2004: a siker éve az internetes áruházakban

Még az év végi hajrá előtt vehettük kézhez a ComStore Networks piackutató cég előzetes jóslatát, miszerint az Egyesült Államokban a 2004. novemberi-decemberi online vásárlások értéke eléri a 15,5 milliárd dollárt, ami 28 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Egyes online áruházak utólag meg is erősítették az előzetes várakozásokat. Az Amazon.com weboldalon például a cég 10 éves története során ez az időszak volt a legforgalmasabb, és megdőlt a korábbi napi értékesítési rekord is: a legsikeresebb napon 2,8 millió cikket vásároltak meg az online áruházban, ami másodpercenként 32 megrendelést jelent. A sikeres karácsonyi bevásárlásnak köszönhetően a cég részvényeinek értéke is nőtt: az ünnepek utáni "győzelmi jelentés" idején egy nap alatt közel 9 százalékot. Az amerikai példák nyomán körülnéztünk néhány hazai webáruházban, hogy végre nálunk is felélénkült-e a várva várt online vásárlókedv, s milyennek könyvelik el az online bevásárlóközpontok 2004-et. Nos, egy szóba sűrítve: sikeresnek. És - nem úgy, mint a viccben - bővebben is jónak...

Kiindulópont: Origó

Az Origo bevásárlóközpont, Magyarország legtöbb kereskedőjét, legnagyobb termékkínálatát megjelenítő online áruháza nagyszabású karácsonyi akciót szervezett: az ünnepi szezonban (november 20. - december 20.) naponta közel tízezer látogatást regisztrált, ami duplázást jelent az előző év hasonló időszakához képest. Az akcióban mintegy 25 partner vett részt.

A karácsonyi akció keretében az Origo bevásárlóközpont speciális ünnepi ajándékkutató motorral felszerelt webboltot helyezett üzembe, amely bannerek és egyéb megjelenések formájában helyet kapott az Origo hírportálon is. A szezon slágereinek számítottak az MP3-lejátszók és a digitális fényképezőgépek, de népszerűek voltak a legkülönbözőbb játékok, sporteszközök s még az exkluzív férfiingek és nyakkendők is. A vásárlók között értékes nyereményeket sorsoltak ki több 100 ezer forint értékben.

Az év folyamán egyenletesen nőtt a bevásárlóközpont virtuális boltjainak száma, így a vásárlók ma már több mint 150 cégnek - köztük világmárkák kereskedőinek - több mint 30 ezer termékajánlatából válogathatnak az interneten. Az Origo bevásárlóközpontban egy-egy tranzakció értéke átlagosan 10-16 ezer forint, és kedvező tendencia, hogy az emberek az internetes vásárlásra egyre fogékonyabbak kisebb, hétköznapi szükségleteik kielégítése esetén is.

Az Axelero, az Origo bevásárlóközpont üzemeltetője továbbra is az elektronikus kereskedelem elkötelezett híve; a bevásárlóközpont sikeréhez nagyban hozzájárul, hogy szorosan együttműködik Magyarország leglátogatottabb hírportáljával, a szintén az Axelero által üzemeltetett Origóval.

Egyre élénkebb az internetes ügyfélszolgálat is

Elég régóta - 2002. május 21. óta - működteti Webshopját a T-Mobile, amely az internetes áruház megnyitásakor még Westel néven működött. Az áruforgalom egy részéhez nem szükséges logisztika (például amikor a Domino-feltöltést vagy az előfizetői szolgáltatásokat, illetve azok aktiválási lehetőségeit árulják az internetes ügyfélszolgálaton keresztül), egy másik részéhez azonban igen, hiszen tartozékokat, ajándéktárgyakat is lehet kapni a Webshopban.

A Webshop forgalma az elmúlt két és fél évben meghatszorozódott, és ebben jelentős szerepet játszott 2004 decembere. Egyre jelentősebb forgalmat bonyolít le a Webshop internetes ügyfélszolgálati része is, ahol az ügyfelek online kapcsolhatják be és ki a kívánt szolgáltatásokat, illetve juthatnak információkhoz saját előfizetésükkel és szolgáltatásaikkal kapcsolatban. Ezen a téren duplázásról, az egyéb karácsonyi forgalom esetében pedig triplázásról számolt be a mobiltávközlési cég kommunikációs igazgatósága.

Születésnap után

A tavaly ősszel 5. születésnapját ünneplő eBolt Internetes Műszaki Áruházban (http://www.ebolt.hu) a karácsony ismét jelentős forgalomnövekedést hozott: a napi megrendelések száma elérte a 2-300-at, és így a 2003-as évhez viszonyítva decemberben 60%-kal nőtt a vásárlások száma.

A legkelendőbb termékek a DiVX formátumot is kezelő DVD-lejátszók voltak. Egy-egy típusból 400-500 darab is elfogyott. A Sulinet Expressz lendülete szintén erősödött az év utolsó hónapjaiban, annak ellenére, hogy a feltételek módosítása 2004-ben visszavetette a vásárlási kedvet.

Az eBolt által üzemeltetett Fotomax áruházban (http://www.fotomax.hu), ahol digitális fotókidolgozást és fényképes ajándéktárgyakat lehet rendelni, szintén jelentős karácsony előtti forgalomélénkülés volt tapasztalható. A tavalyi évhez viszonyítva a rendelések száma és az árbevétel több mint kétszeresére nőtt. Ehhez bizonyára a digitális fényképezőgépek számának jelentős növekedése is hozzájárult. Karácsony előtt a legnépszerűbbek a saját fényképpel illusztrált falinaptárak voltak.

(Net)Piaci rekordok

A NetPiac 6 éves történetének (1999. február 3-án alakult meg a cég) legjobb évét zárta, 2004-es árbevétele 53 százalékkal haladta meg az előző évit, és 7,5 százalékkal a tervezettet.

Az immár számottevő nyereséget is felmutató online DVD- és videoáruház sikere elsősorban az ünnepek előtti vásárlási lázhoz kapcsolódik - október végén még hajszálpontosan a terveknek megfelelően alakult a forgalom. Novemberben a napi rendelések értéke elérte, majd jelentősen meghaladta az egymillió forintot, és ez kitartott karácsonyig.

A rendelések száma közel 60%-kal nőtt, és hozzávetőleg megduplázódott az egy rendelésre jutó termékek száma. Ez azt is mutatja, hogy az értékesítés zömét kivető DVD-k átlagára jelentősen csökkent. (Az áruház termékkatalógusában már 200 darab fölött jár az ezer forintnál olcsóbb DVD-k száma, és több száz DVD kapható 2-3 ezer forintos áron.)

A NetPiac tapasztalatai szerint egyre többen részesítik előnyben a futáros szállítást, és nőtt - különösen decemberben - a kártyával fizetők száma.

A NetPiacnál 2004 a műszaki fejlesztések éve is volt. Az online áruház elindította saját fejlesztésű, Linux alapú call centerét, és ingyenes IP-telefonnal kötötték össze az irodákat. A postázórendszer automatizálásának utolsó lépését szintén elvégezték: most már a beérkező pénzek feldolgozása is teljesen automatikus, hiszen elkészült a PEK (Postai Elszámoló Központ) integrációs modul.

Folyt. köv.

Az online értékesítést tekintve 2004 utolsó negyedéve sikertörténet volt a Pannon GSM-nél is. A PannonNetShop mind az összforgalom, mind pedig az egyes vásárlási tételek önálló értékének tekintetében kimagasló eredményeket ért el: az előző év azonos időszakaihoz képest több mint kétszeresére emelkedett a forgalom. Ez azt is jelzi, hogy az ügyfelek immár bizalommal viseltetnek az online vásárlás iránt, s értékelik az általa nyújtott kényelmi szolgáltatásokat.

"2005-ben az online értékesítés további jelentős növekedését várjuk, hisszük, hogy e kereskedelmi terület még jelentősebb erőt fog képviselni. A felfelé ívelő tendencia, hála a kampányoknak és a vonzó akcióknak, minden bizonnyal folytatódik 2005-ben is" - nyilatkozta magazinunknak Somlyai Dóra kommunikációs igazgató.

 
 
 

Belépés

 

 

Regisztráció