Drágák az internetes honlapok Ausztriában

Az Európai Unió többi országával összehasonlítva Ausztriában nagyon drágán lehet internetes címet fenntartani: az osztrák tarifánál csak a svéd, valamint a norvég díjszabás magasabb - derül ki a bécsi Műszaki Egyetem gazdasági informatikai intézetének tanulmányából.
A Domainfactory nevű internetes szolgáltató cég felkérésére készült tanulmányt kommentálva Oliver Marburg, a cég igazgatója az ausztriai domaintarifák csökkentését követelte. Mint rámutatott, egy .at kiterjesztésű cím az első öt évben 86,4 euróba kerül. Ausztria ezzel a harmadik legdrágább helynek számít Svédország (137,14 euró) és Norvégia (87,78 euró) mögött. Ausztriánál olcsóbb egy honlap fenntartása Franciaországban (75), Belgiumban (50), Hollandiában (30-40), Olaszországban (27,01), Magyarországon (21), Németországban (20) és Nagy-Britanniában (19,4 euró).

Különösen szembeszökő az árkülönbség Ausztriát és Németországot összehasonlítva: egy .de kiterjesztésű honlap az első évben 5 euróba kerül, egy .at végződésű viszont 30 és 60 euró közötti összegbe. A következő években egy .de domain nagyjából 3 euróba kerül, míg egy .at végződésű cím 15-30 eurót emészt föl.

Az .at domainokat Ausztriában a nic.at Internet Verwaltungs- und Betriebsges.mbH osztja ki, felügyeletüket pedig az Admin GmbH látja el. Mindkét cég százszázalékos leányvállalata az Internet Privatstiftung Austriának, ennek társtulajdonosai a bécsi egyetem és az osztrák internetes szolgáltatók egyesülete (ISPA). E két jogi személy milliós nyereségre tesz szert minden évben, miközben jelentős pénzügyi tartalékokat halmoznak fel - panaszkodott Marburg.

Mint rámutatott, a nic.at 2001 végén 384 ezer euró mérleg szerinti nyereséget könyvelt el, míg az Admin GmbH nyeresége 2002 június végén 1,32 millió eurót tett ki.

Marburg becslése szerint a honlapokból származó bevételek üzleti forgalma évi hatmillió euróra rúghat. "Ez a pénz az osztrákok zsebéből került ki, akiknek nincs más választásuk, mint hogy túl magasra szabott árakon a nic.at cégnél vásároljanak" - így Marburg, aki szerint a monopóliummal rendelkező vállalat a nyereségére való tekintettel akár 33 százalékos tarifacsökkentést hajthatna végre anélkül, hogy hozzá kellene nyúlnia felhalmozott készpénzvagyonához.

A Domainfactory összesen 75 ezer ausztriai és németországi internetcímet felügyel; tavaly húsz alkalmazottjával 2,2 millió eurós üzleti forgalmat ért el.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció