NetMonitor kutatás: e-kereskedelem és interaktív szolgáltatások
2003. november 20.
Bár elégedettek
az online vásárlók, még mindig sokan
vannak, akik aggódnak a veszélyeitől.
"A
NRC-TNS kutatási adatai alapján megállapítható,
hogy a gyakori (hetente többször) internetezők több
mint egyharmada (37,1%) már rendelt valamilyen terméket
vagy szolgáltatást az interneten keresztül
(interneten történő rendelés alatt azt értjük,
amikor a fizetés maga, hagyományos módon
történik, például boltban, értékesítési
helyen). A megkérdezettek csekély százalékának
(mindössze 1,1%) volt inkább negatív, míg
28,3%-ának inkább pozitív tapasztalata. A
válaszadók több mint fele már vásárolt
az internet segítségével; ami a rendeléstől
annyiban tér el, hogy ez esetben a fizetés maga is
online módon (számítógépen, ill.
telefonon keresztül vagy utánvétellel) történik.
Ez az arány azért ilyen magas, mert az olyan, néhány
száz forintos rendelés/ vásárlás
(mint például a csengőhang letöltés) is
ebbe a kategóriába tartozik. Róluk is
elmondható, hogy nagy többségük (46,5%)
inkább pozitív tapasztalatokat szerzett, s csak igen
elenyésző hányaduk (1,9%) vélekedett negatívan
a benyomásairól. Ennek ellenére azonban még
mindig sokan vannak, akik aggódnak az online vásárlás
veszélyeitől"- jelezte Klenovszki János, internet
kutató.Az online vásárlás lehetőségeit kihasználók közül legtöbben könyvet vásároltak (52,3%) az interneten. Mintegy 30%-uk már vásárolt vagy rendelt a neten hardvert, szoftvert, CD-t, kazettát, videokazettát, szórakoztató elektronikai cikkeket és háztartási eszközöket. De emellett szintén jelentős azok száma, akik a színház- vagy mozijegyet, élelmiszert, italt és újság- vagy folyóirat-előfizetést preferálták. Az online vásárlók legkevésbé virágot, részvényeket/ értékpapírokat és bútort szereztek be a világháló segítségével.
A szolgáltatások közül a legnépszerűbbek az online vásárlók körében a mobiltelefonnal kapcsolatos szolgáltatások igénybevétele. Az online vásárlók fele vett már igénybe ilyen szolgáltatást. Meg kell azonban említenünk, hogy ez az arány azért ilyen magas, mert az olyan, néhány száz forintos rendelés/ vásárlás, (mint például a csengőhang letöltés) is ebbe a kategóriába tartozik. Az állásfigyelés, a banki szolgáltatások, az üdüléssel és szórakozással kapcsolatos szoláltatások szintén nagyon keresettek az interneten. Ennél valamivel kevesebben használták az internetet utazási és biztosítási szolgáltatások igénybevételére.
Az internetezők szerint az online vásárlásnál a legfontosabb szempontok a biztonság, az árkedvezmények, a gyorsaság és a kényelem. Emellett azonban sokakat csábítanak a könnyen elérhető termékinformációk, a 24 órás elérhetőség, az online vásárlással járó többletszolgáltatások, a törzsvásárlói árengedmény és a fizetési lehetőségek sokszínűsége. Az online vásárlók tehát leginkább azt preferálják ebben a módszerben, hogy így könnyedén és gyorsan, akár éjszaka is a monitor előtt ülve pillanatok alatt, különösebb utánjárás nélkül elintézhetik a keresett áruk beszerzését.
Azok, akik eddig még nem vásároltak az interneten keresztül, éppen a legalapvetőbb szempontokat tartják megoldhatatlannak online vásárlás esetében. Legfőbb magyarázatként azt említették meg, hogy ők szeretik személyesen megfogni, megnézni az árut, ami online vásárlás esetében nem lehetséges. Emellett aggódnak az online vásárlás negatív következményeitől és veszélyeitől, többek között a személyes adatokkal és a banki titkos jelszóval való visszaélés lehetőségétől. Sokan tartanak attól, hogy az internetes vásárlás adminisztratív hibákat eredményezhet, vagy, hogy olyan költségeket is felszámolhatnak nekik, amiről nem tájékoztatták őket előre. A szállítás pluszköltsége és az online vásárlás bonyolultsága is sokakat riaszt vissza az internetes vásárlástól.
Ezek látszólag ellentmondó adatok, hisz láthatjuk, hogy azok, akik még nem próbálták az online vásárlás lehetőségeit, pont azoktól a veszélyektől aggódnak leginkább, amit az internetes vásárlók a legfőbb előnyöknek tartanak. Ennek két fő oka lehet; egyrészt Magyarországon az emberek még nem igazán bíznak az online lehetőségek biztonságában, másrészt sokan tudatlanok a témában, így félnek olyan új lehetőségeket kipróbálni, amihez nem igazán értenek.
Arra a kérdésre, hogy mekkora kedvezmény esetén hajlanának arra, hogy a hagyományos vásárlás helyett inkább online módon szerezzenek be egy terméket vagy szolgáltatást, a megkérdezettek közel fele felelte azt, hogy 10% fölötti árengedmény esetén lennének csak hajlandóak vállalkozni erre. A válaszadók negyede 5-10% közötti kedvezményt vár el, de azok aránya is elérné a 12%-ot, akik akár kedvezmény nélkül is átállnának az online módszerre, ha az gyorsabb lenne, mint a hagyományos. A megkérdezettek 4,1%-a semmilyen esetben sem hajlana az online módszerre.
Kapcsolódó cikkek
- 68000 fős az NRC piackutatási panelje
- tarGet now! – Megfizethető célcsoportkutatás az NRC-től
- Mi a vágya a mobilvásárlónak?
- Továbbra is dinamikusan emelkedik a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma
- Magyarországi kutatás a száznál több pc-vel rendelkező szervezetek adattárolásáról és adatmentéséről
- Tíz közül két európai háztartásban található nagy képernyős tévékészülék
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- A dekóder és a modem után a Skype a legismertebb
- A rendszeres játék nem mossa össze a valós és a virtuális világ határait
- Átfogó piackutatás a magyarországi infokommunikációs szállítói piacról