A fejlett, de lassuló piac már nem kihívás a Vodafone-nak
2006. március 7.
A brit Vodafone Group döntése a japán piac elhagyásáról és egyben
fejlődő piacokon történő beruházásai annak az egyre erőteljesebb
irányzatnak a jelzései, amelyek során a szolgáltatók fejlesztési
forrásaikat kivonják a korlátozott növekedési lehetőségekkel rendelkező
területekről.
Egyes társaságok, mint például a Vodafone és a japán NTT DoCoMo Inc. dollármilliárdokat fektettek be külföldi szolgáltatók résztulajdonlásáért, ám miután beruházásaik nem hozzák a várt eredményt, megkezdték stratégiáik átértékelését.A Vodafone pénteken erősítette meg a Reuters azon értesülését, hogy japán egységét - négy évi erőlködés után - eladja a Softbank Corp. internet kommunikációs konglomerátumnak.
Az egyes források szerint akár 17 milliárd dollárt is elérő üzlet azt is jelenti, hogy immár az utolsó külföldi társaság is elhagyta a japán mobilhálózatok piacát.
Amikor a Vodafone 2001 októberében felvásárolta a Japan Telecomot, a szolgáltatók világszerte úgy tartották, a terjeszkedésnek a mobilszolgáltatások is eszközei lehetnek - különösen, mert a mobil-ellátottság még sok nagy piacon is alacsony volt.
Az akkoriban megkötött nagy üzletek közül is kiemelkedett, hogy a Deutsche Telekom megvette az amerikai Voicestream Wirelesst, a DoCoMo 16 százalékos részesedést szerzett az AT&T Wirelessben, a France Telecom pedig a brit Orange tulajdonosa lett.
Ám miután egyre többeknek lett mobiltelefonjuk, a növekedés lelassult, a verseny nőtt, a fontos mutatók - mint például az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel - romlani kezdtek. A figyelem egyre inkább a fejlődő piacok - India, Indonézia és Kína - felé fordult, ahol a mobilhasználók számának növekedési üteme még akár kétszámjegyű is lehet.
A Vodafone például 10 százalékos rész vásárolt Bharti Tele-Ventures Ltd.-ben, India vezető mobilszolgáltatójában – még tavaly októberben, az Orange a Tunisie Telecomot említette lehetséges felvásárlási célpontként.
A DoCoMo már eladta kisebbségi részesedéseit Nagy-Britanniában, Hollandiában és az Egyesült Államokban; ehelyett olyan ázsiai szolgáltatókba fektetett be, mint a Philippine Long Distance Telephone, a Fülöp-szigetek legnagyobb telekommunikációs cége.
Elemzők szerint Vodafone japán problémái azzal is összefüggésben lehettek, hogy a telekommunikáció végső soron helyi, hazai üzlet - kicsit az ingatlanhoz hasonlítható; a hazai piac legerősebb szereplője sem feltétlenül képes sikereket elérni más piacokon.
Az amerikai szolgáltatók eleve a hazai megerősödés mellett voksoltak a külföldi terjeszkedés erőltetése helyett: e törekvés eddigi utolsó eleme az volt, amikor a AT&T Inc. bejelentette a BellSouth Corp. megvételét: a 67 milliárd dolláros ügylettel megszerezte a Cingular Wireless eddig még meg nem szerzett maradékát is - kiterjesztve érdekeltségét az ország délkeleti részére is.
A DoCoMo hazai érdekeltségeit hitelkártya együttműködéssel és egy távközlési cég megszerzésével erősítette, miközben egyre-másra részesedéseket szerez fejlődő piaci szolgáltatókban.
A hálózatok külföldi működtetésének nehézségeit egyre többen ismerik fel; a DoCoMo stratégiája egy globális irányzat része lehet - állítja a japán kommunikációs minisztérium egyik magasrangú tisztviselője.
Kapcsolódó cikkek
- Vodafone: növekvő bevételek, csökkenő veszteség
- MTA és T-Mobile: újabb mobiltársadalom-kutatási kötet
- Budapesten lesz a Vodafone globális szolgáltató központja
- A Synergon beszállna a virtuális mobilszolgáltatásba
- Megújult a Vodafone Wireless Office szolgáltatása
- Mobillal is lehet hamburgert venni Japánban
- Nyáron indul a negyedik cseh mobilszolgáltató, az U:fon
- YouTube a Vodafone mobilokon
- eBay szolgáltatások Vodafone mobilokon
- 200 millió Vodafone ügyfél világszerte