Egyre jobban kiegyenlítődnek a mobiltarifák
2003. augusztus 18.
A Pannon GSM, a Vodafone és a Westel ügyfelei tapasztalhatják, hogy az utóbbi időben a mobilcégek egyre gyorsabban reagálnak a másik árcsökkentő lépésére, s mindebből következően egyre jobban kiegyenlítődnek a kártyás csomagok tarifái.
A piacon, igaz, csak szeptember 1-jétől, jelenleg relatíve a Westel kínálja a legolcsóbb tarifát: a Domino Nap díjcsomag előfizetői a saját hálózaton belüli és a belföldi vezetékes számokat egész nap mindössze 33 forintért, míg a többi hazai mobilhálózat ügyfeleit 39 forintos percdíjjal hívhatják.A Westel bejelentése előtt nem sokkal a Pannon GSM hirdette meg a Pannon Perfekt csomagját, aminek az előfizetői egész nap 36 forintos percdíjért telefonálhatnak bármilyen hálózatba.
Az áresés kiváltója azonban a Vodafone volt: ez a cég a VitaMax Uno csomagját július elején dobta piacra az egész napra és bármilyen hálózat hívására vonatkozó 39 forintos tarifával. Ez a csomag az ár kivételével csak abban különbözik a másik kettőtől, hogy a 39 forintos díjat az első perc letelte után 30 másodpercenként kell kifizetnie az ügyfélnek.
A verseny azonban tovább tart: a Pannon GSM pénteken bejelentette, hogy szeptember 1-jén egyszerűsíti kártyás díjcsomagjainak díjszabását, s ettől az időponttól kezdve például a Bee Original előfizetői csúcsidőben hálózaton belül 26,6 százalékkal telefonálhatnak olcsóbban.
A Pannon GSM közölte azt is, hogy szeptembertől megszünteti a kártyás előfizetők hívásainak másodperc alapú számlázását, s a Vodafone-hoz és a Westelhez hasonlóan áttér a 30 másodperc alapú számlázásra. Azaz minden megkezdett 30 másodperc után fizetnie kell az ügyfélnek.
A Pannon GSM a Bee tarifacsökkentését a konkurens csomagok, például a Vodafone VitaMAX City Plusz, illetve a Westel Domino csomagjának az árához szabta, mivel a piacon ma már nem csak a szolgáltatók, hanem egyre inkább díjcsomagok versenyeznek egymással.
A másik, a kártyás előfizetők esetében megszüntetendő másodperc alapú számlázással kapcsolatos döntését a Pannon GSM részben azzal ndokolja, hogy a 30 másodperc alapú számlázást a másik két szolgáltató mára egyfajta ipari szabvánnyá tette. Az indokok között szerepel az is, hogy az előfizetők nem nagyon értették, mi különbség a két számlázási mód között, s ezért nem is honorálták a Pannon GSM csomagok olcsóbb voltát. Ezt az elméletet a Pannon első, nem másodperc alapú Perfekt csomagja visszaigazolta azzal, hogy nagyon sok előfizető választja, mit sem törődve a percalapú számlázással.
Egy további érv szerint a fogyasztók számára nagyon fontos az összehasonlíthatóság, amit a másodperc alapú számlázás nem tett egyértelműen lehetővé.
A mobilcégek között folyó küzdelem ugyanis egyfajta vizuális versennyé vált: a szolgáltatók úgy vélik, hogy az előfizetőket a minél kisebb számok vonzzák, s ezért az a díjcsomag nyerő, amelyik a legalacsonyabb árat kínálja. Függetlenül attól, hogy a díjcsomag milyen felárakat rejt magában például csúcsidő lejártával vagy a más hálózatokba való telefonálással kapcsolatban.
A mobilcégek reakcióidejének csökkenésére jellemző, hogy néhány évvel ezelőtt még fél éves késéssel reagáltak egymás lépéseire: amikor például a Westel elsőként bevezette a készüléktámogatást, a Pannon GSM csak hat hónap múlva követte. A kártyás előfizetés esetében ez az idő már három hónapra rövidült, míg például az előfizetési díj felének lebeszélésével kapcsolatos bejelentés megismétlésére már csak egy-két nap kellett a Pannon GSM-nek.
A mostani árversenyt a magyar GSM-piacra harmadikként lépő Vodafone kezdte el diktálni az év elején: a januári 15-20 százalékos árelőnye azonban mára gyakorlatilag elolvadt, hiszen a másik két mobilcég is felvette kesztyűt, s folyamatosan lejjebb vitte díjait.
Az árversenynek azonban még nincs vége: egyrészt a jelenlegi kártyás, pre-paid tarifák közül még nem egy jelentős tartalékokkal rendelkezik, másrészt hamarosan elkezdik az előfizetők, a post-paid tábor kegyeit is keresni a mobilcégek.
Az idén megszülető új elektronikus hírközlési törvény ugyanis nagy valószínűséggel előírja majd a mobilos cégeknek is a számhordozhatóság megteremtését, ami szintén jelentősen átrendezi a piacot.
A pre-paid előfizetők ugyanis nagy valószínűséggel lemondhatnak a készüléktámogatásról, mivel egyik cégnek sem lesz érdeke, hogy a drága, de olcsón megvásárolható telefonokat olyan előfizetőknek adják, akik bármelyik napon szolgáltatót válthatnak.
Ezzel egy időben tovább nő a post-paid előfizetők értéke: a mobilcégeknek ugyanis egyre fontosabbak lesznek azok az ügyfelek, akik szerződéssel, hosszabb távra elkötelezik magukat.
Mindebből következően a ma még inkább csak a kártyás előfizetőkért folyó verseny hamarosan kiterjed a piac egy másik színterére, s valószínűleg nemsokára az előfizetéses ügyfelek is olcsóbban telefonálhatnak, mint ma.
Kapcsolódó cikkek
- Száz lakosra több mint száz mobiltelefon jut
- Februárban újra nőtt a mobil-előfizetők száma
- Gyakran tévesztik meg fogyasztóikat a mobilszolgáltatók
- Csökkenéssel indult 2007 a hazai mobilpiacon
- 2006-ban 645 ezerrel nőtt a mobil-előfizetők száma
- Novemberben 118 ezerrel nőtt a mobil-előfizetők száma
- 2007 februárjában csökkennek a mobil végződtetési díjak
- Októberben 41 ezerrel nőtt Magyarországon a mobil-előfizetők száma
- Szeptemberben 9,6 millió fölé emelkedett a mobil-előfizetők száma
- Digitális mobil gyorsjelentés 2003-ról