Tévézzünk mobilon!

Videohívás, WAP-portál vagy DVB-H?

Megszoktuk már, hogy a kommunikációs iparág innovációjában a mobilpiac jár az élen. A vezetékes telefóniában és a kábeltelevíziós szakmában mintha lassabban, kimértebben forognának a kerekek. Ezzel szemben nincs még egy éve, hogy kihirdették a harmadik generációs mobilszolgáltatásra kiírt pályázat eredményét – az év első hónapjaiban lapunkban is főleg a technológiában rejlő elvi lehetőségekről írtunk –, s íme, itt a mobiltévé. Élőadásokkal, fizetős műsorokkal és jövőre talán már komplex műsorcsomagokkal is. Cikkünkben a T-Mobile és a Pannon GSM eddigi eredményeit és terveit ismertetjük.

Az infokommunikációs piacot többféle szempont szerint vizsgálhatjuk. A szolgáltatásokat rendszerint három fő területre, telefóniára (vezetékes és mobil), adatátvitelre (benne az internet), valamint tévéműsor-közvetítésre (ebben főleg a kábeltévé érdekes) szokás felosztani. Az egyéb, kifejezetten tartalmi jellegű szolgáltatásoktól most tekintsünk el.

A hozzáférési technológiákban három fő területet találunk: a vezetékes telefonhálózatot, a kábeltévés (ktv) rendszereket és a mobilvilágot. Mindhárom ágnak megvannak az ismert és meghatározó szereplői.

Könnyű észrevenni, hogy a két szempont szerinti szegmentálás eredménye nem teljesen fedi egymást. Például azért, mert amíg a szolgáltatók egy része hagyományos hálózatüzemeltető is (telefontársaságok, mobilcégek, kábeloperátorok), addig a másik része nem feltétlenül rendelkezik saját csatlakozással az előfizetőihez. Jellemzően ilyenek az internetszolgáltatók (még akkor is, ha tulajdonosuk vezetékes cég), de ide sorolható például a saját hálózat nélküli Tele2, sőt egyre gyakoribb (legalábbis külföldön) a virtuális mobilszolgáltató modellje.

Konvergálunk, konvergálunk...
A konvergencia szintén több területen megfigyelhető, egyrészt a technológiák, másrészt a szolgáltatások, sőt még a szolgáltatók között is. Ezúttal a szolgáltatók kínálatának alakulását elemezzük.

A konvergencia folyamata látszólag a kábeltelevíziós szolgáltatóknak kedvez, hiszen ha a hálózat korszerűsítése során eljutottak a kétirányú adatforgalmazásig, akkor az eleve széles sávú hálózaton a műsorcsomagokkal viszonylag könnyű integrálni az internetet, majd pedig a telefonszolgáltatást. (Ez együtt jelenti a Triple Play megoldást.) Az eredetileg "hangos" (vezetékes) szolgáltatók az ADSL jóvoltából ugyan eljutottak a gyors internethez, ám az élvezhető minőségű videoátvitel, különösen a 20-30 vagy akár 50 csatornát kínáló műsorcsomag egyelőre még távolinak látszik. A mobiltársaságok mostanában éppen harmadik generációs hálózatuk építésével vannak elfoglalva, így a laikus szemlélő könnyen azt hihetné, hogy mobiltévézés (vagyis az infrastruktúra mellett a tartalom kínálata) egyelőre szintén csak álom. Pedig nem az. Sőt nem is a közeljövő ígérete, hanem egy ideje napjaink valósága - már Magyarországon is.

Véglegesen kiforrottnak persze még korántsem tekinthető a mobilkészüléken való tévézés technológiája és gyakorlata, ez azonban egyáltalán nem riasztja vissza a szolgáltatókat attól, hogy az éppen elérhető lehetőségekkel éljenek, illetve azokat ügyfeleik számára is elérhetővé tegyék.

Elméletileg mobiltévének azt lehet tekinteni, amikor az éterbe kisugárzott adásokat arra alkalmas készülékkel - és persze arra érvényes előfizetéssel - fogni lehet. Erre szolgálna a DVB-H szabvány, és a távol-keleti országokban ez már működik is. Nálunk, illetve Európában megfelelő készülékekkel viszonylag könnyen el lehetne látni a piacot, de mit ér a "vas", ha nincs a levegőben DVB-H típusú jelfolyam?

Logikusan azt lehetne feltételezni, hogy ezzel az új típusú sugárzással is a hagyományos műsorszóró cég, esetünkben az Antenna Hungária foglalkozik. (Információnk szerint tényleg foglalkozik, pontosabban fogalmazva vizsgálja a bevezetés lehetőségeit és feltételeit.) A láncból azonban valószínűleg nem lehet kihagyni a mobiltársaságokat sem, hiszen a készülékek használói többnyire az ő ügyfeleik, nekik vannak információik, ami nem elhanyagolható például az adatnyilvántartásnál, számlázásnál. Ezen túlmenően feltehetőleg új típusú megállapodásokra lesz szükség a tévétársaságokkal is, hiszen ha a műsorokért fizetni kell, a bevételből részesedni szeretnének ők is (akár a mobil-, akár a műsorszóró cégnél jelenik meg). Erre a témára későbbi számunkban még visszatérünk, addig nézzük, hogy ma milyen platformon működik a mobiltévé!


Mint annyi tartalomhoz, a mobiltévézéshez is kézenfekvőnek tűnhet az internet. A különféle portálokon - működtesse azt akár tévétársaság, akár mobiloperátor - minden gond nélkül elhelyezhetők, és onnan megfelelő sebességgel (széles sávú, például UMTS-csatlakozással) letölthetők a videós tartalmak. Ezt azonban csak fenntartással lehet mobiltévének nevezni, még akkor is, ha a felhasználó egyébként mobilkészülékkel teremti meg az összeköttetést a világhálóval.

Ezzel szemben ténylegesen mobillehetőséget kínál a szolgáltatók WAP-portálja. A WAP (Wireless Application Protocol) az internethez hasonlóan szöveges információ, mozgó- és állókép, illetve hang megjelenítésére alkalmas. Formátumát a mobiltelefonok kijelzőjéhez igazították, ezért a hordozható készüléken könnyebben kezelhető, mint az internet.

Ma erre alapozza tévés kínálatát a Pannon GSM és a T-Mobile. (A T-Mobile szolgáltatását másképpen is el lehet érni - erre még visszatérünk.) A Vodafone egyelőre nem kínál mobiltelevíziózást.

Érdemes megfigyelni, hogy a szolgáltatók immár nem tesznek éles különbséget a 2,5G és a 3G, vagyis a GPRS/EDGE, illetve az UMTS között, ehelyett széles sávú hálózatról és szolgáltatásokról beszélnek. Ennek tudható be, hogy bár a T-Mobile augusztus végén, a Pannon GSM pedig október 10-én jelentette be kereskedelmi 3G-szolgáltatásának elindítását, a mobiltévé jóval korábban megjelent kínálatukban.

A Pannon GSM idén februárban indította el Mobil Videó szolgáltatását. A műsorok a wap.pgsm.hu címen elérhető PannonW@P címoldaláról a Mobil Videó menüpontra kattintva tekinthetők meg. A mobilcég és az RTL Klub interaktív tartalomszolgáltató partnere, az IKO New Media együttműködése nyomán mobilon, a Pannon GSM hálózatán is nézhetők a kereskedelmi csatorna legnépszerűbb műsorai.

A T-Mobile április végén élőben közvetítette maroktelefonnal foghatóan a Tv2 népszerű televíziós tehetségkutató műsora, a Megasztár döntőjét. Rendszeres adásként pedig májustól a Hír Tv élőben érhető el. Különleges közvetítést sugároztak a Kapcsolat koncertről, illetve a Manchester United - Debrecen Bajnokok Ligája-selejtezőről is.

WAP-rakész műsorok

Az eltelt hónapokban mindkét mobiltársaság palettája jelentősen színesedett. A Pannon GSM kezdeti kínálata (az RTL klub közkedvelt műsorai, mint a Barátok közt, a Heti hetes, a Fókusz vagy az Autómánia legérdekesebb részletei, illetve a Cool Tv egyes adásai) kibővült az MTV élőben sugárzott műsoraival: Hajnali gondolatok, Agrárhíradó, Kárpáti krónika, Déli harangszó, Híradó délben, nemzetiségi magazinok, Kormányváró, Híradó, Gazdasági híradó, Kultúrpercek, Körzeti híradók, Híradó este, Sporthírek, Este, Kultúrház, késő esti híradó, Időjárás-jelentés, A szólás szabadsága, Kékfény, Parlamenti napló, Katolikus krónika, Örömhír, 12+ - ifjúsági híradó, Régi óra, Úton, Héthatár, Csellengők, Főtér, Telesport magazin.

A T-Mobile külön portált működtet a két mobilgeneráció számára. A t-zones 2G WAP-portálon élő televízióadásokat lehet megtekinteni, a 3G-változaton pedig ezeken felül egyes rögzített adásokat utólag is le lehet kérni. Élőadások: Magyar Televízió (az m1 és az m2 élőadásából szerkesztett műsorfolyam, a műsoridő kb. 20%-ában szerződéses okokból nem elérhető az adás), ezenkívül szerepel a kínálatban a Hír Tv, a Duna Tv és az ATV. A T-Mobile rögzített műsorszámai, illetve magazinműsorainak részletei között megtalálható a Tv2-től a Jóban, rosszban, az Aktív, a Napló, a Mokka, az RTL Klubtól a Fókusz, a Heti hetes és az Autómánia, a Magyar Televíziótól a Híradó, az Este, a Napkelte, valamint A szólás szabadsága.

A videós jellegű tartalmak korántsem merülnek ki a tévétársaságok műsoraiban. A mobilcégek saját vagy más forrásból beszerzett anyagaikat is elérhetővé tették ezen a platformon. A Pannon GSM kínálatában láthatók-hallhatók például filmelőzetesek, retro- és Pannon GSM-reklámfilmek, természetfilmek, extrém sportos, kandi kamerás műsorok, illetve magyar előadók zenei klipjei is. A T-Mobile mobilportálján szintén fellehetők hasonlók, sőt külön érdekesség a főváros 6 pontjáról közvetített forgalomfigyelő kamera jele, valamint a budapesti Duna-partról és Esztergomból jövő panorámakép, amely ugyan nem tévéműsor, de vitathatatlanul "élőadás".

A T-Mobile technológiai specialitása, hogy a társaság 3G-hálózatára csatlakozva a 1738-as telefonszámon videohívással is megtekinthetők a kínálatban elérhető televízióadások, műsorok, videoklipek, rajzfilmek. Így a Mobil Tv portáljára juthatunk, ahol a telefon kijelzőjén megjelenő menüből a készülék billentyűi segítségével választhatjuk ki a megtekinteni kívánt tartalmat. (Ha a videohívás közben elhagyjuk a 3G-hálózat által lefedett területet, a kapcsolat megszakad.)

S mennyibe kerül mindez a felhasználónak? A mobiltévézés ugyanis nyilvánvalóan azzal jár, hogy amíg nézzük a közvetítést, addig a készülék be van kapcsolva, vagyis forgalmat bonyolítunk le.

A képekért fizetni kell

A Pannon GSM-nél az árazás perc vagy egyszeri hozzáférés alapú, és nincs különbség a normál, valamint a széles sávú változat ára között. A perc alapú elérés díja bruttó 69 Ft/perc. A forgalmi díjak mérése másodpercalapon történik. Egyes tartalmak megtekintése 149, illetve bruttó 299 Ft-ba kerül. A felszámított díj mértékéről a lejátszás megkezdése előtt tájékoztatják az előfizetőt, illetve az összeg levonásához a hozzájárulását kérik. A videók megtekintésekor generált WAP-forgalom után külön díjat már nem számolnak fel.

A T-Mobile-nál a 1738-as videohívás december 31-éig ingyenes. A WAP-használat díjazási elve hasonló a Pannonéhoz, fizetni az adatforgalom fajtájától függően kell: percdíjat a lassabb, hagyományos (vonalkapcsolt) hívás esetén, illetve a letöltött adatmennyiség után a gyorsabb, csomagkapcsolt használat esetén. A szakemberek szerint a kettős díjazást (adatforgalom + tartalom) kerülni kell. A rögzített (nem élő) műsorszámok megtekintésének egyszeri díjáról az ügyfelek a WAP-os tranzakció során kapnak tájékoztatást, ezenfelül az adatforgalom már ingyenes. Az élőadások lejátszásáért belföldön az érvényes díjszabás szerint az előfizető csomagjának, külföldön a roamingtarifának megfelelő adatforgalmi díjat kell fizetni. AZ UMTS bevezetésével kapcsolatos akció keretében a 3G-adatforgalom a házi hálózatban november végéig szintén ingyenes.

Az eddigiekből az derül ki, hogy a mobiltelevíziós élőadásnál már eleve működik a fizetős (pay per view) szolgáltatás, a rögzített műsorok elérése pedig jellegét tekintve megfelel az igény szerinti videó (VoD) kritériumának. Az már más kérdés, hogy a VoD-ról a nézőnek inkább egy videotéka gazdag kínálata jut eszébe, nem pedig a napi magazinműsorok ismétlése, de az elvi rokonság mindenképpen felismerhető. Ebből pedig - ismerve a mobilszolgáltatók innovativitását - hamarosan gyakorlat is lehet.

Mindkét társaság folyamatosan szeretné bővíteni az elérhető tartalmak körét, hogy minél szélesebb és tetszetősebb kínálattal elégíthesse ki a "mobilnézők" igényeit. A mobil-szélessáv által lehetővé tett megoldások közül ma a streaming video aknázza ki legteljesebben a technológiában rejlő lehetőségeket. A korábban megszokott adatszolgáltatások most még jobb minőségben élvezhetők, és a nagyobb sebesség számtalan új lehetőséget teremtett a mobilszórakoztatás, illetve -munka terén. A WAP-on elérhető tartalomszolgáltatás gyorsabb és gazdagabb, a letölthető képek és hangok élethűsége minden korábbinál tökéletesebb.

A Pannon GSM szakemberei azt jósolják, hogy a külföldi példákhoz hasonlóan a jövőben várhatóan hazánkban is megjelennek a kifejezetten mobilra szánt műsorok. Bőthe Csaba, a T-Mobile üzletfejlesztési ügyvezető igazgatója pedig úgy véli, hogy akár már 2006-ban jelentős áttörés következhet be, egyrészt a filmválaszték bővülésében, másrészt akár a kábeltévénél megszokott műsorcsomagok megjelenésében. És ezzel még csak nem is kell várni a DVB-H elindulására.

***

Finnországi próbaüzem


A finnországi Helsinkiben lebonyolított kereskedelmi mobiltelevíziós próbaüzem eredménye szerint a felhasználók hajlandók fizetni a népszerű mobiltelevíziós szolgáltatásokért. A tapasztalatok jól illusztrálják az izgalmas, új mobilalkalmazásban rejlő lehetőséget. A felhasználók több mint fele (58 százaléka) úgy véli, hogy a mobiltelevíziós szolgáltatások népszerűek lesznek.

A próbaüzemet a Digita, az Elisa, az MTV, a Channel Four Finland (Nelonen), a Nokia, a TeliaSonera Finland és az YLE közösen bonyolította le 2005 márciusa és júniusa között. A tesztben 500 felhasználó vett részt, akik Nokia 7710-es okos telefonon a DVB-H technológia segítségével nézhették a mobiltelevízió műsorát.

A próbaüzem során kiderült, hogy a résztvevők nem csupán az ismerős programokat nézik meg, hanem a rövid és eseti televíziózáshoz igazított mobiltelevíziós műsorokat is szívesen figyelemmel követik. Legnépszerűbbnek az országos finn csatornákon sugárzott ismerős programok bizonyultak, amelyeket a sport- és a hírcsatornák (CNN, BBC World, Euronews) követtek. A próbán a nézettségi toplista első 10 helyén többek között a jégkorong-világbajnokság több mérkőzése, a San Marinó-i és a monacói Grand Prix-futam, valamint a Liverpool-AC Milan UEFA-kupa labdarúgó-mérkőzés szerepelt.

A mobiltelevízió nézői általában körülbelül napi 20 percet töltenek a készülék előtt, bár az aktívabban tévézők között előfordult 30-40 perc is. A résztvevők a hagyományos televíziózási időszakokon kívül is bekapcsolták mobiltévéiket.

Leggyakrabban a pihenni vagy a legfrissebb események felől tájékozódni vágyó tömegközlekedő utasok éltek a lehetőséggel, bár kikapcsolódáshoz vagy a hagyományos televízió kiegészítésére otthon is többször elővették a készüléket.

A próbaüzem egyértelműen igazolja a mobiltelevízióban rejlő potenciális kereskedelmi lehetőséget, hiszen a felhasználók 41 százaléka hajlandó lenne fizetni a szolgáltatásért. A próbaüzem résztvevői havi 4,9 eurót fizettek, de a tesztelők fele a havi 10 eurós díjat is elfogadhatónak tartja. A felhasználók általában a szabott árat részesítették előnyben, bár többen érdeklődtek a tartalomfüggő díjszabási modell iránt, azaz amikor egy bizonyos tartalomfajtára, például futballmeccsre vagy autóversenyre lehet előfizetni.

A próbaüzem arra is fényt derített, hogy a felhasználók milyen feltételek teljesülése esetén használnák a mobiltelevíziót:

- egyszerűen használható szolgáltatás,
- jól működő és megbízható műszaki rendszer,
- olyan tartalmak, amelyek rövid ideig nézve is élvezhetők,
- a televízióalkalmazás nem korlátozza a mobiltelefon-funkciókat.


"A Helsinkiben lebonyolított próbaüzem tovább erősíti azt a meggyőződésünket, hogy a mobiltelefonon sugárzott televízióadás fontos lehetőséget jelenthet" - mondta Richard Sharp, a Nokia Rich Media üzletágának alelnöke. Egyértelmű az üzenet az iparág felé: a mobiltelevízió sikeréhez testre szabott és érdekes tartalmakra, könnyen használható technikára, valamint elfogadható és egyszerű díjszabásra van szükség. Miután ezek a feltételek teljesülnek, megjelenik a mobiltelevízió iránti igény.

A DVB-H technológiával a mobilkészülékek felhasználóihoz is hatékonyan eljuttathatók a tévécsatornák programjai. A technológia mobilkörnyezetben a televízióban megszokott kiváló képminőséget, csökkentett energiafelhasználást és többféle csatornát (akár 55 állomást) nyújt.További információ olvasható a finn mobiltelevíziós projektről a http://www.finnishmobiletv.com weboldalon.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció