Hitachi-NEC-Toshiba-Sony: veszteségesek a japán elektronikai konszernek

A legnagyobb japán konszernek, a Hitachi, a Toshiba és az NEC az integrált áramkörök és a lapos képernyők árának esése következtében veszteséggel zárták az idei üzleti év első negyedét, a negyedik helyezett Fujitsu viszont profitot realizált a lemezmeghajtók iránti kereslet élénkülésének köszönhetően.
A veszteséget realizáló konszernek ennek ellenére megerősítették éves profitvárakozásukat - az NEC kivételével, amely az év egészére 12 százalékos bevételcsökkenést prognosztizál. A konszernek egyrészt bíznak abban, hogy a " nem is olyan rossz" üzleti környezetben
fokozatosan felfut majd az üzleti év második felében a digitális fogyasztói elektronikai termékek értékesítése, másrészt pedig a későbbieknek realizálhatják a vállalati szektornak nyújtott szolgáltatásokból - rendszereladásokból, infrastukturális fejlesztésekhez kapcsolódó üzletekből- eredő bevételeket.

A Hitachinak egyelőre nem vált be az IBM lemezmeghajtó részlegének 2002 évi felvásárlása, ez az üzletág, csakúgy, mint a lapos és a plazma képernyők áresése rontotta az eredményt. Az adózás utáni veszteség 24,08 milliárd jen ( 1 dollár = 112 jen) lett április-június között, szemben a tavalyi negyedévi 16,04 milliárd jenes nyereséggel.

A Toshiba vesztesége 8,82 milliárd jent tett ki, szemben az egy évvel korábbi 7,88 milliárd jenes veszteséggel, főként azért, mert nyomottak voltak az árak a mobiltelefon- és zenelejátszókat gyártó cégek részéről keresett (NAND) félvezetőkben. Azonos okokból lett az NEC vesztesége 10,99 milliárd jen a múlt év azonos időszakának 20,95 milliárd jenes adózott eredményével szemben.

A Fujitsu mobiltelefonjai, harmadik generációs bázisállomásai iránti élénk kereslet jóvoltából a vállalat 2,5 milliárd jen adózott eredményt ért el, ami fordulatot jelez, mivel tavaly 11,84 milliárd volt a vesztesége a negyedévben.

A Sony már a második egymást követő negyedévben jelent be veszteséget, és éves eredményprognózisát 90 százalékkal csökkentette. A Sony a márciusban kinevezett új vezetővel, Howard Stringerrel az élen átalakítást hajt végre, ennek terhei, valamint a visszaeső televízió eladások és a nyomott árak együttesen vezettek a veszteséghez. Az adózás utáni veszteség az első üzleti negyedévben 8,9 milliárd jent tett ki, szemben a múlt év azonos időszakában realizált 23,3 milliárd jenes profittal. A Sony a jövő év március végén záruló pénzügyi év egészére 10 milliárd jenes adózott eredményt tervez, az áprilisi prognózisában szereplő 80 milliárd jenes eredménnyel szemben.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció