Létezhet-e ADSL telefon nélkül?

Érdekes kérdést vetett fel kiadónk online informatikai hírújságjának, a Prím Online-nak egyik olvasója: miért nem ad szolgáltatója (adott esetben az Invitel) úgy telefonvonalat, hogy ahhoz telefon-előfizetés (beszédátvitel) nem tartozik, csak az ADSL? Sokan ugyanis már csak a széles sáv érdekében vásárolnak telefon-előfizetést (és mobilon beszélnek). Az olvasó azt nehezményezi, hogy ilyenkor miért kell megfizetni a telefon alapdíját is.

A kérdéseket továbbítottuk az Invitel illetékeseinek, az alábbiakban először az ő válaszukat idézzük.

"Az Invitelnek egyelőre nincs olyan csomagja, amely csak az ADSL-csatlakozást biztosítaná, telefonálási (beszédátviteli) lehetőség nélkül. Az üzleti gyakorlat, mint minden más terméknél, itt is az, hogy egy új termék bevezetését megelőzi a piacfelmérés, amikor azt vizsgálják, hogy milyen előfizetési hajlandósággal és mennyiért vennék igénybe az előfizetők az adott szolgáltatást. Az Invitelnél is tervezik, hogy ebben a témában hasonlóképpen elvégeznek egy felmérést. Ennek eredményeként lehet dönteni arról, hogy van-e értelme bevezetni egy olyan szolgáltatást, amelyben az adott vezetékes vonalon csak ADSL-hozzáférést nyújtanak, hangszolgáltatást nem.

A társaságnál elmondták, azt is elemezni kell majd egy ilyen csomagnál, hogy annak pontos, költségalapon kalkulált tarifája mennyi lenne, ha az alapként tekintett, normál ADSL-internetdíjhoz még a vonalfenntartás, a rendelkezésre állás stb. költségét is hozzá kell számítani. Ez a fázis most zajlik.

Egy ilyen csomagban az ADSL-internetszolgáltatás díja (fix havidíja is) magában foglalná a vonalfenntartási költségeket - ami így értelemszerűen (és valószínűleg nemcsak néhány száz forinttal) magasabb lenne, mint a normál ADSL díja, és jelenleg (részletes felmérés nélkül) az sem biztos, hogy az előfizetők sokkal jobban járnának, és elfogadnák a kalkuláció végeredményeként adódó összeget.

Az Invitel szerint inkább a speciális bundled (kettő az egyben) szolgáltatások elterjedése várható a jövőben, hiszen amennyiben egy ADSL-internet mellé a szolgáltató nagyon testre szabott hangcsomagokat is tud ajánlani (csak annyit és olyan irányban, amennyit és ahová igénylik), s mindezt egy csomagban, akkor ezzel az előfizető is jobban jár."

Eddig tart az Invitel válasza, amit most kiegészítünk egy kis saját, szerkesztőségi értékeléssel, illetve néhány kérdéssel.

A bevezetőben felvetett lehetőség kétféle "élethelyzetben" képzelhető el. Az egyik az, ha valakinek korábban már volt telefonvonala, de a telefon-előfizetést szeretné lemondani, miközben a fizikailag megmaradó vonalon tovább élne az ADSL. A másik esetben egy új előfizető kérne új (telefon)vonalat, de csak ADSL-re.

A híváskorlátozási szolgáltatás ismeretében azt mondhatjuk, hogy műszakilag mindkét esetben könnyen megoldható a feladat, csak éppen úgy kell értelmezni, hogy az előfizető minden kezdeményezett és bejövő hívás letiltását kéri a szolgáltatótól (miközben az adatcsomagok zavartalanul vándorolhatnak). Csakhogy a híváskorlátozás igénybevétele nem jár díjkedvezménnyel, vagyis a havi alapíjat mindenképpen kérné a szolgáltató, viszont a forgalmi díj értelemszerűen nulla forint lenne. (Előző számunkban táblázatban ismertettük a telefonpiaci kínálatot. Ebből kiderül, hogy minden olyan szolgáltató, amelyiknek saját előfizetői hálózata van, felszámít valamennyi havi alapdíjat. Ez díjcsomagtól függ, átlagosan kb. 3000 Ft.)

Ha úgy értelmezzük, hogy a havidíj a vonal fenntartási költségeit hivatott fedezni, akkor ezt az előfizetőnek - a vonalon zajló forgalom természetétől függetlenül - meg kell fizetnie. Talán teljes egészében, talán a telefon- és az internetforgalom arányában. Ha a telefon részesedése nulla, akkor mennyit indokolt kiszámlázni a havidíjból az ADSL-re?

