Elkészült az elektronikus hírközlési törvény tervezete

2/ 2 oldal
[smallimage 1 left]Elkészült az elektronikus hírközlésről szóló törvény tervezete, amelynek legfőbb célja, hogy lebontsa a valódi távközlési versenyt akadályozó gátakat - közölte Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
Kérdésekre válaszolva Pataki Dániel, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium helyettes államtitkára elmondta, hogy a törvénytervezet, illetve leendő törvény szankcionálja azt, ha valamelyik szolgáltató nem teremti meg időben a számhordozhatóságot. Hozzátette: a becslések szerint a vezetékes szolgáltatóknak 2,5-3 milliárd forintjába kerül a számhordozhatóság megteremtése, s ebből az összegből 700-800 millió forintot az állam magára vállal. Az a szolgáltató azonban, amely késlekedik a számhordozhatóság megteremtésével havonta 33 százalékkal kevesebb állami támogatást kaphat csak, majd három hónap elteltével már bünteti a minisztérium a késlekedést. Három hónap elteltével a szolgáltatóknak a büntetés mellett kötelező megvalósítaniuk a hívás-átirányítást.

Kérdésekre válaszolva P ataki Dániel elmondta azt is, hogy a leendő törvény újraszabályozza az egyetemes szolgáltatást is, s külön kezeli majd a szociálisan rászorultak támogatását. Kifejtette: jelenleg 700-800 ezer előfizető veszi igénybe a szociális támogatást magában foglaló kisfogyasztói csomagot, ám a becslések szerint az igazán rászorultak száma mindössze 200-300 ezer. A törvénytervezet szerint a Hírközlési Felügyelet megszűnik és 2004. január 1-jétől jogutódjaként megalakul a Nemzeti Hírközlési Hivatal. A hivatal legfőbb szerve a tanács lesz, amelynek hét tagját az informatikai és hírközlési miniszter öt évre nevezi ki. A tanács vezetését a miniszter által kinevezett elnök látja el.

Az új Elektronikus hírközlési törvény kiemelt céljai

Az új Elektronikus hírközlési törvény kiemelt céljai:

ˇ Lebontja a valódi verseny akadályait: lehetővé teszi az alternatív távközlési és internet szolgáltatók piaci érvényesülését és új szolgáltatók piacra lépését.

ˇ Választási lehetőséget biztosít a fogyasztók számára.

ˇ Megakadályozza, hogy a fogyasztó kiszolgáltatott helyzetbe kerüljön

ˇ Lehetővé teszi, hogy az Internet mindenkihez eljuthasson.

ˇ Az Európai Unió irányelveivel és elvárásaival összhangban áttekinthető viszonyokat teremt a távközlési és internet piacon.


Az új szabályozás főbb elemei:

ˇ Piaci liberalizáció

o Új szabályok a szolgáltatók együttműködésében, amelyek révén az együttműködés műszaki feltételei és a fizetett ellenérték a piacra belépni kívánók számára kedvezőbb lesz. Ilyenek például:

- EU átlagnak megfelelő összekapcsolási díjak

- rugalmas szerződéskötés lehetősége és kötelezettsége

- árukapcsolás kiszűrése (az új belépőnek csak azt a szolgáltatást kell megvennie, amire szüksége van)

- helyi hálózat „feldarabolása" – az új belépő ott tud csatlakozni, ahol akar

o Kötelező számhordozhatóság

ˇ Az internet terjedésének támogatása

o A szolgáltatók között használható együttműködési modellek és ezek kötelezően alkalmazandó feltételeinek előírása

o Inkumbens szolgáltatók kötelesek speciális áron (perc alapon és átalánydíjas konstrukcióban is) internet-célú híváskezdeményezést ajánlani. Így az alternatív szolgáltatók szabályozott áron szerezhetik ezeket a hívásokat.

o Szélessávú nagykereskedelmi ajánlatok átláthatóságának, diszkrimináció-mentességének előírása

ˇ A hatóság megerősítése és felruházása a szükséges eszközökkel

o Gazdasági társaságoknál megszokott modell bevezetése igazgató tanáccsal, elnökkel és vezérigazgatóval (főigazgató)

o A korszerű, versenyjogi alapú, hatékony szabályozáshoz szükséges jogkörök biztosítása

o Erős hatóság létrehozása, amely jogosult és képes a piaci beavatkozásra, a szabályozás rugalmas szigorítására illetve enyhítésére a piaci helyzetnek megfelelően

o A szabályozással kapcsolatos eljárások és jogviták menetének rögzítése és ezáltali kiszámítható, egyértelmű és világos helyzet teremtése

o Lehetőség a HíF átalakítására, hatékonyságának növelésére

ˇ A verseny kialakulásának haszonélvezőjévé a fogyasztót teszi

o A fogyasztó sok olyan választási, döntési lehetőséget kap, amivel az igénybevett hírközlési szolgáltatás feltételeit és árát a maga igényei szerint optimalizálhatja. Ilyenek például:

- eldöntheti, hogy melyik szolgáltatót használja helyi, távolsági, nemzetközi vagy éppen internet-célú hívásra

- megtarthatja hívószámát, ha szolgáltatót változtat

- nem fogja észlelni, ha az internet direkt állami támogatása csökken vagy megszűnik, mert az internet-hozzáférés költségei csökkennek

o A hatóság nagyobb figyelmet fordít majd a versenyt akadályozó árképzés kiszűrésére

o A hatóság a szervezetében működő Hírközlési Fogyasztói Jogok Biztosán keresztül ellátja a fogyasztók hatékony védelmét a szolgáltatókkal szembeni jogvitában.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció