GVH: hárommilliós bírság a Notebook.hu-nak

A GVH Versenytanácsa a 2006. február 9-én tartott tárgyalásán megállapította, hogy a Notebook.hu Kft. a Törökbálinton, a GL Outlet Centerben üzemeltetett boltjában (HP Outlet) a 2005. augusztus 1. és október 31. közötti akcióját hirdető óriásplakátjain az outlet rendszerű értékesítésről való tájákoztatás alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére.
Ennek oksa, hogy az akció keretében olyan termékek is értékesítésre kerültek, amelyeket a fogyasztók szokásszerűen nem soroltak az outlet jellegű termékek közé. A jogsértő magatartásért a GVH Versenytanácsa az Notebook.hu Kft.-t 3 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.

A Notebook.hu az akció keretében árusított termékeket több minőségi csoportra (arany, ezüst, bronz, platina) osztotta. A bronz kategóriába olyan termékek tartoztak, amelyek a HP anyavállalat francia felújító üzemében újratesztelésre kerültek. Az újratesztelésre rendszerint azért került sor, mert a forgalmazás során a termék csomagolása megsérült vagy megbontott lett. Az újratesztelés során előfordulhatott, hogy valamely tesztelési fázisban hibát találtak, és ha szükséges volt, akkor alkatrészt cseréltek benne. A GVH Versenytanácsa határozatában a Notebook.hu Kft. reklámozási gyakorlatával kapcsolatban rámutatott, az "arany", az "ezüst", illetve a "platina" kategóriákba tartozó készülékek megfelelnek az "outlet" fogalom hétköznapi értelmezésének, ezért ezen termékek esetében a reklámban elegendő tájékoztatást nyújt a fogyasztónak "az outlet rendszerű értékesítés" megjelölés.

A Notebook.hu által alkalmazott "bronz" minőségi kategória azonban olyan készülékeket is magában foglalhat, amelyek nem egyeztethetők össze az "outlet" kifejezés hétköznapi értelmével. Az outlet rendszerű értékesítés a fogyasztó számára az előző évek kollekcióinak, kis mértékben hibás áruknak, többletkészleteknek és mintatermékeknek a csökkentett áron való forgalomba hozatalát jelenti. A bronzkategóriás termékek egy része azonban az újratesztelés során hibásnak minősült, amely ugyan később kijavításra került, de a fogyasztó erről a körülményről nem szerezhetett tudomást az óriásplakátokról az akciós termékek e lényeges tulajdonságáról. A szokásos fogyasztói megítélés szerint az újabb meghibásodás kockázata nagyobb az egyszer már javított termékek esetében, függetlenül attól, hogy a gyártó vagy a forgalmazó ezt a vélekedést megalapozottnak tartja-e vagy sem. A GVH Versenytanácsa álláspontja szerint ez egy olyan körülmény, amelyről a fogyasztót megfelelően tájékoztatni kellett volna, ezzel szemben a megemelkedett meghibásodási kockázatról az óriásplakát nem tájékoztatott.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció