Jelentős eredmények az elektronikus közigazgatás fejlesztésében

Minden harmadik felvételiző használta már az ügyfélkaput

Az e-kormányzat nem más, mint az infokommunikációs eszközök csatasorba állítása a jobb kormányzás érdekében. Az elektronikus közigazgatás használata javítja a kormányzás hatékonyságát, az átláthatóságot és az állampolgári bizalmat. Sajnálatos, hogy éppen a közbeszerzésekért felelős hivatal nem képviselteti magát – hangoztatta az OECD képviselője az Információs társadalom - nincs más választás címmel rendezett IX. Neumann kongresszuson Győrben, a Széchenyi Egyetemen.
A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) kongresszusa meghívta az összes kormányzati és közigazgatási hivatal képviselőjét, számoljanak be arról, miként tettek eleget az európai uniós előírásoknak, mely szerint húsz közszolgáltatást és kilenc vállalkozói szolgáltatást kell az interneten keresztül is elérhetővé tenni a felhasználók számára. A kötelezően bevezetendő szolgáltatások az állampolgárok és az üzleti szereplők által leggyakrabban használt szolgáltatások: útlevél, gépjármű ügyintézések, céges eljárások, adózás.

Az ügyfélkapun keresztül regisztrált magánszemélyek száma a napokban átlépte a 150 ezret - jelentette be Bódi Gábor, az Elektronikuskormányzat-központ munkatársa. A regisztráltak összesen 88 ügyet indíthatnak 33 kormányzati szervezet felé. Az Európai Unió 2003-ban a hazai elektronikus szolgáltatásokat elemezve 15 százalékos készültségi szintet állapított meg. A 2006-os - egyelőre nem hivatalos mutatószám - eléri a 80 százalékot.

Az eddigi fejlesztéseket Bogóné Jehoda Rozália, az OECD munkatársa nemzetközi mércével mérve is jelentős eredményeknek minősítette. Az e-kormányzat eszköz a hatékonyabb kormányzás érdekében, ám ehhez a kormányzatnak is vállalatszerűen kellene működnie, amely azonban a hazai viszonyok között még nem valósult meg. Az elektronikus közigazgatás nagyon fontos, de a kiegészítő csatornákat is elérhetővé kell tenni azok számára, akik nem az interneten keresztül szeretnék ügyeiket intézni. A hivataloknak telefonon, mobilon, személyesen is hozzáférhetőnek kell lenniük – emelte ki.

A hazai közigazgatási szereplők képviselői egymás után mutatták be azokat – a már megvalósult és tervezett – fejlesztéseket, amelyek az e-kormányzásról manapság ismertek. Futó Iván az APEH elnökhelyettese elmondta, hogy nyomtatványkitöltő programjaikkal készült az összes bevallás 80 százaléka, az szja bevallások 60 százaléka. Összesen 25 ezer szja bevallás érkezett az ügyfélkapun keresztül. Május 1-je, az elektronikus adózás bevezetése óta több, mint félmillió bevallás érkezett hozzájuk. Az adóhivatal korábban már felajánlotta, hogy a szoftver-megoldásaikat térítésmentesen átadják a közigazgatás szereplőinek, azért, hogy nyomtatványkitöltő programjaikkal elkészítsék a szükséges dokumentumokat, és azokat letölthetővé tegyék honlapjaikon.

Az Adóhivatallal kapcsolatban elhangzott, hogy az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis a hivatal fennhatósága alá kerül, de ennek mikéntje még nem ismert. Az EMMÁ-t jelenleg működtető Foglalkoztatási Hivatal sem tud további részleteket az adatbázissal kapcsolatban, annál is inkább, mivel a foglalkoztatási törvényt is módosítani kellene a változtatáshoz. Az viszont biztos, hogy az Egészségügyi Minisztérium által létrehozott Dr. Infó (www.drinfo.hu) pénteken délután kettőkor leáll, megszűntetik a működést. – mondta el az üzemeltetők nevében Fogarassy Károly.

Az egyik legsikeresebb hazai alkalmazás az Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. rendszere, amely idén először februárban a teljes felvételi folyamatot online folyamattá tette - a vizsgadíjak fizetésétől a szükséges dokumentumok elfogadásáig. Februárban 12 ezer jelentkezés érkezett az ügyfélkapun keresztül, azóta újabb 28 ezer diák intézte ilyen módon a későbbiket, vagyis a jelentkezők egy harmada használja az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Rába Ferenc, az Országos Nyugdíjfolyósító munkatársának véleménye szerint azonban az elektronikus ügyintézés valószínűleg korfüggő, és nem az idősek sajátja. Hiszen eddig összesen 15 nyugdíj ügyet intéztek rendszerükön keresztül elektronikus formában.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár IT igazgatója viszont arról tájékoztatta a konferencia hallgatóságát, hogy 2008. január 1-jétől bevezetik a biztosítotti jogviszonyt igazoló kártyát, amely egy elektronikus azonosító chipet fog tartalmazni. A bevezetés EU-s elvárás, már folyik a tesztelés az országban 16 ezer kártyával. Ha létrejön a rendszer, akkor a patikák, a háziorvosok és a kórházak kapcsolódnak be az információs folyamatokba. Várható teljes költsége 60-65 milliárd forintra tehető.

A kereskedelem és a vámügyintézés sem maradhat ki az elektronikus szolgáltatók közül, így a VPOP IT szakértője, Vályi-Nagy Vilmos is ismertette az elképzeléseiket. Az év végére egy nem bonyolult import ügylet engedélyezési eljárása öt percre rövidül a mostani néhány órával, néhány nappal szemben. 2006 végére a teljes import ügyintézés internetre kerül.

A Neumann kongresszus e-közigazgatás szekciójának vezetője, Tóth Zoltán, az MTA SZTAKI Elektronikus-közigazgatás Módszertani Központjának vezetője kiemelte, Litvániában szeptemberben indítják az elektronikus szavazás projektet. Magyarország – bár sokat fejlődött ezen a területen – még nem tart itt. A módszertani központot éppen azért hozták létre, hogy legyen egy olyan kutatóhely és bemutatóterem, amely segíti az elektronikus aláírás, és a szolgáltatások társadalmi elfogadottságának javítását. (www.ekmk.sztaki.hu) A módszertani központot Vámos Tibor akadémikus is aktívan segíti munkájával, aki a konferencián az elektronikus aláírás hazai használatának adatvédelmi megfontolásairól beszélt. (Az idén nyolcvan esztendős akadémikus kedden vette át a Neumann Társaság életmű díját.)

A párhuzamosan zajló szekciók a sokak által hiányolt magyar nyelvű tartalomfejlesztés helyzetével, az oktatástól a fogyatékkal élők támogatásáig használható beágyazott rendszerekkel, valamint a felsőoktatásban folyó informatikai oktatás korszerűsítésével foglalkoztak.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció