A mobilkereskedelem kilátásai
Túl a mélyponton?
2003. szeptember 2.
[fsimage 1 left]A GKI-Westel e-Gazdaság Index - mely a gazdasági szereplők internethez és az elektronikus üzleti alkalmazásokhoz fűződő várakozásait, attitűdjeit sűríti egy mutatószámba - a múlt évben megindult általános üzleti bizalom-gyengüléssel, a konjunkturális kilátások romlásával párhuzamosan 2002 közepén süllyedésbe kezdett. A negatív trend 2003 első negyedévében megállt és 2002 második negyedévében az index, ha csak kis mértékben is, de emelkedett.
A múlt évben megindult általános üzleti bizalom-gyengüléssel, a konjunkturális kilátások romlásával párhuzamosan 2002 közepén az internethez és az elektronikus üzleti alkalmazásokhoz fűződő várakozások is kedvezőtlenebbé váltak. A negatív trend 2003 első negyedévében megállt és a második negyedévben a várakozásokat számszerűsítő GKI-Westel e-Gazdaság Index, ha csak kis mértékben is, de emelkedett.A GKI-Westel e-Gazdaság Index és a GKI Üzleti Bizalmi Index nagymértékben együtt mozgott az elmúlt két-három évben, ami azt mutatja, hogy az elektronikus, internetes alkalmazásokra irányuló elképzelések nem lehetnek függetlenek a gazdasági környezet kedvezőtlen tendenciáitól. Sőt, a „reálszférában" érezhető elbizonytalanodás az elektronikus gazdaság vonatkozásában az átlagosnál még erőteljesebben érezhető, mely szerint az e-gazdaságot, e-kereskedelmet érintő beruházásoknak a cégek – ha egyáltalán szerepel a tervekben – sok esetben csak kiegészítő, másodrangú szerepet szánnak, halasztható beruházáskánt kezelik.
Miközben az internetes kereskedelemmel kapcsolatos várakozások csekély mértékben javultak, a mobilkommunikáció erőteljesen fejlődik, addig a mobil alapú üzleti, kereskedelmi megoldások csak lassan terjednek. Bár az általános vélekedések a vállalatok nyitottságát mutatják a mobiltelefon alapú üzleti alkalmazások iránt - minden második cégvezető szerint a mobiltelefon alapú kereskedelem akár már rövidtávon is sikeres lehet -, saját cégük esetében a válaszadók kevesebb esélyt látnak egy mobil alapú kereskedelmi rendszer bevezetésére, alkalmazására.
Szállítóitól a vállalatok 26%-a rendelne árukat, szolgáltatásokat mobiltelefonon keresztül, amennyiben partnerei erre lehetőséget biztosítanának. A mobilkereskedelem elterjesztésének sikere a vezetők beállítódásának megváltoztatásán, a kedvezőtlen attitűdök leküzdésén múlik.
A mobil fizetésekkel szemben támasztott elvárások közül a legfontosabb a biztonság kritériuma. Hasonlóan hangsúlyos, elvárt jellemző a tranzakciók kontrollálhatósága, ellenőrizhetősége, de a dokumentálhatóság követelménye a fizetési ügyletek szempontjából szintén szükséges tényező.
Hazánkban a legsikeresebb mobiltelefon-alapú üzleti alkalmazás kétségtelenül a „mobil-banking". A lakossági mobilbanki ügyfelek száma egy év alatt 67%-kal növekedve 320 ezer fölé emelkedett 2003. június végére, ami meghaladja az internetbanking ügyfelek számát (275 ezer fő). A vállalati mobilbanking ügyfelek száma ugyanekkor több mint 42 ezer volt (90%-os éves növekedés).
Kapcsolódó cikkek
- Supernova 2007 konferencia: az internet és a fekete lyuk
- Mobil vagy egymillió font?
- Digitális örökség, információ-felügyelet és-tárolás, tartalomkezelés
- Az adathalászat növekedést, a botok előfordulása csökkenést mutat
- Regionális központot nyit Debrecenben a BT
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- Tovább növekszik a magyarországi online reklámok piaca
- Májusi kémprogram toplista
- A csökkenő árak mérséklik a globális chip-eladást
- Az energiaköltség növeli az informatikai kiadásokat