Meghívás távkonferenciára és videotelefonra
Telefonon - sokszemközt
2005. június 5.
Dúl a verseny a távközlési piacon, de túl vagyunk már azon, hogy ez alatt csak a hagyományos telefóniát értsük. A mobilkommunikációval, internettel, IP-technológiával, kábeltévével kiegészült "televilágban" sok szereplőt, köztük egyre több piacvezetőt és világmárkát fedezhetünk fel. Mindeközben, részben a névváltásokból, részben a másodiknak jutó hálátlan szerepből következően - és nem kis részben talán a visszafogottabb kommunikációs stratégia miatt - kevesebbet hallhatunk az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt.-ről. Az április utolsó napjaiban bejelentett két új szolgáltatásuk kapcsán essék most szó róluk, s ezzel egyszersmind eleget teszünk a társaság nevében felfedezhető "meghívásnak" is.
A konkurencia bármilyen szándékos vagy félreérthető önpozicionálása ellenére kétségtelen tény, hogy ma az Invitel Magyarország második legnagyobb vezetékes távközlési szolgáltatója. A kilencvenes évek elején, a telefonpiac felosztásának idején konceszsziós területnek nevezett, de ma már egyetemes szolgáltatási területként illetett "birtokához" kilenc primer körzet tartozik, s ezek együtt Magyarország 15%-át fedik le. Internetes és üzleti kommunikációs (hang- és adatátviteli), valamint alternatív telefonszolgáltatásai viszont a szabad verseny jóvoltából országosan elérhetők. A társaság közel négyszázezer előfizetőt szolgál ki, és több mint húszezer üzleti ügyfelet lát el a legkülönbözőbb telekommunikációs szolgáltatásokkal, széles sávú internetet nyújtó ADSL-vonalainak száma pedig meghaladja a negyvenezret.
Telefonkonferencia akár tizenötnek
A konferenciabeszélgetés mint szolgáltatás és mint gyakorlat sem igazán újdonság. Újságíró kollégám említette, hogy már a hatvanas években ekképp kapcsolták össze egy vállalat vidéki gyárait a szokásos heti értekezletre. Jómagam a nyolcvanas évek derekán tudósíthattam a posta ilyen jellegű szolgáltatásának elindításáról. Ilyen előzmények után talán komolytalannak is tűnhet, hogy az Invitel 2005 áprilisában újdonságként jelenti be telefonos üzletikonferencia-szolgáltatását. A részletek megismerése után azonban hamar kiderül: ebben a formában valóban új megoldást kínálnak. (Legalábbis Magyarországon, a receptet ugyanis nem titkoltan a külföldi, például olasz gyakorlatból merítették.)
Ellentétben más társaságok ajánlatával, az Invitelnél nem kell a szolgáltatást előzetesen megrendelni, a bekapcsolni kért számok megadásával, sőt az igénylés és a használat nem jár pluszköltséggel. A normál tarifával (vagyis csak a beszélgetés szokásos díjával) működő, tehát havi- és egyszeri díjaktól is mentes szolgáltatás bárhonnan - minden belföldi vezetékes és mobiltelefonról, valamint külföldi számról - elérhető.
A megoldás lényege, hogy azok, akik időnként össze akarnak ülni egy virtuális megbeszélésre, megegyeznek egy ötjegyű egyedi azonosítószámban, valamint abban, hogy mikor találkozzanak. Erre sor kerülhet akár egyetlen alkalommal, akár rendszeresen, azonos időpontban, a lényeg, hogy aki részt akar venni a telekonferencián, az ismerje a részleteket. Az egyeztetett időben csak fel kell hívni az Invitel erre célra elkülönített (06-63)771-771-es telefonszámát, majd a rendszer kéri az azonosítószám betárcsázását, és ezt követően a hívók két órán keresztül részt vehetnek a konferencián. A két óra lejárta után a szám újrahívásával és az azonosító újbóli megadásával a konferencia egyszerűen folytatható. A konferenciához egyszerre akár tizenöt fő is csatlakozhat. Az új partnerek belépését sípoló hang jelzi, ami egyfajta felszólításként is értelmezhető, hogy a korábbi és az új résztvevők megismerjék egymást. A rendszer mindig és minden bejövő hívást fogad, de ha valaki magánzóként próbálkozik, legfeljebb azt a választ kapja, hogy jelenleg egyedül vesz részt a konferencián.
A szolgáltatás előnye (vagy kedvező sajátossága?), hogy minden résztvevő maga állja a számlát, s számára a díjazás a tarifacsomagjának megfelelő normál percdíjak alapján történik, azaz semmilyen extraköltség nem merül fel. Ez a megoldás úgy is értelmezhető, hogy ha például nyolcan vesznek részt a konferencián, akkor összességében nyolc különálló beszélgetés zajlik, s ezért minden résztvevő a saját szolgáltatójának fizeti a szokásos tarifát. (Adott esetben az is előfordulhat, hogy matávos, emiteles, hungaroteles és további mobilos ügyfelek kapcsolódnak össze az Invitel konferenciaszámán.)
Az Invitel a szolgáltatók egymás közti elszámolásában "csak" az úgynevezett hívásvégződtetés díját kapja meg, de a társaságnál abban bíznak, hogy saját ügyfeleik között is egyre többen lesznek olyanok, akik a hivatalosan Invitel Üzleti Konferencia szolgáltatásnak nevezett megoldással gördülékenyebbé szeretnék tenni üzletmenetüket, illetve hatékonyabb együttműködést kívánnak kialakítani üzleti partnereikkel.
Videotelefonálásra invitál az Invitel
Az Invitel másik újdonsága két videotelefon-készülék közötti videotelefon-hívást, illetve videokonferenciába való bekapcsolódást tesz lehetővé. A kifejezetten üzleti ügyfeleknek ajánlott videotelefon-szolgáltatás kényelmes, gyors és hatékony, titkosított megbeszélésekre ad lehetőséget. A kép átvitelével a vizuális és metakommunikáció is jelentőséget nyer, egyszersmind személyesebb kapcsolat jöhet létre, mint a hagyományos, csak hangátvitelre képes telefonok esetében.
Ehhez lényegében két dologra van szükség: elég gyors vonalra (ha nem lenne félreérthető, úgy is mondhatnánk: jó összeköttetésre), illetve megfelelő készülékre. A bemutatón ISDN2-kapcsolattal (128 kbps sebességgel) demonstrálták a videohívást, de ugyanerre alkalmas az ADSL- vagy az IP VPN-kapcsolat is. Az élvezhető képminőségű, grafikus felhasználói felületű, egyszerűen üzembe helyezhető és gyors kapcsolatfelépítésű készülékek pedig a kép- és hangátviteli technológia fejlődésének eredményeként ma már anyagi értelemben is elérhetők.
Az Invitel háromféle, a videotelefon-szolgáltatást támogató berendezést forgalmaz. A kis és nagy képernyős, kompakt kivitelű berendezések mellett a televíziókészülékhez csatlakoztatható úgynevezett set-top box is megvásárolható vagy bérbe vehető. A Theseus hordozható, kompakt kivitelű eszköz tulajdonságai kis irodákban vagy otthon érvényesülnek. Olcsó, de mégis jól használható. A Maia Star már látványos megjelenésű, kompakt kivitelű személyes eszköz, amely ideális lehet íróasztalon és irodai tárgyalóban egyaránt. A Vega Pro S a komolyabb kategóriát képviseli, tévékészülékhez csatlakoztatva máris használható kis tárgyalókban, irodai vagy otthoni környezetben. A készülékek több kommunikációs szabványt támogatnak, és hagyományos ISDN- vagy IP-telefonbeszélgetésekre is használhatók. Lehetőségeik nem korlátozódnak önmaguk képességeire, bemeneti jelforrásként videokamera és külső mikrofon is használható, kézibeszélővel vagy kihangosított módban, továbbá hagyományos telefonhívásokra is alkalmasak. A szolgáltatás igénybevételekor a készülék havi bérleti díjából ötezer forint lebeszélhető.
Ne feledjük, hogy az interneten megvalósított videokapcsolat és a videotelefonálás (akár IP-hálózaton megvalósítva) nem ugyanaz. A jelentős különbség főként a minőségben, illetve az ezt garantáló szabványokban érhető tetten. Minderről részletesebben egy későbbi számunkban lesz szó.
***
Rendszerfelügyelet Budaörsről
A távközlési versenyben az ügyfelek megszerzése és megtartása nemcsak a költséghatékony és testre szabott tarifacsomagoknak, illetve percdíjaknak köszönhető, hanem a jó minőségnek, a technikai háttérnek is. Az Invitel hálózat- és szolgáltatásfelügyeleti rendszere, a budaörsön található SMC (Service Management Centre) folyamatosan szemmel tartja a hálózatot, és azonnali beavatkozást tesz lehetővé, ha valamelyik ügyfélnél hibát észlel.
Az SMC kettős célt szolgál. Egyrészt egységes üzemeltetési centrum, ahol az Invitelnél használt különböző típusú berendezések összefogott felügyelete és üzemeltetése zajlik. Másrészt értékesítéstámogató eszköz, mert értéknövelt szolgáltatási elemeket képes biztosítani a meglévő szolgáltatásokhoz. A szolgáltatás minőségi szintjét folyamatosan ellenőrzik, végponttól végpontig megvalósított szolgáltatásfelügyeletet, illetve proaktív alarmfelügyeletet biztosítanak, ami az automatikus hibajegyfelvétellel biztosítja az ügyfél bejelentése előtt elkezdődő hibaelhárítást. A hibák leginkább az utolsó kilométeren fordulnak elő. Sokszor megesik az is, hogy egy takarítónő véletlenül kihúzza a vezetéket a falból, vagy valaki lekapcsolja a villanyórát. Ez a zárt hibakezelési folyamat és rendszer támogatja a minden pillanatban nyomon követhető és pontosan mérhető, dokumentálható hibaelhárítást. Az esetek többségében a hiba elhárítása olyan gyorsan megtörténik, hogy az ügyfél észre sem veszi, ha például lassult az internetszolgáltatás, és az Invitel beavatkozott.
Különösen lényeges a hálózat felügyeletének módja. Az alkalmazott proaktív szolgáltatásfelügyeleti motor segítségével nem a hálózatot alkotó berendezéseket, hanem közvetlenül az általuk nyújtott szolgáltatásokat felügyeli. Egy-egy komplex szolgáltatás (pl. internet) megvalósításában több tucat berendezés konzisztens együttműködésére van szükség. Valamely készülék hibája általában nem okoz szolgáltatáskimaradást, ugyanakkor több berendezés egyidejű hibája akár több szolgáltatásban is fennakadást okozhat. Ezzel a módszerrel már az első pillanattól fogva rendelkezésre állnak a szolgáltatáskimaradással érintett előfizetők adatai, így reagálni lehet a problémákra. A szolgáltatás monitorozása mellett a felügyeleti rendszerek alapján a berendezések üzemeltetése is folyamatosan ellenőrzött, illetve lehetőség van egy eszköz meghibásodása esetén az érintett szolgáltatások hibajegyeinek összekapcsolására és közös kezelésére.