben. Az Acer az ötödik helyről a másodikra ugrott előre, miután értékesítési filozófiáját átalakítva sikeresen javította ellátási tevékenységét, árképzését és a disztribútoroknak nyújtott támogatást. A Fujitsu Siemens szintén jó évet zárt: közel megduplázta szállításait a térségben. Összesítve azonban ez a három szállító mindössze 16 százalékát teszi ki kelet-közép-európai PC piac volumenének.

A régió legnagyobb nemzeti piaca Oroszország. Itt realizálódott régiós PC eladások több mint fele és itt keletkezett az árbevétel közel 47 százaléka. Bár Oroszországban közel 22 százalékkal emelkedett tavaly az eladott személyi számítógépek mennyisége, a nagyvállalati piac hamarosan telítődni fog, így a jövőbeni növekedést várhatóan az otthoni felhasználók és a KKV-k vásárlásai generálják majd. Valamivel több, mint 79 százalékos részaránnyal tavaly az asztali gépek uralták Oroszország PC piacát, de részesedésük folyamatosan csökken a noteszgépek javára, amelyek eladásai 84 százalékkal ugrottak meg az elmúlt évben.

A térség második legnagyobb nemzeti piaca, Lengyelország a szállítások 15,3 százalékát tudhatja magáénak, míg a harmadik helyen Ukrajna áll, 8,3 százalékos részesedéssel. Bulgária volt a leggyorsabban növekvő piac – 60 százalék feletti volumennövekedéssel. Romániában is hasonló a helyzet, itt közel 42 százalékkal nőtt az értékesítési darabszám.

A magyar PC piac a 2005-ös évben szintén jó évet zárt, 450 ezer darab PC talált gazdára, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Értékben is jelentős növekedést hozott a 2005-ös év, 25 százalékkal 468 millió US dollárra nőtt a piac. Ennek ellenére az asztali gépek értékesítése stagnált. Elsősorban a gyártók alsó kategóriás gépei iránt volt jelentősebb kereslet, és bár a nemzetközi gyártók foglalják el a ranglista első öt helyét, a teljes piacon eladott mennyiség nagyobb részét a helyi összeszerelők adják. Ennek ellenére a nemzetközi gyártók fokozatosan szorítják ki a helyi gyártókat, akik közül néhányan kénytelenek beszüntetni tevékenységüket, illetve a nemzetközi gyártók viszonteladóivá válnak.

Hazánkban is a notebook szegmens érte el a legdinamikusabb növekedést, az eladások darabszáma 64 százalékkal nőtt 2004-hez képest. Összesen 164 ezer hordozható számítógépet értékesítettek, mely egyre nagyobb részt képvisel a hazai PC piacból; 2004-ben a teljes eladások 26 százaléka, 2005-ben már 37 százaléka volt notebook.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció