Elektronikus értékesítés és beszerzés a vállalatoknál

Jelentés az internet-gazdaságról

Egyre több vállalat fedezi fel a saját honlap létrehozásában és működtetésében rejlő előnyöket, a korábbi egyszerű, informatív jellegű vállalati honlapokkal szemben egyre többször lehet találkozni igényes, dinamikus és multifunkcionális weboldalakkal. 2003 elején az 5 főnél többet foglalkoztató cégek 41%-a rendelkezett saját honlappal. – derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt., a Westel Rt. és a Sun Microsystems Kft. közös kutatásából.
Bár az átlagos vállalati honlap még mindig jellemzően csak a vállalatról, valamint annak termékeiről és szolgáltatásairól nyújt információkat, a weboldalak 27%-a már interakcióra (pl. katalógusban való keresés), sőt mintegy 9%-a üzleti tranzakciók lebonyolítására is lehetőséget biztosít. Igazán hatékony, az informatikai rendszerrel integráltan működő internetes oldalak aránya viszont továbbra is alacsony, a cégek mindössze 2%-a érte el a legfejlettebb szintet.

A vállalatok közötti internetes kereskedelem lassan, de terjed hazánkban is. A cégek a beszerzési folyamat elektronikus útra terelése iránt nyitottabbak, többen használják az online csatornákat vásárlásra, mint termékeik, szolgáltatásaik értékesítésére. A cégek 8%-a értékesíti termékeit interneten keresztül, míg beszerzéseik lebonyolítására a vállalatok 14%-a vesz igénybe honlapokat, portálokat, elektronikus rendelési rendszereket. Az online értékesítésben – a nemzetközi tapasztalatokkal egyezően – a turizmussal foglalkozó cégek a legeredményesebbek.

A lehetőség biztosítása azonban nem jár együtt a forgalom feltétlen növekedésével. A magyarországi vállalatok 2002 évi árbevételének mindössze 0,7%-a származott elektronikus, azaz bármilyen számítógépes hálózaton keresztüli érkezett megrendelésekből, melyből az internet csak 10-15%-os részt hasít ki.

A beszerzések 1,1%-a bonyolódott elektronikus csatornákon.
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció