Újabb 3Play-szolgáltató a piacon

Telefont is kínál a FiberNet

Idén áprilisban elindította kábeltelevíziós hálózatán a telefonszolgáltatást Magyarország harmadik legnagyobb széles sávú elektronikus hírközlési szolgáltatója, a FiberNet. Az internettel együtt így immár a 3Play-szolgáltatásra is képes, több mint 200 ezer előfizetőt kiszolgáló társaság eddigi eredményeiről és további terveiről Polony István üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettes számolt be lapunknak.

– Milyen hátérrel és milyen reményekkel lépett a hazai infokommunikációs piacra a FiberNet?

– Vállalatunk 1999-ben jött létre, azzal a céllal, hogy országos kábeloperátorként legyen jelen a magyar piacon, s korszerű szolgáltatásokat nyújtson, elsősorban kábeltelevíziós programcsomagok felajánlásával, internet-hozzáférés és széles sávú adatátvitel, például felügyeleti rendszerek (tűz- és betörésvédelem, orvosriasztás) megteremtésével. A társaság fő tulajdonosa ebben az időszakban az angliai székhelyű Argus Capital International volt. Céljai között már akkor is szerepelt, hogy néhány éven belül Magyarország egyik legjelentősebb távközlési szolgáltatójává váljon. Ennek érdekében nemcsak a működő kábelrendszerek megvásárlásával igyekezett minél jobb pozíciókra szert tenni, hanem új hálózatok építésébe is belekezdett. 2004 végén az egyik legnagyobb globális magántőke-társaság, a Warburg Pincus lehetőséget látott a cégben, és többségi tulajdont szerzett az addigra a vezető kábelszolgáltatók közé emelkedett és folytonosan növekvő vállalatban. A Warburg Pincus – fejlettségi szinttől függetlenül – induló, növekedési vagy érett fázisban lévő vállalatokba invesztál. 1997 óta a társaság több száz millió dollár értékben fektetett be Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Oroszországban olyan iparágakba, mint a gyógyszeripar, a média, a telekommunikáció és az informatika. S ha már a tulajdonosi háttérről van szó, meg kell említenem, hogy Európában a FiberNet Zrt. mellett Hollandia egyik vezető 3Play-szolgáltatója, a Multikabel és Bulgária piacvezető kábeltelevíziós szolgáltatója, az Eurocom Cable is a folyamatosan terjeszkedő és technológiailag intenzíven fejlődő csoport tagja.

– Hogyan zajlott le Önöknél a szolgáltatások evolúciója az egyszerű műsorelosztástól a 3Play-megoldásig?

– A kábeltelevízió mint alapszolgáltatás a kezdetektől jelen van a palettánkon. A folyamatos hálózatkorszerűsítés eredményeként a széles sávú internetszolgáltatást is elindítottuk 2001 elején, azóta közel 30 ezer előfizetőnk van. A kábeltelevízióval rendelkező előfizetőink több mint 60 százaléka már ma is csatlakozhat a világhálóra a FiberNet internetszolgáltatásán keresztül. A FiberNet 2006-ban több mint 4 milliárd forintot fordít hálózati fejlesztésekre és szolgáltatási minőségének javítására. Ennek első látványos eredménye, hogy áprilisban a kábeltelevízió- és internetszolgáltatás mellett elindítottuk a digitális telefonszolgáltatást, az országos bevezetés első állomásaként Kecskeméten. Az év hátralévő részében pedig a FiberNet valamennyi internetképes hálózatán elérhetővé kívánjuk tenni, aminek bevezetési előkészületei folyamatban vannak. Cegléden és Csongrádon 2006 májusában elkezdődnek a műszaki tesztek, júniusban pedig elindul a szolgáltatás. Az előzetes terveknek megfelelően hónapról hónapra több helyen érhető el a FiberNet-telefon, év végére az előfizetők több mint 90 százalékának körében hozzáférhető lesz. Így teljesedik ki 3Play-szolgáltatási portfóliónk, amelyhez mind technikailag, mind szervezetileg nagyon sok fejlesztést kellett végrehajtanunk. A FiberNet versenyképessége abban rejlik, hogy a kábeltelevíziós hálózaton új technológiák alkalmazásával három szolgáltatást – televíziót, internetet és telefont – is el tud juttatni az előfizető otthonába, s az ebből adódó alacsonyabb fajlagos költségeket az előfizető is érezheti, hiszen az új lehetőségekkel a háztartás kábeltelevízió-, internet- és telefonhavidíjra fordított összes kiadása jelentősen csökkenthető. A legnagyobb megtakarítást azok az ügyfelek érhetik el, akik mindhárom szolgáltatásukat a FiberNettől rendelik meg, ők egy közepes televíziós csomaghoz, folyamatos korlátlan internet-hozzáféréshez és telefon-előfizetéshez már havi 10 ezer forint alatt hozzájuthatnak.

– Műszakilag hogyan kapcsolódnak egymáshoz a saját, ám külön településen működő rendszerek, illetve hogyan jutnak át a hagyományos vezetékes, illetve a mobiltelefónia világába?

– A FiberNet alapvető stratégiai célja kapcsolatot teremteni az egyes különálló hálózatai között, amihez mindig a legmegfelelőbb megoldást választja. Ez ugyanúgy lehet saját infrastruktúra, mint más távközlési vagy egyéb vállalattól bérelt optikai hálózat, esetleg IP-kapcsolat. Ez az összekapcsolás teszi lehetővé, hogy a hálózaton belüli hívások valóban hálózaton belül maradhassanak, s előfizetőink így ingyenesen (percdíj nélkül) vehessék igénybe a hálózaton belüli telefonszolgáltatást. A külső távközlési kapcsolatok megteremtésében stratégiai partnerünk az egyik legnagyobb alternatív telekommunikációs szolgáltató, a GTS Datanet. Tranzitszolgáltatóként biztosítja valamennyi – akár belföldi, akár nemzetközi – hálózat elérhetőségét, valamint lehetővé teszi, hogy más szolgáltatók ügyfelei is felhívhassák a FiberNet előfizetőit.

– Miért érdemesebb kábeltévés hálózaton telefonálni?

– Több előnyt is nyújt ez a megoldás. Kezdjük mindjárt azzal, hogy a váltáshoz az előfizetőnek sem szokásait, sem megszokott berendezéseit nem kell megváltoztatnia. A régi telefonkészülék változatlanul használható, csak éppen egy másik helyre, a kábelmodemhez kell csatlakoztatni. Számhordozással a régi szám is megtartható, de ha az ügyfél új számot akar, arra szintén van lehetőség. Hálózaton belül a hívások ingyenesek – akár településen belül, akár országosan – a FiberNet hálózatán. Minden hívást előhívószámok nélkül lehet lebonyolítani. Természetesen vannak a technológiától független akciók, most például akár 1 éven keresztül havidíj nélkül telefonálhatnak az előfizetők, majd a kedvezményes időszakot követően több mint 50 százalékkal kedvezőbb havidíjakkal és olcsóbb percdíjakkal számolhatnak a megrendelők (a T-Com Bázis díjcsomagjának 2006. március 6-án érvényes tarifáit figyelembe véve).

– A konvergáló piacokon egyre éleződő versenyben milyen további tervekkel igyekeznek lépést tartani vagy előnyt szerezni?

– Úgy gondolom – és az előbbi számok is azt igazolják –, hogy a FiberNet digitális, IP alapú telefonszolgáltatása mindenképpen konkurenciája a hagyományos távbeszélő-szolgáltatásoknak, mivel azokkal azonos minőségű, de költséghatékonyabb megoldást kínál. Következő szolgáltatásfejlesztési lépésként egyrészt meglévő ügyfélbázisunk jobb ügyfélszolgálati kiszolgálását, másrészt szolgáltatásportfóliónk további bővítését tervezzük. Ez év őszén elindítjuk központi telefonos ügyfélszolgálatunkat és contact centerünket, amelynek révén jóval magasabb színvonalon tudjuk majd előfizetőink igényeit kiszolgálni. Ugyancsak az év vége felé várható digitális ktv-szolgáltatásunk elindulása.

– Terveznek-e például IPTV-szolgáltatást?

– Vállalatunk ügyfelei és a magyarországi piac által is elvárt a folyamatos fejlődés, fejlesztés, amely többféle irányt vehet. A legmegfelelőbb kiválasztása bonyolult és kényes feladat, amit nem szabad elkapkodni, tudva, hogy hosszú évekre meghatározza a vállalat hálózati képességét és pozícióját az élesedő versenyben. Általánosságban azonban elmondható, hogy a digitális szolgáltatásokban látjuk a jövőt, tehát az IPTV – vagy hívjuk bármilyen más néven a jó minőségű, előfizetői igényeket messzemenően figyelembe vevő megoldást – mindenképpen kikerülhetetlen része fejlesztési irányunknak.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció