Megnyílt az e-kormányzati módszertani központ
2006. június 20.
Az IBM Magyarország és a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetének (MTA SZTAKI) együttműködésével megnyílt az Elektronikus Kormányzati Módszertani Központ (EKMK). A fővárosi bemutatóteremben az állam- és a közigazgatási szervezetek, az önkormányzatok, a szociális és egészségügyi ellátó szervezetek, oktatási és más közszolgálati intézmények vezetői és alkalmazottai közelebbről is megismerkedhetnek a számukra fejlesztett, bevált megoldásokkal.
"A magyar kormány kifejezte szándékát az e-government megoldások bevezetését, a szolgáltató állam gyakorlatának kialakítását illetően" - mondta Suhajda Attila, az IBM Magyarország kormányzati programigazgatója. 2Ezen a téren számos kezdeményezésnek, programnak és projektnek lehettünk tanúi mostanáig, ezek az erőfeszítések azonban nem jártak minden esetben a kívánt eredménnyel. Úgy ítéltük meg, hogy e törekvésekhez jól illeszkedne egy olyan szakértői központ, amely szállítóktól, technológiáktól független módon mutatja be az e-kormányzati megoldásokat, segítve ezzel a fejlesztések szakmai és módszertani megalapozását."Az IBM a világ több pontján - közöttük Berlinben és Washingtonban is - működtet e-Government Centereket. Ezek a központok az IBM megoldásait mutatják be, amelyeket világszerte számos kormány és önkormányzat használ eredménnyel. A koncepció elsősorban nem a technológiára, hanem arra a szakértelemre (know-how-ra) helyezi a hangsúlyt, amelyet az IBM másfél évtizedes tevékenysége során épített ki az e-kormányzati megoldások területén.
Az EKMK létrehozásához Magyarországon az IBM két okból választotta partneréül a SZTAKI-t: az akadémiai intézmény kiváló szakembergárdával rendelkezik, és az e-kormányzati megoldások szempontjából kritikus részterületeken, például az adatbiztonság és a digitális személyazonosítás terén értékes eredményeket felmutató, elmélyült kutatást folytat. Másrészt jól ismeri a kormányzati szférát, amelytől ugyanakkor kellően távol helyezkedik el ahhoz, hogy független és hiteles, tisztán szakmai alapon állást foglaló félként vegyen részt a központ munkájában.
"Örömmel adunk otthont az EKMK-nak" - mondta dr. Tóth Zoltán, elektronikus Közigazgatás tanácsadó-osztályvezető. "Az IBM Magyarországgal kialakított együttműködés nagyobb teret enged kutatási eredményeink gyakorlatban történő felhasználásának. A digitális titkosítás és személyazonosítás területén megvalósított fejlesztéseink alkalmazásával az elektronikus kormányzati megoldásokban ugyanakkor az e-kormányzati kultúra népszerűsítéséhez és a digitális aláírás használatának elterjesztéséhez is hozzájárulhatunk Magyarországon."
Az EKMK szállító- és technológiafüggetlen koncepciója azt jelenti, hogy az itt bemutatásra kerülő e-kormányzati megoldások nem kizárólag, vagy egyáltalán nem IBM-alapúak, viszont minden esetben iparági szabványokra és sok esetben nyílt forráskódra épülnek. A módszertani központban az érdeklődők megismerkedhetnek a példaértékűnek számító hazai e-kormányzati projektek - például az európai uniós kritériumoknak mindenben eleget tevő XIII. kerületi e-önkormányzati rendszer és több vidéki, regionális portálmegoldás bevezetésének - tapasztalataival is.
A tervek szerint a SZTAKI Victor Hugo utcai épületének felső szintjén kialakított EKMK-ban a folyamatos oktatóprogramok mellett az elektronikus kormányzati megoldások különböző területeit mélyebben ismertető, tematikus előadásokra is rendszeresen sor kerül majd, a kormányzati szférán belül az egyes célcsoportokat - például a minisztériumokat, az önkormányzatokat, az ellátórendszereket és az oktatási intézményeket - megszólítva. A bemutatóterem egy élesben működő okmányirodának is otthont ad majd, a gyakorlatban is szemléltetve az e-government megoldások alkalmazását.
Az EKMK működéséhez a SZTAKI oktatókat, az IBM Magyarország pedig szakmai támogatást ad. A tudományos intézet oktatóprogramot dolgozott ki az állam- és a közigazgatásban dolgozók számára az elektronikus kormányzati megoldások használatát és üzemeltetését illetően. A módszertani központ megnyitásakor is egy ilyen témájú képzésnek ad otthont és a jövőben is szerepet kíván vállalni a fejlett technológiai megoldásokat alkalmazni tudó köztisztviselők felkészítésében. A SZTAKI emellett egy olyan követelményrendszer kidolgozását is tervezi, amelynek alapján a jövőben az alkalmazások e-government ready státusát tanúsítaná.
Kapcsolódó cikkek
- A Siemens valósította meg az e-közigazgatási rendszert Szegeden
- e-GO díjas Törökbálint honlapja
- Április végén indul az elektronikus ügyintézés Kecskeméten
- Elektronikus ügyfélszolgálati rendszer Hódmezővásárhelyen
- Magyarország: az "e" sokkal nagyobb szerepet játszik, mint a kormányzás
- E-ügyintézés Budaörsön
- Jó lesz-e útdíjat szedni a budapesti belvárosban?
- Tovább bővül a Digitális Győr projekt
- A Francia Nemzetgyűlés is Linuxra vált
- Siófok: kétnapos e-Magyarország, e-kormányzat konferencia