Miként kell hozzálátni a vezetékes számhordozás bejelentéséhez?
NHH a vezetékes piaci számhordozhatóság alakulásáról
2004. január 19.
Az elektronikus
hírközlési törvény január 1-jétől teszi lehetővé az úgynevezett földrajzi
számhordozhatóságot a vezetékes telefon piacon. Eddig két üzleti előfizető élt
a lehetőséggel. A szakértők a jövőben a tarifák csökkenését, hosszútávon pedig
a távközlési liberalizáció élénkülését várják a számhordozástól.
Január első napjaiban
megtörtént az első számhordozási igény bejelentése, melynek értelmében száz
üzleti fővonal előfizetése került át egy új szolgáltatóhoz. Az úgynevezett
földrajzi számhordozhatóság azt jelenti, hogy a helyhez kötött telefonvonal
előfizetését az előfizető átviheti más szolgáltatóhoz, ha számára kedvezőbb
díjcsomagot rendelhet meg. Ma még nem ismert, hogy hányan fogják igénybe venni
az új lehetőséget, az azonban bizonyosnak tűnik, hogy a telefonszolgáltatók
első körben az üzleti előfizetők számára kínálnak majd a korábbinál kedvezőbb
díjakat - hangsúlyozta Gosztony Géza, az NHH Azonosító szabályozási osztályának
vezetője. A hatóság formálisan nem értesül arról, hogy a szolgáltatók milyen
ajánlatokkal próbálják az előfizetőket magukhoz átcsábítani. Sőt, hivatalosan
azt sem jelentheti be, hogy az előfizető mely szolgáltatót "hagyta el", mely
más társaság kedvéért. Mindössze a hordozott számok mennyiségét közölheti. E
szerint január az első két hetében két bejelentés érkezett: száz, majd ismét
száz üzleti előfizetői vonal átirányításáról rendelkeztek a szolgáltatóknál.
Összesen tehát kétszáz hordozott telefonszám lesz hamarosan a vezetékes
távközlési hálózatokon belül.
Miként kell hozzálátni
a vezetékes számhordozás bejelentéséhez, ha az előfizető eldöntötte, hogy a
hazai vezetékes szolgáltatók közül melyik kínál a számára legelőnyösebb
díjcsomagot? Egyetlen változás bejelentő űrlapot kell kitölteni az új
szolgáltató ügyfélszolgálatán. A többi a telefontársaságok feladata. A törvényi
előírások három napot adnak az új szolgáltatónak arra, hogy a változást a régi
szolgáltató számára jelezze. A régi szolgáltatónak ugyancsak három napon belül
kell eldöntenie, hogy a számhordozás megindítható-e. (ha az előfizetőnek
számlatartozása van, akkor azt először ki kell egyenlítenie) Ezt követően a két
szolgáltató együttműködve elvégzi a szükséges műszaki tennivalókat a
hálózatokban. A teljes átállás - a bejelentéstől számítva - legfeljebb tizenöt
napot vehet igénybe. A számhordozás lebonyolításához szükséges új irányítási
információ megadásával kapcsolatos minden adatot rögzít a Központi Referencia
Adatbázis, melyet az NHH tart fenn és működtet. Ennek az adatbázisnak az
állományát a szolgáltatók áttöltik saját rendszerükbe, ezzel irányítják a
hordozott számokra érkező hívások célba jutását. Jelenleg ez a műszaki megoldás
terjedt el a telefóniában és mindaddig ez a rendszer fog működni, ameddig
újabbat nem vezetnek be.
A számhordozás hazai
felfutását a szakemberek a későbbiekre várják, akkorra amikor már a mobilszámok
is továbbvihetőek lesznek a szolgáltatók között. Fontos tudnivaló, hogy ezért a
szolgáltatásért az előfizetőknek nem kell fizetniük.
Kapcsolódó cikkek
- Májusban tovább nőtt a szélessávú előfizetések száma
- Előfizetői szerződések: lesújtó tapasztalatok
- Meghaladta az 1,1 milliót a szélessávú előfizetések száma
- NHH - újabb lépések a hátrányos hűségszerződések ellen
- Az NHH megkönnyíti a hűségszerződések felmondását
- Húszmilliós bírságot kapott a Vodafone Magyarország
- Versenyszabályozást vezet be az NHH a műsorterjesztési piacon
- 2007 februárjában csökkennek a mobil végződtetési díjak
- Az internetszolgáltatásra volt a legtöbb ügyfélnek panasza 2005-ben
- NHH: Továbbra is kötelező lehetővé tenni a közvetítőválasztást