Tartalomszolgáltatás mobíliában

Aligha kapja már fel bárki is a fejét, ha azt hallja, hogy a GSM rendszerben nem csak "rádiótelefonálni" lehet. Ma már lassan a faxküldés és az adatátvitel is megszokottá válik, de az talán még mindig nem mindennapos, hogy a telefonálásra szolgáló rádióhullámokhoz a tartalomszolgáltatás fogalma is társuljon. Márpedig ez lehetséges, sőt előnyeit már gyakorlati példák is igazolják.
Érdekes találkozása ez a műszaki lehetőségeknek, a fejlesztők fantáziájának, illetve a gazdasági szakemberek útkeresésének. A háromból nem is lehet egyértelműen megnevezni a kiindulópontot. Vajon a technikát fejlesztették-e tovább az igények hatására, netán a kísérletező kedvű mérnökök játszadoztak el a műszaki lehetőségekkel, vagy éppenséggel az a kényszer motiválta a szolgáltatókat, hogy további bevételeket csiholjanak ki korábbi beruházásaikból?

A Westel 900 marketing igazgatóhelyettese, Bőthe Csaba több okból is fontosnak tartja a mobiltelefonos tartalomszolgáltatást. Egyrészt segít az új ügyfelek meggyőzésében, de mivel a mobilpiacon általánosan tapasztalható az előfizetők lemorzsolódása, azt remélik, hogy ezek a szolgáltatások hozzájárulhatnak a meglévő ügyfelek megtartásához is. A gazdasági okok között szerepel, hogy ezzel növelik az egy előfizetőre jutó bevételt, ugyanakkor a költségek is csökkenthetők, például az Interneten keresztüli ügyfél-tájékoztatással.

Az olvasót azonban bizonyára sokkal jobban érdekli, hogy ezek a szolgáltatások milyen előnyöket kínálnak a felhasználónak, hogyan hasznosíthatók az üzleti kommunikációban. A tartalomszolgáltatás - az információ forrásától, illetve befogadójától függően - kétféleképpen valósulhat meg. Egyrészt a GSM technológiára, illetve a meglévő alapszolgáltatásokra épülve maga a mobilszolgáltató igyekszik kielégíteni ügyfelei igényét tartalmi szolgáltatásokkal, másrészt pedig lehetővé teszi, hogy a technológiáját használva ügyfelei is információkat adjanak, azaz tartalomszolgáltatóvá váljanak (például egy bank GSM-szolgáltató rendszerét használja ahhoz, hogy előfizetőit tájékoztassa).

A tartalomszolgáltatások egyik részére elő kell fizetni, mások viszont bárki által hívhatók, és csak a telefonálás díját kell fizetni. Vannak továbbá olyan szolgáltatások is, amelyekhez csak a Westel 900 előfizetői juthatnak hozzá.

Céginformációs szolgáltatás

Ennek segítségével az Igazságügyi Minisztérium Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálatán keresztül a Cégbíróságoknál nyilvántartott hivatalos, publikus információkhoz lehet hozzájutni a Magyarországon bejegyezett, illetve bejegyzés alatt álló gazdasági társaságokról. Az adatok az igényektől függően különböző részletességgel érhetők el, a legfontosabb információkat (cég neve, címe, adószáma, bejegyzés időpontja) tartalmazó "névjegytől" kezdve az aktuális részletes adatokat ismertető cégkivonaton és a valamennyi változást feltüntető cégmásolaton át az éves beszámolóig, sőt információt lehet szerezni a cégről megjelent hivatalos közleményekről azok címe, megjelenésének helye és időpontja alapján.

A Westel 900-nál több mint egy éve bevezetett szolgáltatás csak a vállalat által biztosított hívószámon keresztül érhető el. A felhasználó a (06-30) 301-301 telefonszámon csatlakozhat a hálózathoz, ahonnan a szerződéskötéskor kapott jelszóval léphet be a cégbírósági adatbázisba. A szolgáltatás igénybevételéért belépési díjat, illetve havidíjat nem kell fizetni. A tényleges használatért fizetendő díj az Internethez való kapcsolódás díjából, valamint a céginfo díjakból áll. A felhasználók az előre befizetett (minimálisan 3600 Ft plusz áfa) összeg erejéig hívhatnak le adatokat, amelynek a kiadványok végén feltüntetett díját automatikusan levonja a rendszer.

Újdonságként tavaly ősztől új, kiegészítő szolgáltatást kínál a Westel 900. A "cégfigyelés" keretében a kiválasztott vállalatról a Cégközlönyben megjelenő közleményeket a felhasználó e-mail címére küldik el. Ha ez Westel 900-as e-mail cím, akkor az érkező elektronikus levélről GSM táviratban díjmentesen értesítés kérhető.

Hírek az Internetről

Tavaly nyár óta a Westel Internet-előfizetői belépési és havidíj nélkül olvashatják a Reuters angol nyelvű híreit a cég web-oldalain. A világ közvéleményét leginkább foglalkoztató politikai, gazdasági és kulturális eseményekről, az éppen aktuális valutaárfolyamokról és tőzsdei hírekről, valamint a legnagyobb érdeklődésre számot tartó sporteseményekről szóló híreket naponta négyszer, 9, 13, 17 és 21 órakor frissítik.

A Nemzeti Sport online változata októbertől olvasható a mobilszolgáltató szerverén, címe: nsport.westel900.net.

S ha már az Internetről esett szó, említsük meg, hogy a Westel 900 teljes körű Internet-szolgáltatásáért sem belépési díjat, sem havidíjat nem kell fizetni, csak a használat során jelentkező telefonhívás díját számlázzák (ami persze nem csekély összeg). A "kettős szolgáltató" Westel 900 októberben indította saját, Heuréka nevű, magyar nyelvű internetes keresőprogramját, amely a www.westel900.net/heureka címen található meg, illetve elérhető a Westel 900 web-oldalának "keresés" ikonjára kattintva is. Segítségével a magyarországi web-oldalakon keresgélhetünk témák szerint.

A mobiltelefon-előfizetők is szolgáltatóvá válhatnak, ha külön szerződést kötnek a Westel 900 Rt.-vel. Ez alapján elhelyezhetik saját web-oldalaikat az Internet-szolgáltató szerverén. A cím szabadon választható, de természetesen a Westel 900 által megadott előtaggal kell kezdődnie. Az oldalak tartalmát az előfizető az Interneten keresztül, online módon frissítheti.

A Pannon egyelőre tartalom nélkül

A Westel 900-nál azt remélik, jót tesz imázsuknak az alapszolgáltatásukhoz nem tartozó tartalmi jelenlét, ami egyben hozzájárul a versenytárstól való megkülönböztetéshez is.

A Pannon GSM-nél viszont koncepcionális okokból nem vezetnek be olyan szolgáltatásokat, amik nem tartoznak szorosan az alaptevékenységükhöz. Mint a vállalat képviselője, Suba János elmondta, ők elsősorban arra fektetik a hangsúlyt, hogy alapszolgáltatásuk, illetve a készülékhez kötődő és értéknövelt szolgáltatások területén minél jobb minőséget tudjanak nyújtani. Ma egy mobilszolgáltatónak a Pannon GSM álláspontja szerint nem lehet az a célja, hogy tartalmi szolgáltatásokat nyújtson, hiszen ez inkább egy harmadik, erre a célra szakosodott szolgáltató feladata. Úgy vélik, hogy aki ma Magyarországon tartalomszolgáltatásra vállalkozik, annak a tartalom hitelességéért is felelősséget kellene vállalnia, márpedig a Pannon GSM nem tudja garantálni, hogy a közzétett időjárás-jelentésnek megfelelően borús vagy derűs lesz-e az ég.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció