Amerikai internetes kereskedők árui Magyarországon
2003. szeptember 11.
Bizonyos árucikkek esetében meglepően nagy árkülönbségek lehetnek az USA és Európa online kereskedői között. Ennek áthidalását célozta meg az InternetVilag.hu, mely amerikai telephelyéről szállítja be az árut Magyarországra.
Csak egy a sok példa közül: egy Panasonic SVSD50 MP3-lejátszó nálunk kb. 52 000 forintba kerül, addig ugyanez a tengerentúlon már 128,50 dollár, azaz szállítással együtt is csak kb. 30 000 Ft.Számos termék pedig egyáltalán nem is kapható Kelet-Európában. Itt említhetnénk speciális szakkönyveket, informatikai eszközöket, CD-ket vagy amerikai autókhoz, gépekhez való alkatrészeket. Márpedig a gazdasági mechanizmusok törvényszerűségei szerint, ha valamire van kereslet, azt előbb-utóbbi kínálat követi.
Egyelőre csak egy hazai, de amerikai raktárhelyiséget is fenntartó internetes cég tud segítséget nyújtani a tengerentúli vásárlásokban: az InternetVilag.hu például saját nebraskai telephelyéről haza tudja szállítani az amerikai kereskedőtől vásárolt árut – amit a legtöbb amerikai oldal nem vállal, ha közvetlenül teszünk megrendelést.
Hasonló helyzettel kerülhetünk szembe az aukciós oldalakon (pl. eBay.com), ahol a legtöbb tételt csak amerikai szállítással kínálják.
Hosszú távon az uniós gazdasági integráció és a szabadkereskedelmi megállapodások árkiegyenlítő hatása erősebben érvényesülhet, de az USA-val való internetes kereskedelem még távolinak tűnik – több okból is. Egyrészt a multinacionális vállalatok piaci stratégiáiban kereshető a válasz. Amíg egy-egy termék hiánypótlónak számít bizonyos piacokon, magasabb árat lehet elkérni érte. Nem úgy egy fejlettebb gazdaságban, ahol már komoly verseny van az adott ágazatban. Így fordulhatott elő, hogy tőlünk keletre drágábbak voltak a mobiltelefonok hosszú ideig, mint nálunk - miközben tőlünk nyugatra már feleannyiért kínálták ugyanazon készülékeket.
Ugyanígy egy-egy régió gazdaságpolitikája is befolyásolja az árakat. Minden ország védeni igyekszik saját gazdaságát, ez eltérő vám- és egyéb pótlékszabályozáshoz, ezáltal jelentős árkülönbséghez vezethet. Az EU-val kötött és már régóta élő kereskedelmi szabályozás ezen árkülönbségek nagy részét lebontotta, de az USA-val szemben változatlanul hagyta.
A fentiek mellett a garanciális ellátás is fontos szempont: egyes termékek (műszaki cikkek, cipők stb.) csak úgy hozhatók forgalomba, ha arra a forgalmazó garanciát is vállal. Ehhez pedig telephely, logisztikai központ és ügyfélszolgálat kell, melyek kiépítése jelentős költségekkel jár, s nem biztos, hogy rövid távon megtérül az amerikai kereskedőknek. Ráadásul a befektetők sem tolonganak mostanában, hogy internetes cégekbe fektessék pénzüket – még az Egyesült Államokban is.
Kapcsolódó cikkek
- Csak bátran, de óvatosan!
- SzEK-konferencia az elektronikus kereskedelemről
- Vásárlás a neten - jobb félni, mint megijedni
- A Praktiker beszállt az e-kereskedelembe
- E-kereskedelmi rekord
- A brit kiskereskedelmi forgalom tizede online vásárlás
- A hatékony csalásmegelőző intézkedések növelték az e-kereskedelem elfogadottságát
- Internetes kulcsszavak: biztonság és bizalom
- A TDC e-kereső szolgáltatással segíti a hongkongi kereskedelmi kapcsolatok kiépítését
- Az év internetes kereskedője: Bookline.hu