Ami átmegy, és ami visszapattan

Felmérés az online reklámokról

A NetMonitor kutatássorozat májusi részében az NRC Piackutató Kft., valamint a TNS Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft. az online kommunikációs eszközöket vizsgálta. „Az eredmények szerint az online kommunikációs eszközök egyre fontosabb szerephez juthatnak az elkövetkező években. Az internetezők egyre tudatosabban használják a világhálót vásárlás előtti információszerzésre. Az előre eltervezett vásárlásoknál a heti többszöri nethasználók 75%-a az internetet tekinti a legjellemzőbb információforrásnak. Fontos megemlíteni azt is, hogy az internetezők nem elutasítók az online reklámokkal szemben, hiszen 47%-ukat egyáltalán nem zavarja" – nyilatkozta Klenovszki János, az NRC ügyvezető igazgatója a kutatás legfőbb eredményeit összefoglalva.
Online reklám

Az online reklámokkal kapcsolatban nemcsak az elfogadottság, de a zavarás hatásfoka is fontos értékelési szempont. Jelenleg a gyakori internetezőket legkevésbé a napi- és hetilapokban, illetve az óriásplakátokon látott hirdetések zavarják (8-8%). Ezeket az offline marketingkommunikációs eszközöket az internet követi. A netezők mintegy 21%-a említette, hogy zavarja őt az online reklám. A rádió és a televízió esetében ez az arány 35%, illetve 48%.

A gyakori internetezők preferálják a kétirányú marketingkommunikációs hirdetési eszközöket, hiszen 88%-uk részt szokott venni nyereményjátékokban. Ezek a felhasználók elsődlegesen az internetes site-ok (83%) és a napi-, illetve hetilapok, magazinok nyereményjátékaiban (54%) teszi próbára szerencséjét. Ha az internetmarketing jelentőségét vizsgáljuk, akkor összegzésként elmondható, hogy a világháló márkaépítésre és a kétirányú promóciók alkalmazására kiváló kommunikációs csatornaként funkcionál.

E-mail

Mielőtt részleteznénk ennek az eszköznek a megítélését, fontos megemlíteni, hogy az internetezők az elektronikus levelet tartják az egyik legértékesebb üzleti kommunikációs csatornának (36%). Bár többségük preferencialistáján a mobiltelefon vezet (49%), a főiskolai végzettségűek (51%) és a középvezetők (80%) üzleti szempontból az e-mailt tartják a legértékesebbnek.

Az eredményekből az is kiderült, hogy a gyakori internetezők elolvassák azokat a reklámleveleket, amelyeket megrendelnek: 47%-uk szinte mindig, 40%-uk pedig csak akkor, ha érdekli az adott termék vagy szolgáltatás. Megállapíthatjuk, hogy a piac is kezdi érzékelni az e-mailben rejlő lehetőségeket, hiszen a gyakori felhasználók 93%-a kap különböző reklámleveleket. Ezzel együtt a megrendelt reklámleveleket mindössze a fogadók 20%-a tartja hasznosnak.

Más a helyzet a kéretlen reklámlevelek, a spamek esetében. A gyakori internetfelhasználók 60%-a kap ilyen küldeményeket. Ebben az esetben a fogadók 40%-a elfogadhatatlannak, 45%-a közömbösnek és 15%-a néha még hasznosnak is tartja a kéretlenül érkező információkat. Jellemzőbb az elutasítás azok esetében, akik sok ilyen jellegű levelet kapnak. A magyarországi internetfelhasználók 20-a sehogyan sem, 9-10%-a spamszűrővel, levelezési szabályok beállításával, illetve több e-mail cím fenntartásával védekezik a spamek ellen. A felhasználók legnagyobb része – mintegy fele – még mindig kézzel törölgeti a kéretlen leveleket. A spam e felhasználók 20%-ánál okozott már valamilyen problémát. (Például megtelt a felhasználó postafiókja, és nem tudott fogadni egy fontos küldeményt.)

A munkaviszonnyal rendelkezők 41%-a nem tudja, cége hogyan védekezik a kéretlen reklámlevelek ellen. 16%-uk spamszűrő, 12%-uk levelezési szabály alkalmazását említi, illetve 21%-uk mondja azt, hogy vállalata sehogy sem védekezik a spamek ellen. Az internetfelhasználók mindössze 6%-ának van tudomása arról, hogy a kéretlen reklámlevelek valamilyen problémát okoztak volna cégüknek, és 4%-uk állítja, hogy megpróbáltak fellépni az ilyen levek küldői ellen. Ez a fellépés legtöbbször kimerül abban, hogy felveszik a kapcsolatot az e-mail feladójával, és a jogszabályokra hivatkozva megkérik, hogy ne küldjön több spam jellegű levelet. Az ügy jogi útra való terelése csak elvétve fordul elő, habár a gyakori internetezők 25%-a gondolja úgy, hogy a magyarországi hatóságoknak fel kell lépniük a kéretlen reklámleveleket küldők ellen.

Érdekes megemlíteni, hogy a gyakori internetezők 32%-a már fogadott reklámokat postafiókjába pénzkeresés reményében, de e felhasználók 86%-a semmit sem keresett ezzel.

Hírlevelek

Jelenleg a gyakori internetezők 93%-a kap hírlevelet, méghozzá jellemzően hetente 1-3 (36%), illetve 4-5 (32%) darabot. A megrendelők 67%-a elolvassa, és hasznosnak is tartja azokat. A hírlevélben látott reklámokra viszont már kevesebben kíváncsiak. Az internetfelhasználók mindössze 18%-a állítja határozottan, hogy elolvassa, megfigyeli ezeket a hirdetéseket. A válaszadók 69%-a mondott már le hírlevelet, és közel 30%-ukkal fordult elő, hogy nem tudta azt lemondani.

Reklámcsík (banner) és szponzorált weboldal

Az internetezők 35%-a tisztában van azzal, hogy mit hirdetnek a reklámcsíkok, és csak 13%-uk mondja azt, hogy észre sem veszi ezeket. Ezzel együtt a válaszadók mindössze 3%-a állítja azt, hogy gyakran ráklikkel a bannerekre. Az internetfelhasználók sokkal pozitívabban vélekednek a szponzorált weboldalakról. 32%-uknak tetszik ez a reklámmegoldás, és a válaszadók 59%-a jobban elviseli, mint a reklámcsíkokat és -leveleket. Az eredmények szerint a reklámcsíkok tehát elsősorban márkaépítésre használhatók. Az, hogy a gyakori netezők 52%-a érzékeli a bannereket, de mégsem tudja, hogy azok melyik márkát reklámozzák, azzal magyarázható, hogy a hirdetők ma még kevés figyelmet fordítanak az internetes márkakép kialakítására.

Az adatokat az eddigi kutatási eredményekkel összevetve kimutatható, hogy a piac szereplői kezdik elfogadni és megfelelően alkalmazni az online marketingkommunikációs eszközöket, de egyértelmű, hogy még rengeteg a javítanivaló.

Pái Attila, NRC Piackutató Kft.

Az adatfelvétel 2003. május 30-a és június 7-e között zajlott. A több mint 550 érvényes kérdőív adatai nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint (a TNS InterBus adatai alapján) reprezentatívak a hetente többször internetező magyarországi felhasználók tekintetében.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció