MagyarorszĂĄgon mĂ©g nem jellemzƑ az e-banking

HazĂĄnkban egyelƑre nem jellemzƑ az e-banking tĂ©rhĂłdĂ­tĂĄsa, hiszen tovĂĄbbra is elsƑsorban szemĂ©lyesen intĂ©zzĂŒk banki ĂŒgyeinket – ĂĄllapĂ­tja meg a GfK HungĂĄria PiackutatĂł IntĂ©zet legfrissebb, 2005. november-decemberi PĂ©nzĂŒgypiaci AdatszolgĂĄltatĂĄsa. Azok viszont, akik az online szolgĂĄltatĂĄst vĂĄlasztjĂĄk, minden mĂĄs ĂŒgyfĂ©lnĂ©l gyakrabban vĂ©geztetnek banki mƱveleteket.

A GfK HungĂĄria PiackutatĂł IntĂ©zet ĂĄltal 1995 Ăłta negyedĂ©vente, 2005-tƑl pedig kĂ©thavonta szolgĂĄl informĂĄciĂłval a magĂĄnszemĂ©lyek banki Ă©s pĂ©nzĂŒgyi szolgĂĄltatĂĄsokkal kapcsolatos igĂ©nyeirƑl, szokĂĄsairĂłl, s az egyes bankok, illetve pĂ©nzintĂ©zetek megkĂ©rdezettek ĂĄltali megĂ­tĂ©lĂ©sĂ©rƑl a PĂ©nzĂŒgypiaci AdatszolgĂĄltatĂĄs cĂ­mƱ tanulmĂĄnyĂĄban.

A 2005. november-decemberi adatokat elemzƑ 68. szĂĄmĂș JelentĂ©s szerint a havi rendszeres kiadĂĄsok fedezĂ©se utĂĄn megtakarĂ­tĂĄsokkal a hĂĄztartĂĄsok 27 szĂĄzalĂ©ka rendelkezik. Ez az arĂĄny mintegy 5 szĂĄzalĂ©kos csökkenĂ©st jelez a szeptember-oktĂłberben mĂ©rt 32 szĂĄzalĂ©khoz kĂ©pest. A megtakarĂ­tĂĄsokkal rendelkezƑk többsĂ©ge (64 szĂĄzalĂ©k) – az elƑzƑ idƑszakokkal összehasonlĂ­tva – tovĂĄbbra is forintbetĂ©tben bĂ­zik, a lakossĂĄg közel egynegyede pedig hagyomĂĄnyos mĂłdon, kĂ©szpĂ©nzben Ƒrzi összegyƱjtött pĂ©nzĂ©t.

A banki ĂŒgyintĂ©zĂ©s mĂłdjĂĄt tekintve sem törtĂ©nt jelentƑs vĂĄltozĂĄs a korĂĄbbi idƑszakokhoz kĂ©pest. A lakossĂĄg 82 szĂĄzalĂ©ka tovĂĄbbra is szemĂ©lyesen tĂ©r be bankfiĂłkjĂĄba, ha bĂĄrmilyen banki ĂŒgyet kell intĂ©znie, a vĂĄlaszadĂłk 34 szĂĄzalĂ©ka pedig a sajĂĄt szĂĄmlavezetƑ bankja ĂĄltal ĂŒzemeltetett automata segĂ­tsĂ©gĂ©vel vĂ©gez banki tranzakciĂłkat. TĂ­zbƑl egy ĂŒgyfĂ©l rĂ©szesĂ­ti elƑnyben a telefonos banki ĂŒgyintĂ©zĂ©st. Banki ĂŒgyeinek rendezĂ©sekor az ĂŒgyfeleknek csupĂĄn 5-5 szĂĄzalĂ©ka veszi igĂ©nybe valamely idegen bank automatĂĄjĂĄt, illetve az internetet. A mobilbankolĂĄs elƑnyeit pedig a banki ĂŒgyfĂ©lkapcsolattal rendelkezƑk mindössze 3 szĂĄzalĂ©ka Ă©lvezi.

Az ĂŒgyfelek szĂĄmlavezetƑ bankjukat ĂĄtlagosan 3-4 hetente keresik fel szemĂ©lyesen, közel kĂ©thetente pedig telefonon. Az internetbank lĂĄtogatĂĄsa gyakoribb: a banki ĂŒgyeiket online intĂ©zƑk egy hĂłnapban ĂĄtlagosan közel hat alkalommal veszik igĂ©nybe az internetes bankfiĂłk szolgĂĄltatĂĄsait.

Az e-banking szolgĂĄltatĂĄst az ĂŒgyfelek többsĂ©ge a szĂĄmlaegyenleg lekĂ©rdezĂ©sĂ©re (85 szĂĄzalĂ©k), az online bankolĂłk több mint fele pedig ĂĄtutalĂĄsainak Ă©s közĂŒzemi szĂĄmlĂĄinak fizetĂ©sĂ©re hasznĂĄlja.

A szĂĄmlavezetƑ bank kivĂĄlasztĂĄsakor vezetƑ szempont a megbĂ­zhatĂł Ă©s pontos teljesĂ­tĂ©s garantĂĄlĂĄsa, a gyors ĂŒgyintĂ©zĂ©s, az, hogy az ĂŒgyintĂ©zƑ szakĂ©rtƑ legyen a pĂ©nzĂŒgyekben. Az ĂŒgyfelek pĂ©nzintĂ©zetekkel kapcsolatos elvĂĄrĂĄsai között hangsĂșlyos mĂ©g a többinĂ©l kedvezƑbb betĂ©ti kamatok kĂ­nĂĄlata, az ĂŒgyfĂ©l partnerkĂ©nt segĂ­tĂ©se a pĂ©nzĂŒgyek intĂ©zĂ©sĂ©ben.

Milyen mĂłdon intĂ©zi Ön banki ĂŒgyeit? (az adatok a banki kapcsolattal rendelkezƑ vĂĄlaszadĂłk szĂĄzalĂ©kĂĄban kifejezve)

BankfiĂłkban 82%

Telefonon, Call centeren keresztĂŒl 9%

Mobilbankon keresztĂŒl 3%

Interneten 5%

Sajåt bank ATM segítségével 34%

Idegen bank ATM segítségével 5%

BankĂĄrral, ĂŒgynökkel fiĂłkon kĂ­vĂŒl 2%

Hitelcentrumban, hitelirodĂĄban 1%

Semmilyen mĂłdon 6%

ForrĂĄs: GfK PĂ©nzĂŒgypiaci AdatszolgĂĄltatĂĄs, 2005. november-december

 
 
 

KapcsolĂłdĂł cikkek

 

Belépés

 

 

RegisztrĂĄciĂł