A locsolkodás ma is divat
2006. április 12.
Az internetezők kétharmada tartja a locsolkodás hagyományát és készülődik a húsvéti ünnepekre - derül ki az NRC Piackutató legfrissebb felméréséből. Sonka és tojás nélkül ma is elképzelhetetlen az ünnepi asztal.
Bár a húsvét a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepe, a netpolgárok alig egyötöde - elsősorban a kisebb településen élők - tekinti vallási ünnepnek. A többség az idén április 15-ével kezdődő hosszú hétvégét inkább családi eseményként tartja számon, és rokonaival vagy barátaival találkozik, a világhálót használók közel egyharmada pedig pusztán munkaszüneti napként tekint az ünnepre. Utóbbiak többsége otthon is marad, egynegyedük viszont belföldi vagy külföldi utazással, kirándulással tölti a húsvéti ünnepeket.Ehhez kapcsolódóan a netpolgárok közel 29 százaléka a locsolkodás hagyományát köti a húsvéthoz, míg Jézus feltámadása 24, a sonka pedig 23 százalékuknak jut elsőként eszébe az ünnepről. A húsvéti nyuszira már csak az internetezők 15 százaléka asszociál, a hímes tojást pedig csupán 9 százalékuk tartja a legjellemzőbb jelképnek.
Húsvét előtt az internetezők alig egynegyede szokott böjtölni. Ezek többsége is inkább csak nagypénteken figyel oda étrendjére, a 40 napos böjtre mindössze 4 százalék vállalkozik. A megkérdezettek 77 százaléka - különösen a Budapesten és a nagyobb városokban élők - ugyanakkor teljesen mellőzi ezt a hagyományt.
A böjt elmúltával jellemzően hagyományos ételeket fogyasztunk, az internet felhasználók elsöprő többsége - csaknem 90 százalékuk - el sem tudja képzelni a húsvéti asztalt sonka és tojás nélkül.
Végül a netpolgárok kétharmada aktívan készül a húsvéti ünnepekre, amelybe a locsolkodás hagyománya is beletartozik. Ennek ellenére csupán az internetező férfiak 5 százaléka készül komolyan a hétfői napra valamilyen locsolóverssel - pedig a hölgyek igazán megérdemelnék, hiszen több mint egynegyedük készít rendszeresen húsvéti tojást családja, a locsolkodók vagy saját örömére. A locsolkodó férfiak 80 százaléka jellemzően valamilyen kölnit használ, a nőknek viszont csupán 60 százaléka részesíti előnyben a "szagos vizet" a szódával szemben.
A felmérést az NRC 2006. március 29. és április 5. között végezte, 1000 internet használó online megkérdezésével. Az adatbázist a TNS-NRC InterBus kutatásának offline adataival súlyozták, így az a legfontosabb demográfiai ismérvek tekintetében reprezentatív a legalább hetente internetező 18-69 éves magyar lakosságra nézve.
Kapcsolódó cikkek
- 68000 fős az NRC piackutatási panelje
- tarGet now! – Megfizethető célcsoportkutatás az NRC-től
- Férfitúlsúly az internetes társkeresőkben
- A magyar internetezők vásárlási szokásai
- Szerelmet a férfiak fogadtak
- Nem félünk a mobiltelefon-sugárzástól, vagy mégis?
- Elismerés az online piackutatásnak: PMSz tag lett az NRC
- Egyre népszerűbb a mobilon való zenehallgatás
- Vizsgáztak az internetezők
- Felmérés a pénzügyi teljesítmény és az IT kapcsolatáról