Másfélszeresére emelkedett 2004-ben a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma
2005. április 18.
I. Összefoglaló
2004 végén 670 ezer lakossági és 66 ezer vállalati ügyfél rendelkezett mobilbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel a hazai hitelintézeteknél. A megelőző három hónap során a lakossági ügyfelek száma 11%-kal, egy év alatt pedig 51%-kal növekedett. A mobilbanki szolgáltatást igénybevevő vállalati ügyfelek száma egy negyedév alatt 6%-kal, 12 hónap alatt pedig 20%-kal nőtt. A mobiltelefon-előfizetéssel rendelkezők 8,4%-a rendelkezett mobilbanki szolgáltatásokra vonatkozó szerződéssel. A lakossági telefonbanking ügyfelek száma 2004 végén elérte az 1,5 milliót, míg a vállalati ügyfeleké a 65 ezret. 2004 december 31-én kb. 47 ezer webkártya (kizárólag internetes fizetésre alkalmas kártya) volt használatban, ez 14%-kal több mint az év elején és 45%-kal több, mint egy évvel korábban.
II. A felmérés eredményei
Mobilbank
Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra szóló szerződéssel 2004. december 31-én 670 ezer lakossági és 66 ezer vállalati ügyfél rendelkezett. A megelőző három hónap során a lakossági ügyfelek száma 11%-kal, egy év alatt pedig 51%-kal növekedett. A mobilbanki szolgáltatást igénybevevő vállalati ügyfelek száma egy negyedév alatt 6%-kal, 12 hónap alatt pedig 20%-kal nőtt. A mobilbanki szolgáltatással rendelkező bankoknál az ilyen szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek aránya 12% használta a mobiltelefont banki szolgáltatások igénybevételére 2004 végén.
Mobiltelefonos szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek száma és aránya a bankoknál
Forrás: T-Mobile Rt. – GKI Rt. – SUN Microsystems
A mobiltelefon előfizetések száma (aktív SIM kártya) Magyarországon 2004. december 31-én meghaladta a 8,7 millió, ez 10%-kal az egy évvel korábbi adatnál. A felmérési adatok szerint a mobiltelefon-előfizetések közel 8,5%-ához kapcsolódott mobilbanki szolgáltatásokra vonatkozó szerződés. Az elmúlt egy évben a mobilbanki szerződéssel rendelkező ügyfelek számának növekedési üteme együtt változott a mobiltelefon-előfizetéssel rendelkezők számának növekedési ütemével, igaz előbbi mértéke 7-8 százalékponttal magasabb volt.
A mobiltelefon-előfizetéssel és a mobilbanki szerződéssel rendelkezők számának növekedése negyedévenként (2001-2004)
Forrás: Forrás: T-Mobile Rt. – GKI Rt. – SUN Microsystems
Telefonbank
A felmérésben részt vett bankok 2004. végén több mint 1,5 millió élőhangos telefonbanking szolgáltatásra vonatkozó szerződéssel rendelkező lakossági ügyféllel rendelkeztek. A vállalati ügyfelek közül ugyanekkor kb. 65 ezren használhatták ezt a szolgáltatást. Élőhangos telefonszolgáltatásra vonatkozó szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek becsült adatai a szolgáltatással rendelkező bankoknál
Forrás: T-Mobile Rt. – GKI Rt. – SUN Microsystems
Webkártya
Az internetes kereskedelem fejlődését segíthetik azok a virtuális bankkártyák, amelyek kizárólag interneten keresztüli vásárlások lebonyolítására használhatók. Ezen úgynevezett webkártyák számának megadásával az online módon vásárló ügyfél kiküszöböli a saját bankkártya-számmal való visszaélés lehetőségét, hiszen elkülönült kártyaszámot használ az internetes vásárlásokra. A webkártyán elérhető pénzösszeget a tulajdonos tetszése szerint tudja változtatni, és általában csak a vásárlás lebonyolítását megelőzően helyez el pénzt a kártyán.
2004 december 31-én kb. 47 ezer webkártya (kizárólag internetes fizetésre alkalmas kártya) volt használatban, ez 14%-kal több mint egy negyedévvel korábban és 45%-kal több, mint egy évvel korábban. A webkártyák száma folyamatosan emelkedik, de még így is igen alacsony a lakosságszámhoz vagy akár a bankkártyákhoz képest is.
Virtuális webkártyák száma (db)
Forrás: T-Mobile Rt. – GKI Rt. – SUN Microsystems
Kapcsolódó cikkek
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak
- Továbbra is dinamikusan emelkedik a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma
- Mobiltelefonos nemzetközi átutalások
- Távolsági pénzátutalás mobiltelefonon
- Microsoft alapú back-office rendszer a Groupamánál
- Kereskedelmi banki ügyvitel Microsoft Dynamics AX-en
- 1,1 millió dolláros banki csalás
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- Továbbra is dinamukisan nő a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma