HíF: felmérések a lakossági távközlési és internetszokásokról
2003. június 11.
[smallimage 1 left] A Hírközlési Felügyelet a mai napon arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy a HíF és a Szonda Ipsos a lakossági távközlési szokásokról szóló, korábban elkészült közös felmérésének összefoglaló jelentését teljességében most hozták nyilvánosságra. Ugyancsak most tették közzé a Teleszkóp Kft. Lakossági internethasználattal foglalkozó kutatását. (Mindkét felmérés 2002. decemberében készült.)
A HíF-Szonda Ipsos kutatás négy területet elemez: a vezetékes- és a mobiltelefon-ellátottságot , a mobil és a vezetékes egymásrahatását, valamint az internet és a kébeltévé elterjedtségét.Az elemzésben összesen 27 grafikon és ábra szemlélteti a válaszok csoportosítását és értelmezését.
Néhány téma közülük:
A háztartások telekommunikációs ellátottsága, az eszközök kombinációi
A háztartások havi átlagos vezetékes-, mobiltelefon, kábeltévé és internet költségei
A háztartások telekommunikációs összköltségei
A különbözõ típusú díjcsomagok megoszlása a vezetékes telefonnal rendelkezõk körében
A díjcsomagváltást tervezõk aránya
Miért nincs vezetékes telefonjuk?
A háztartások megoszlása az elõfizetés típusa szerint, a mobiltelefonnal rendelkezõk körében
Vezetékes-mobil megoszlás azok körében, akik mindkét típusú telefont használják
A háztartások megoszlása az internetszolgáltatás típusa szerint
A HíF megbízásából a Teleszkóp Kft. az internetezõk szokásait tárta fel, ezen belül is elsõsorban a szabályozási folyamatok tényleges hatásait vizsgálva. A felmérés összefoglalójában a következõk találhatók.
Általános vélekedés, hogy az internettel kapcsolatos támogatások terén a gyerekeket kell elõtérbe
helyezni, hiszen ha a gyerekek rájönnek, hogy hogyan mûködik, miképpen megy az internet,
akkor otthon is, elõbb-utóbb megveszik a gépet, a szolgáltatást.
Az idõsebbek közül sokan maguk is alig használják az új információs technológiai eszközöket, így a
gyerekeknek sem adnak olyan feladatokat, amelyekhez használniuk kéne ezeket. Fölmerül tehát a
tanárok ez irányú továbbképzésének szükségessége.
A lexikális tudás oktatása helyett az internetes kultúra terjesztését kellene elõtérbe helyezni.
A távközlési infrastruktúra fejlesztése az elmúlt évtizedekben a vidék rovására nagyon aránytalanul valósult meg.
A szolgáltatási kötelezettségnek nem csak a telefonfülkékre, hanem az emelt szintû szolgáltatásokra is ki kellene terjedni. Pl. ha egy cégnek van ADSL-szolgáltatása, akkor vállalnia kell, hogy rövid idõn belül mindenhol tudja ezt nyújtani mindenkinek ugyanolyan áron.
A fókuszcsoportos vizsgálat összefoglalója a következõket írja:
A rosszabb anyagi körülmények között élõk, az idõsebb generáció, a vidéken kis településeken élõk nem jutnak hozzá, nem tudják megtanulni, nem ismerik fel a jelentõségét, fontosságát, szerepét napjainkban. Pedig az internet segítségével a társadalmi különbségek csökkenhetnének. Az internet mindenkinek ugyanazokat a lehetõségeket mutatja meg, kínálja fel. Az internet a társadalmi különbségek csökkentésének egyik legolcsóbb, leghatékonyabb módja lehetne.
Kapcsolódó cikkek
- Robbanásveszélyesek a hamisított mobiltelefon-akkumulátorok
- Jön az iPhone olcsóbb verziója?
- Blogolásra is alkalmas a Samsung SGH-L760 3G-s telefon
- Több mint százezerrel bővült az RCS&RDS előfizetőinek száma
- Szélenergiával működő mobilakkutöltő
- Májusban tovább nőtt a szélessávú előfizetések száma
- Nokia: mobil kényelem autóban és azon kívül
- SciamuS: felére csökkentett a vezetékes- és mobilköltségek
- Új stílusú Nokia mobiltelefon
- A halál oka: felrobbanó mobiltelefon-akku