Miként kell hozzálátni a vezetékes számhordozás bejelentéséhez?

NHH a vezetékes piaci számhordozhatóság alakulásáról

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) január 19-én szerkesztőségünkhöz eljuttatott információja szerint a hatóság Központi Referencia Adatbázisához beérkezett adatok szerint január 22-én valósul meg első alkalommal, hogy egy hazai vezetékes telefon előfizető - korábbi hívószámának megtartása mellett - új szolgáltatót vesz igénybe.

Az elektronikus hírközlési törvény január 1-jétől teszi lehetővé az úgynevezett földrajzi számhordozhatóságot a vezetékes telefon piacon. Eddig két üzleti előfizető élt a lehetőséggel. A szakértők a jövőben a tarifák csökkenését, hosszútávon pedig a távközlési liberalizáció élénkülését várják a számhordozástól.

Január első napjaiban megtörtént az első számhordozási igény bejelentése, melynek értelmében száz üzleti fővonal előfizetése került át egy új szolgáltatóhoz. Az úgynevezett földrajzi számhordozhatóság azt jelenti, hogy a helyhez kötött telefonvonal előfizetését az előfizető átviheti más szolgáltatóhoz, ha számára kedvezőbb díjcsomagot rendelhet meg. Ma még nem ismert, hogy hányan fogják igénybe venni az új lehetőséget, az azonban bizonyosnak tűnik, hogy a telefonszolgáltatók első körben az üzleti előfizetők számára kínálnak majd a korábbinál kedvezőbb díjakat - hangsúlyozta Gosztony Géza, az NHH Azonosító szabályozási osztályának vezetője. A hatóság formálisan nem értesül arról, hogy a szolgáltatók milyen ajánlatokkal próbálják az előfizetőket magukhoz átcsábítani. Sőt, hivatalosan azt sem jelentheti be, hogy az előfizető mely szolgáltatót "hagyta el", mely más társaság kedvéért. Mindössze a hordozott számok mennyiségét közölheti. E szerint január az első két hetében két bejelentés érkezett: száz, majd ismét száz üzleti előfizetői vonal átirányításáról rendelkeztek a szolgáltatóknál. Összesen tehát kétszáz hordozott telefonszám lesz hamarosan a vezetékes távközlési hálózatokon belül.

Miként kell hozzálátni a vezetékes számhordozás bejelentéséhez, ha az előfizető eldöntötte, hogy a hazai vezetékes szolgáltatók közül melyik kínál a számára legelőnyösebb díjcsomagot? Egyetlen változás bejelentő űrlapot kell kitölteni az új szolgáltató ügyfélszolgálatán. A többi a telefontársaságok feladata. A törvényi előírások három napot adnak az új szolgáltatónak arra, hogy a változást a régi szolgáltató számára jelezze. A régi szolgáltatónak ugyancsak három napon belül kell eldöntenie, hogy a számhordozás megindítható-e. (ha az előfizetőnek számlatartozása van, akkor azt először ki kell egyenlítenie) Ezt követően a két szolgáltató együttműködve elvégzi a szükséges műszaki tennivalókat a hálózatokban. A teljes átállás - a bejelentéstől számítva - legfeljebb tizenöt napot vehet igénybe. A számhordozás lebonyolításához szükséges új irányítási információ megadásával kapcsolatos minden adatot rögzít a Központi Referencia Adatbázis, melyet az NHH tart fenn és működtet. Ennek az adatbázisnak az állományát a szolgáltatók áttöltik saját rendszerükbe, ezzel irányítják a hordozott számokra érkező hívások célba jutását. Jelenleg ez a műszaki megoldás terjedt el a telefóniában és mindaddig ez a rendszer fog működni, ameddig újabbat nem vezetnek be.

A számhordozás hazai felfutását a szakemberek a későbbiekre várják, akkorra amikor már a mobilszámok is továbbvihetőek lesznek a szolgáltatók között. Fontos tudnivaló, hogy ezért a szolgáltatásért az előfizetőknek nem kell fizetniük.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció