A nagy netötlet nyomában

Zseniális trükköt eszeltek ki a Skype-fiúk! Lényege nem is annyira az interneten keresztüli telefonálgatást lehetővé tevő szoftver kifejlesztése, hiszen ezt mintegy rutinfeladatként megoldhatta a két szakember. De létezik két további olyan szempont, amely éleslátásukat és üzleti érzéküket bizonyítja.

Az egyik, hogy pontosan megérezték, mit igényel a piac, és mikor kell előrukkolni az igény kielégítésére szolgáló megoldással. Chatelő vagy beszélgetőszoftverek korábban is voltak. Világszerte a legelterjedtebb például az MSN Messenger, amelyet a BellResearch tavalyi felmérése szerint a hazai nettelefonálók egynegyede használ. Nálunk eléggé ismert még a Windows Messenger (14% veszi igénybe), de már nem annyira népszerű például az AOL programja és a többi szoftver (ICQ, FireFly, DialPad, Yahoo MSN).

A viszonylag kései (alig másfél évvel ezelőtti) kereskedelmi indulás ellenére itthon azonban mégis a Skype a legnépszerűbb, 39% ennek valamelyik változatát használja. Talán a jól időzített és világos marketing segítette elő világsikerüket, ami persze – nyilván a két mérnök származása alapján – főként európai sikert takar. Már az első négy hónapban 42 millióan töltötték le a szoftvert, ma pedig már a 400 milliót ostromolja a letöltések száma. Igaz, a felmérések azt is mutatják, hogy nem mindannyian használják, a tényleges alkalmazók aránya általában egyharmadra tehető.

A Skype-fiúk másik és igazi trükkje azonban az, hogy rájöttek, hogyan lehet mások beruházásából, mások hálózatán jó üzletet csinálni. Az internet már régóta terebélyesedik, a hozzáférési hálózatokat szépen építgetik a távközlési cégek, a hagyományos telefonvonalakat működtetik a szolgáltatók, hadrendben állnak az ISP-k, a számítógépeket megveszik a felhasználók – mindehhez egy kis szoftver igazán elenyésző hozzájárulás. A fejlesztők „csupán" megsúgták a felhasználóknak, hogy mindezt együtt mire lehet még használni. S ezt a jó kis ötletet már szinte az egész világon ismerik és használják, a Skype kommunikációs szoftverei immár 27 nyelven elérhetők.

Magyarázatként lehetne idézni a tavaly az egyik legnépszerűbb internetes kereskedőház, az eBay tulajdonába került Skype filozofikus vízióját: megadja a globális telefonálás örömét azáltal, hogy biztosítja a korlátlan, jó minőségű élőbeszédes hívásokat a következő generációs, társ–társ alapú szoftver segítségével. Küldetésük üzenete is világos és megkapó: olyan megbízható és felhasználóbarát kommunikációs eszköz biztosítása, amely egyszerűen csak működik.

A Skype (és tegyük hozzá, a többi hasonló típusú) hívásokhoz mindössze PC-mikrofonra és -hangszórókra van szükség, ami a világ bármelyik elektronikai kereskedőjénél beszerezhető. A szoftver a PC-s környezettől függetlenül könynyen telepíthető, szinte maga elvégzi a beállítást, kiszolgáló- vagy munkaállomás-konfiguráció nélkül.

Az egyénileg beállított cím alapján bárkivel kapcsolatot lehet teremteni, aki hasonló eszközökkel rendelkezik. Mivel a beszélgetés az interneten zajlik, az egyéb díjaktól eltekintve mindez ingyenesnek mondható. Az alaphelyzeten kívül a Skype további három – de immár fizetős! – lehetőséget kínál.

A SkypeOut segítségével vezetékes és mobiltelefonokat is fel lehet hívni, akár a hagyományosnál lényegesen olcsóbban. A SkypeIn ennek a fordítottja, lényegében egy telefonszám, amelyen a PC-s felhasználót hívhatják ismerősei. Ezt a hívást a Skype programban lehet fogadni. Végül a Voicemail megoldás akkor is fogadja a hívásokat, ha a hívott nem tudja felvenni a telefont, vagy nincs bekapcsolva a számítógépe.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció