Az iroda mobilizálása
E-mail okos telefonra és egyéb variációk
2005. július 30.
A társadalomtudományi kutatások szerint egyre inkább a mobiltelefon válik napjaink uralkodó kommunikációs közegévé. A személyes kapcsolatokban, családi körben ez talán már nyilvánvaló, de lássuk be, a menedzser is csak ember, és a munkahelyi kapcsolatok sem nélkülözhetik a kommunikációt. Sőt a fentiek tükrében a mobilkommunikációt. Talán erre a felismerésre alapozta a Pannon GSM Mobil Iroda "fedőnevű" alkalmazáscsomagját, amelynek legújabb tagja az e-maileket és aktuális naptárbejegyzéseket a felhasználó mobiltelefonjára közvetítő e-Phone szolgáltatás.
"Vezetékes telefonra mindig szükség lesz" - állapítja meg a fogyasztói szokásokat elemző közvélemény-kutatás, és ugyanezt visszhangozza a kijelentés igazságában leginkább érdekelt szolgáltató. Vannak, akik ennél mélyebbre próbálnak ásni, és vizsgálatukban arra próbálnak következtetni, hogy a különböző típusú alkalmazásokhoz milyen technológia a legelőnyösebb. És vannak, akik nem várják meg, hogy a vita végérvényesen eldőljön (talán soha nem is fog), hanem érvekkel próbálják érvényesíteni üzleti elképzelésüket.
A Pannon GSM érvei nem tűnnek megalapozatlannak. A mobiltársaságnál azt vallják: ma már szükségtelen a vezetékes- és a mobiltelefon-rendszerek párhuzamos megléte a vállalatoknál, a hatékony munkavégzés egyáltalán nem helyhez kötött. Ez az állítás a múlt keserű tapasztalatain és a jelen információtechnológiai lehetőségein, sőt e két forrás különös találkozásán alapul.
Visszaemlékezhetünk azokra az időkre, amikor a vállalati telefonközpont kezelőjétől kellett kérni az illetékes mellékét, aztán várhattunk, hogy fölveszi-e, s ha nem, a központos visszaveszi-e a hívást, és megpróbálkozik-e másik mellék számával. Valamelyest javított a dolgon, amikor az intelligens központ géphangja szólította fel a hívót, hogy "amennyiben ismeri a kívánt mellék számát, tárcsázza, vagy várjon a kezelőre", sőt jó ideje már az sem ritka, hogy az egyes munkatársaknak önálló fővonali számuk van (vagy csak ilyen jellegű a számsor, de ténylegesen jóval kevesebb vállalati telefonról lehet beszélni egyidejűleg). A "kicsöng, de nem veszik föl" effektus mögött gyakran a "házon kívül" vagy pedig a "szabadságon" válasz sejthető, és ha ezt jobb esetben egy másik munkatárs tudatja velünk, a megoldást a "próbálkozzon később" vagy a "hagyjon üzenetet" kulcsmondat jelentheti. Mást úgysem tehetünk. Vagy nem tehettünk - a mobil megjelenéséig.
A Pannon javaslata kézenfekvő: mivel a legtöbb embernek - akár egyéni előfizetőként, akár cége jóvoltából - úgyis van mobilkészüléke, azt használhatja munkára, hivatalos ügyek intézésére is. És mivel mindig kéznél van, nemcsak nélkülözhetővé teszi a vezetékes telefont, hanem mindig (vagy majdnem mindig) elérhetővé teszi tulajdonosát. Ettől kezdve pedig már csak apró műszaki és szervezési kérdés, hogy a vállalat alkalmazottait egyfajta virtuális közösségbe tömörítsük. A gazdasági szakemberek könnyen a végére járhatnak annak, hogy mikor érdemes a hagyományos telefonközpontot, a vállalati vezetékes hálózatot és a mellékállomásokat felszámolni, esetleg az éppen esedékes korszerűsítésről lemondani a mobil javára, illetve teljesen új hálózat esetében, zöldmezős beruházásnál mikor célszerű eleve csak a mobilkommunikáció lehetőségeit kihasználni.
A Pannon GSM Mobil Iroda csomagja már nemcsak a legnagyobb cégek, de a két-három mobiltelefon-előfizetéssel rendelkező kis- és középvállalatok részére is megfelelő megoldást kínál. A Pannon MobiTrendnél vagy a kifejezetten nagyvállalatoknak kínált Pannon Vállalati Mobilhálózatnál nemcsak a munkatársak mobilak, hanem a vállalati telefonközpont is az. A mobiltelefonokat egyetlen jól szervezett belső hálózatba kapcsoló rendszerben mindig mindenkit utol lehet érni - persze csak akkor, ha ő is akarja -, hiszen a mobilkészülék mindig annál van, akit keresünk. A szintén mobilitást kínáló vezeték nélküli telefonokkal szemben a GSM-nél a távolság nem jelent korlátot. A munkatársak közötti hívások természetesen nem kerülnek pénzbe, s a szolgáltatással lehetőség nyílik az üzleti és magáncélú hívások költségének elkülönítésére, amivel tovább csökkenthető a cég telefonszámlája. A teljes forgalom így egyetlen távközlési szolgáltató rendszerén bonyolítható le, és a virtuálisan független vállalati mobilrendszer teljes forgalma egyetlen (igény szerint részletezett) számlán jelenik meg.
A Pannon Mobil Irodájának 2004 februárjában bevezetett eleme, a Mobil Asszisztens ennél is többet nyújt: használatával nemcsak a beszédkommunikáció valósul meg a GSM-hálózaton keresztül, hanem a faxolás, az internetezés és az e-mailezés vagy akár a csoportos SMS-küldés is. A tavaly májusban elindított MobiCard továbbfejlesztett változata, az idén márciustól elérhető MobiCard Plusz segítségével pedig a rendkívül gyors adatátvitelnek köszönhetően egy laptopon keresztül bárhonnan elérhetjük a vállalati belső hálózatot. A költségmegtakarítás további módja, ha a cég nem tart fenn önálló szervert, hanem az e-mailek, a határidős bejegyzések, a munkához szükséges dokumentumok a februártól működő MobiMail szolgáltatás keretében a Pannon GSM által biztosított számítógépes központban tárolódnak. Az információk bármikor, bárhonnan lehívhatók a munkatársak mobilkészülékére, számítógépére, és a távolból szinkronizálhatók a fájlok, a mailboxok, a telefonkönyvek, a naptárak.
A Mobil Iroda megoldás legújabb részeként a május 19-étől elérhető Pannon e-Phone szolgáltatás révén a felhasználó mobiltelefonjával egyszerűen és online módon tudja elérni e-mailjeit és naptárát. A szolgáltatás lehetővé teszi a Microsoft Exchange és a Lotus Notes levelezőrendszerek vezeték nélküli kapcsolatát kéziszámítógépekkel (PDA) vagy Microsoft, illetve Symbian operációs rendszert használó mobiltelefonokkal. A kapcsolatot az e-phone szolgáltatáshoz a legmodernebb mobil-adatátviteli technológiákkal, mobil szélessávú hálózatán is biztosítja a szolgáltató.
A Pannon e-Phone nem igényel külön készüléket, annak használatához csupán egy kéziszámítógéppel integrált úgynevezett "okos" mobiltelefonra vagy egy Symbian operációs rendszerrel ellátott készülékre van szükség, amit a Pannon GSM széles választékban kínál a Mobil Iroda felhasználói számára. Ezek többségére az e-mailekhez csatolt fájlokat is letölthetjük, így hiánytalanul biztosítják az irodában megszokott funkcionalitást. A külön csatlakozási díj nélkül igénybe vehető, percek alatt üzembe helyezhető Pannon e-Phone szolgáltatás a GPRS és a mobil széles sávú adatátviteli technológiának köszönhetően állandó kapcsolatot tart fenn a központi számítógép és a mobilberendezés között, így a felhasználók késedelem nélkül megkaphatják a nekik küldött üzeneteket. A szolgáltatás jelenleg közel harminc fajta mobilkészülékkel vehető igénybe, köztük a Symbian rendszerű Nokia-mobilokkal és a HP PDA-készülékeivel.
Az igénybevételhez az előfizetőnek rendelkeznie kell a GPRS alapú szolgáltatások valamelyikével.
A szükséges alkalmazás díjmentesen letölthető a társaság honlapjáról, ahol a vállalkozás méretétől függően kétféle verzió közül lehet választani.
A Pannon e-Phone az egyéni ügyfeleknek, valamint azoknak a kis- és középvállalatoknak előnyös, akik 1-25 felhasználó számára szeretnék e-mailjeik és naptáruk mobil hozzáférését biztosítani. A Pannon e-Phone a Microsoft Exchange (5.5/2000/2003) alkalmazásokat támogatja. A Pannon Vállalati e-Phone közepes és nagyvállalati ügyfelek részére nyújt egyszerű mobilhozzáférést a Microsoft Exchange (5.5/2000/2003) és a Lotus Domino (5.0/6.0/6.5) rendszerekhez, 1-250 felhasználó esetén. Mindkét változat "push" üzemmódú levélfogadást tesz lehetővé, így a felhasználó automatikusan megkapja új leveleit és naptárbejegyzéseit.
A szolgáltatás megrendelése előtt a társaság ingyenes kipróbálási lehetőséget biztosít. A próbaidőszak a szoftver első aktiválásától számított 14 naptári nap. Ezen időszak alatt a szolgáltatás korlátozás nélkül, minden funkciójával használható, és csak a GPRS-forgalom díját kell kifizetni.
Az egyszerű és gyors (alig 15 perces) telepítési eljárás révén a befektetés gyorsan megtérül, az informatikai rendszerek teljes menedzselésével. Nincs szükség információbiztonsági csapat vagy IT-menedzser közreműködésére, a Pannon Vállalati e-Phone alkalmazást egyszerűen lehet telepíteni, oly módon, hogy a hálózatba, a biztonsági rendszerbe és az e-mail infrastruktúrába csak minimális mértékben kell beleavatkozni.
Minimális változtatás szükséges a vállalati tűzfal és a Microsoft Exchange-kiszolgáló konfigurációjában. Az asztali gépen nincs szoftverkomponens, ami ideális a laptopfelhasználók számára. A Pannon Vállalati e-Phone szoftvert szokványos Microsoft Windows 2000, XP operációs rendszerű gépre lehet telepíteni.
Az egységesített nézet jóvoltából a mobilon az e-mail vagy a naptár adataiban történő bármely változtatás azonnal megjelenik a levelezési szerveren is.
A szolgáltatás díja számlás előfizetés esetén havi bruttó 2375 Ft. Kártyás előfizetés esetén az egyszeri csatlakozási díj 12 500 Ft, a havi előfizetési díj pedig 4625 Ft.
A Magyarországon most bevezetett e-Phone a Telenor vállalatainál Ukrajnában és Malajziában már sikerrel működik. A szolgáltatást a finn Smartner cég fejlesztette, nálunk a Pannon GSM értékesíti.
Kapcsolódó cikkek
- Pannon mobil internettel kevesebb az akadály a vakok számára
- 112 ezerrel több mobil-előfizető szeptemberben
- Novembertől a vezetékes készülékeket is beszámítja a Pannon
- Papírkép mobiltelefon-fotóról
- Újdonság a Pannontól: hangos versek mobilon
- Egyetemi beiratkozásban és tárgyfelvételben segít a Pannon
- Új generációs tarifacsomag a Pannontól
- Videotár a Pannontól
- Sybase: a Unwired Accelerator mobil csomag bécsi tréningje
- 77 ezerrel több mobil-előfizető júniusban