A kérdés újabb elemmel bővül a második esetben, vagyis új, csak ADSL-t nyújtó vonal létesítésekor. Hogy ennek van egyszeri (beruházási) költsége, az nyilvánvaló. Hogy ebből mennyit hárít át az előfizetőre a szolgáltató, az annak üzletpolitikájától függ. És hogy ez mennyire változatos tud lenni, arra szintén az előző számunkban közölt díjtáblázat mutat - nagyon szélsőséges - példákat. A lakossági telefont (és azon esetleg ADSL-t) kínáló klasszikus (koncessziós) telefontársaságoknál az egyszeri belépés díj listaáron 20-30 ezer forint vagy akár még több, de folyamatosan kínálnak akciókat, és így olykor már 5000 forintért hozzá lehet jutni új telefonvonalhoz telefonkészülékkel együtt. De vajon érvényesnek tekinthető-e ez az akció olyan vonalra, amelyhez fölösleges a telefonkészülék, hiszen telefonálni nem akarnak rajta? Az olvasói javaslat így feltehetően a listaáras belépési díjjal együtt valósítható meg. (De az is előfordulhat, hogy a listaárakat a várható telefonos bevételek alapján kalkulálták, s mivel ez nulla, a szolgáltató más tarifát alkalmaz. Persze az is igaz, hogy az ADSL viszont pluszban és garantáltan havi tízezret hoz a konyhára.)

Hogy milyen címen és mekkora összeg indokolt, abban a szerkesztőség nem foglalhat állást (nem vagyunk megbízva a szolgáltatók érdekeinek képviseletével), legfeljebb a tényeket próbáljuk meg ismertetni és elemezni.

A probléma létezik, ezt bizonyítja olvasói levelünk, ám hogy mennyire gyakori, abban már szkeptikusak, de legalábbis óvatosak lennénk. Inkább utalnánk e lapszámunk egy másik cikkére (Rézdrót és televízió - avagy a Triple-play vízió), amely éppen ellentétes tendenciát mutat be, azt, hogy az egyes funkciók - beszéd, internet, videó - nem leválnak egymásról, hanem egy közös infrastruktúrán egyesülnek. De ez sem jelent a szerkesztőség részéről állásfoglalást, ezért szívesen adunk helyet lapunk hasábjain (és az online médiában) olvasóink és a szakemberek véleményének.

***

Kedves Prím Online!


Lassan 2 éve kötöttem az Invitellel ADSL-szerződést, amihez sajnos telefon-előfizetés is szükséges, noha a család inkább mobilon kommunikál. Akkor 1700 Ft-os telefon-előfizetési díjat + 9900 Ft ADSL-t kellett fizetnem. Tavaly augusztusban új előfizetői csomagokat vezettek be (hivatkozva a "korszerűbb kedvezményes csomagokra"), és így már 2700 Ft lett volna a minimális telefonos előfizetés, de helyette én a 3000 Ft-os teljes lebeszélhetőségűt választottam, irgalmatlan percdíjért, de legalább valami visszajött. Most, ahogy látom, már az "Alaphang" díjcsomag is 3200 Ft. (Persze felmondhattam volna, de más szolgáltató híján internetem sem lett volna! Mi ez, ha nem a monopolhelyzettel való visszaélés!) Így az internetezés máris felmegy 13 100 Ft-ra! Szerintem - és ez lenne a hírközlési hatóság dolga - fixálni kellene egy olyan telefonos alapdíjat, amelyet a műszaki fenntartás indokol, azoknak az internetezőknek, akik nem kívánnak telefonálni, csak internetezni. Talán ebben Önök is tudnak segíteni, ha másképp nem, a nyilvánosság erejével!

Üdvözlettel hírlevelük állandó olvasója:

Kiss Csaba


***

A hatóság véleménye


Az olvasói levélben említett problémát a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ismeri, és arra törekszik, hogy azt a fogyasztók érdekeinek szem előtt tartásával mielőbb kezelni tudja. Az NHH stratégiai céljai között kiemelten szerepel a széles sávú szolgáltatások elterjedésének elősegítése és az árak csökkentése.

Az ADSL hagyományosan a hangszolgáltatás kiegészítőjeként alakult ki, mára azonban egyre inkább önálló szolgáltatássá válik. A "hang nélküli ADSL" szolgáltatás jelenleg az Európai Unióban sem elterjedt, és különösen nem kialakult szabályozási szempontból. Ennek megfelelően az NHH is dolgozik a lehetséges szabályozási megoldásokon, együttműködve az európai társhatóságokkal. Emellett megjegyzendő, hogy az ADSL-szolgáltatás jelenlegi árszínvonala azon alapul, hogy van mellette hangszolgáltatás rendszeres havi előfizetési díjjal, és a közösen használt infrastruktúrarészek költségét a hangszolgáltatás tarifája finanszírozza. Ebből az következik, hogy az önmagában nyújtott, azaz "hang nélküli ADSL" ára magasabb lenne, mint a jelenlegi, folyamatosan csökkenő ADSL-árszint.

***

A felmérés szerint...


A Nemzeti Szélessávú Stratégia elkészítésével foglalkozó NSZS 2005 projekt keretében az Ariosz Kft. által elkészített felmérés szerint erősödik a széles sávú internet terjedése. A hipotetikusan felvetett "ADSL - telefon nélkül" és "kábelinternet - kábeltévé nélkül" konstrukció lehetősége iránt a jelenlegi internetezők viszonylag nagy, ugyanakkor az "olcsó széles sáv forgalmi korlátozással" konstrukció iránt kisebb érdeklődést mutattak. A kutatás tanúsága szerint a széles sávú internetcsatlakozás legfőbb specifikus előnye a keskeny sávú hozzáféréshez képest nem a sebesség - bár természetesen annak is örülnek a használók -, hanem az állandó, korlátlan kapcsolat megléte s annak átalánydíjas jellege. Fontos előny még az internetkapcsolat és a telefonhasználat párhuzamos lehetősége.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció