Békés átmenet a PBX-ből VoIP-be
2005. december 25.
Az IP-technológia gyors fejlődése egyben a jövő bizonytalanságát is magában hordozza. Mit fog jelenteni az IP a kommunikáló vállalatok, intézmények számára? Ki kell dobni a meglévő távközlési rendszert? És mennyibe fog ez kerülni? Érdemes-e váltani, és ha igen, mikor? Ha egy vállalat vagy intézmény estében lehet egyáltalán vérmérsékletről beszélni, akkor a válasz is attól fog függni. De egy gyártó szintén sugallhat önmérsékletet vagy legalább megfontoltságot. Miként az Ericsson, illetve annak eszközeit az üzleti telekommunikációs szektorban képviselő Assono Magyarország Távközlési Kft.
A VoIP ügyében az Ericsson a békés átmenet híve. A világszerte ismert gyártó leányvállalatánál nem véletlenül fogalmaznak így: "Az új, izgalmas távközlési világ ígéretének zaja fülsiketítő lehet. Ilyen volt például az ISDN és az ATM, hogy csak kettőt említsünk. Most az IP-t üdvözlik úgy, mint az új távközlési világ megteremtőjét."
A szkeptikusan hangzó kijelentések után azonban nyitottságról tanúskodik az Assono. Amikor ugyanis a bevezetőben említett kérdéseket igyekszik megválaszolni, egyúttal azt is elárulja, hogy az Ericsson – már a hagyományos telefóniában is ismert – MD110-es rendszere miért halad az IP felé. Mert azzal, hogy a csomagkapcsolt adatokat az IP-n keresztül bevezeti a megszokott rendszerbe, ezt teszi, így biztosítva, hogy a következő generációs hálózattal is kompatibilis legyen.
Az IP-telefónia nyílt szabványokat (IETF – Internet Engineering Task Force és ITU – International Telecommunication Union) alkalmaz, így biztosítva rugalmasságot a felhasználónak a fizikai közeg és a fizikai hely kiválasztásában. A rugalmasság lehetővé teszi, hogy az e-maileket és adatokat hordozó hálózatokat – amelyek a világon sok egyéni felhasználót, céget, iskolát és államigazgatási szervet elérnek – IP-telefóniára lehessen használni.
Az IP nem csodafegyver – fogalmaznak az Assono cégnél –, amellyel egyik napról a másikra meg lehet oldani minden telefonos gondot. Mielőtt az egyik platformról a másikra váltanánk, célszerű megkövetelni, hogy az új legalább annyira jó legyen, de inkább még jobb, mint a régi.
Az áramkörkapcsolt alközpontokat (PBX-eket) IP alapú kommunikációs rendszerré alakítva új alkalmazásokat és szolgáltatásokat nyújtó platform jöhet létre. Ez nemcsak abból áll, hogy egy sor új telefonos szolgáltatást biztosít. Az eredmény egy elosztott IP-rendszeren alapuló, céges üzleti igényeket kielégítő, tökéletesen működő megoldás. Az IP-telefónia a kibővített szolgáltatásokról szól, amelyeket az alközpont nem képes nyújtani.
Ha csupán az alközponti funkciókat helyettesítjük IP-technológiával, az nem fog működni. Az IP-technológiának javítania kell az alközpont funkcióin. Az MD110 célja az, hogy az internetprotokoll beemelésével elosztott céges IP-telefonos infrastruktúrát és rendszert hozzon létre. Az elosztott alközpont továbbra is az üzleti motor fontos része lesz, úgy, hogy a klasszikus telefónián túlmenő szolgáltatások nyújtására ad lehetőséget. Csak történetesen IP-alapon.
A hagyományos alközponti rendszer migrációjának, továbbfejlesztésének – a békés átmenet hívei szerint – nincs vetélytársa. Az IP-telefónia felé kijelölt sima továbbfejlesztési út nem csorbítja a már rendelkezésre álló szolgáltatásokat és funkciókat. A mai üzleti telefonrendszerben elérhető több mint 500 szolgáltatás és funkció minden lehetséges forgalmi helyzetben együtt fog működni valamennyi másikkal.
Az MD110-et is mindig tovább lehet fejleszteni úgy, hogy az előző változatokat teljes mértékben támogassa. Ez az IP-telefóniára is igaz.
Az áramkör- és a csomagkapcsolt világ képviselői néha még ellenségként tekintenek egymásra. Sőt az adatátviteli szállítók az IP világában betolakodónak tekintik a hagyományos telefonrendszerek piacán nevet szerzett gyártókat, vagy legalábbis lekicsinylően figyelik megifjodási szándékaikat. Ez nem az ő műfajuk, mondják. Ezzel szemben az MD110, saját hívei szerint, mindkét világból a legjobbat adja. Az alapelv az, hogy nem szükséges a meglévő rendszert kidobni az új bevezetéséhez.
Kis irodák, korlátozott számú felhasználó esetében valamennyire igaz lehet az az állítás, hogy a beszéd csak egy újabb alkalmazás az adatátviteli hálózaton. Közepes és nagyobb, hálózatos alkalmazásokat használó cégek esetében sokkal bonyolultabb a helyzet. Az MD110 elkötelezett az üzleti kategóriájú telefónia mellett. Az IP-vel járó előnyökhöz anélkül is hozzá lehet jutni, hogy meg kellene alkudni, amikor redundanciáról, rendelkezésre állásról vagy biztonságról van szó.
Gyakran emlegetik, hogy nincs szükség valamennyi funkcióra, amit egy alközpont kínál. Lehetséges, hogy a végfelhasználónak – minden egyes munkatársnak – valóban nincs mindre szüksége, de a cégnek már annál inkább. Lehetséges, hogy bizonyos szolgáltatásokat másként fognak megvalósítani, esetleg régiek eltűnnek, de minden bizonnyal lesznek új ügyféligények az új funkciók és szolgáltatások iránt, amelyek új munkamódszereket tesznek lehetővé.
Minden platformnak eleget kell tennie bizonyos alapkövetelménynek: hogy olyan alapvető telefonszolgáltatásokat nyújtson, mint például a visszahívás, ha nem felel, vagy ha foglalt, valamint a kezelő előjegyzése, illetve belépése.
Minden egyes szolgáltatás, amelyet az MD110 kínál, képes együttműködni az IP-telefóniát használó szolgáltatásokkal. Például az előbb említett „visszahívás, ha foglalt" akkor is működik, ha a hívás másik készülékre van átirányítva. Ezt jelenti az üzleti kategóriájú telefónia – állítja az Assono.
Az alkalmazottak szakmailag és egyénileg is fejlődni akarnak. A legjobb munkatársak elvárják, hogy befolyásuk legyen arra, hol és mikor dolgoznak. Emiatt fontos, hogy az alkalmazottaknak rugalmas munkafeltételeket kínáljunk, ami lehetővé teszi, hogy rész- vagy akár teljes munkaidőben otthon dolgozzanak. Az Ericsson Communication Client az otthoni munkavégzéshez mindössze egy PC-t vagy egy laptopot igényel – amelyre installálva van ez a szoftver –, és egy szabványos WAN- avagy irodai adatkapcsolatot, amely ISDN-t vagy xDSL-t használ. A központi iroda LAN-jához és az MD110-es IP-mellékhez a Remote Access Server (RAS) biztosítja a kapcsolatot.
A WAN-összeköttetésnek eleget kell tennie bizonyos minimális sávszélesség- és QoS- (Quality of Service) igényeknek. Az MD110 IP-mellékkártya és az otthoni Ericsson Communication Client közötti kommunikáció gondjainak megelőzésére nem lehet tűzfal vagy proxy a kapcsolatban. Ezt úgy lehet megvalósítani, hogy az MD110 IP-mellékvonali kártyáját egy LIM-ben (azaz gatekeeperben) az irodai hálózat demilitarizált zónájához csatlakoztatjuk. A biztonság megmarad, mivel a RAS és a LIM/gatekeeper csak feljogosított IP-klienseket (amelyeket a mellékszámuk és a bejelentkezési kódjuk azonosít) enged az MD110-re kapcsolódni.
Amikor egy fiókirodában alkalmazzák az IP-telefóniát, az Assono négyféle megoldást ajánl: az első a kis fiókiroda IP-mellékekkel, a második a hálózatba kapcsolt több fiókiroda MD110-zel vagy máshonnan származó alközponttal, a harmadik a hálózatba kapcsolt több fiókiroda BusinessPhone-nal, végül a negyedik a több elosztott fiókiroda kihelyezett LIM-ekkel. Mindegyikhez külön konfiguráció- és szolgáltatásválaszték tartozik.
A lényeg azonban az, hogy az IP-technológia már rendelkezésre áll az Ericsson MD110 rendszerében is, ráadásul az IP nem csupán kiegészítés. Úgy van integrálva a rendszer infrastruktúrájába, hogy az átviteli közeg kapcsolása LAN-on történik. És nem utolsósorban az MD110 lehetőséget kínál az IP kipróbálására, amivel a rendszer bővíthető, ha majd beérik az IP-telefónia.