A bankok elavuló számítógépes alaprendszereik átalakítására készülődnek

2/ 2 oldal
Az Accenture és az SAP cég nemrég készített felmérése szerint a világ különféle részein működő bankok egyre elégedetlenebbek elavulófélben levő számítógépes alaprendszereikkel, ezért versenyképességük megőrzése érdekében alaparchitektúrájuk átalakítását tervezik.

A megkérdezett vezetők szerint rendszereik elsősorban azért rugalmatlanok, mert olyan technológiákon alapulnak, amelyek nem segítik elő a jövőbeli növekedést, az idők folyamán pedig olyannyira testre szabták őket, hogy bonyolultságuk miatt nehezen módosíthatók, és a karbantartásuk is sokba kerül. A felmérés nemcsak a bankvezetők problémát határozta meg, hanem a beosztottak napi gondjairól és képet adott, hiszen kimutatta, hogy az ügyfelekkel foglalkozó alkalmazottak munkaidejük több mint 40 százalékát háttértevékenységekre fordítják.

A felmérés világossá tette, hogy a vezető bankoknak egyszerűsíteniük kell belső működésüket, és olyan számítógépes alaprendszereket kell telepíteniük, amelyek rugalmas, szilárd, illetve jövő- és szolgáltatásorientált informatikai architektúrát alkalmaznak - mondta Jean-Marc Ollagnier, az Accenture pénzügyi szolgáltatási részlegének egyik vezetője. - A feleslegesen bonyolult komplex informatikai rendszereket felváltó, komponensenkénti megközelítés lehetővé teszi, hogy még tökéletesebb összhangot teremtsenek az informatikai eszközök és a vállalkozás működtetésének modellje között, illetve rugalmasabban hozzák meg a forrásokkal kapcsolatos döntéseket.

A felmérés további fontos megállapítása, hogy a bankvezetők és az informatikai vezetők eltérő várakozásokat fogalmaztak meg a számítógépes alaprendszerrel szemben. A bankvezetők 39 százaléka olyan rendszert szeretne, amely a termék innovációra helyezi a hangsúlyt, míg az informatikusok elsősorban a költségeket szeretnék csökkenteni (40 százalék).

Költségek


Egyáltalán nem meglepő, hogy a válaszadó vezetők fele a költségtényezőt is igen fontosnak tartotta a banki számítógépes alaprendszerekkel kapcsolatban. A felmérés kimutatta, hogy a bankok informatikai kiadásainak felét ezek a rendszerek emésztik fel. Főleg az kerül sokba, hogy az alaprendszereket új megoldások kidolgozásával alkalmassá kell tenni az új termékek kezelésére. Az ázsiai és csendes-óceáni térségben az alaprendszerekre fordított összegek 70 százaléka karbantartásra megy el.

A bankoknak világszerte figyelemmel kell kísérniük az eseményeket, és fel kell készülniük a várható kihívásokra, hogy alaprendszereikkel rugalmasan reagálhassanak rájuk - mondta Thomas Balgheim, az SAP AG pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó első alelnöke. - A bankszektor az iparosodás korszakába lépett, csakúgy, mint ahogy annak idején a gyártóknak is át kellett állniuk az új módszerekre. A bankok korszerű számítógépes alaprendszereket alkalmazva pénzt takaríthatnak meg, munkatársaik ismét az ügyfelekre összpontosíthatják a figyelmüket, és olyan termékeket illetve árakat kínálhatnak nekik, amelyek összhangban vannak igényeikkel.

A rendszer megújítása


A megkérdezett informatikai vezetők túlnyomó többsége úgy vélte, hogy komponensekre bontott, szolgáltatásorientált architektúrára van szükségük. Bár a válaszadók sokat elárultak arról, hogy milyen architektúrában gondolkodnak, kevesüknek van pontosan kidolgozott technológiai útitervük. A felmérésbe bevont bankok többségének ennek ellenére határozott elképzelése van arról, hogy milyen formában hozza létre az új számítógépes alaprendszerét. A megkérdezett informatikai vezetők 49 százaléka illetve a bankárok fele termékcsoportonként, 28 illetve 29 százaléka pedig funkcionális területenként szervezve akarja kidolgozni a rendszert.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció