Felmérés az internetes bankolåsról

[smallimage 1 left] A teljes felnƑtt lakossĂĄg 1,6 szĂĄzalĂ©ka hasznĂĄlja pĂ©nzĂŒgyei intĂ©zĂ©sĂ©re a vilĂĄghĂĄlĂłt, miközben tĂ­z nagyvĂĄllalatbĂłl csak egy maradt meg az ĂĄtutalĂĄsok telefonos vagy szemĂ©lyes intĂ©zĂ©sĂ©nĂ©l.
A GfK PiackutatĂł IntĂ©zet, illetve a BelleResarch a lakossĂĄgi, valamint a vĂĄllalati internetes bankolĂĄsrĂłl közölt adatokat csĂŒtörtökön az MTI-vel.

A GfK kimutatĂĄsa szerint tavaly az elsƑ hĂĄrom hĂłnapban mĂ©g csak a lakossĂĄg 1,3 hasznĂĄlta ilyen cĂ©lokra az internetet: a fejlƑdĂ©s fƑ oka az, hogy folyamatosan nƑ az internethez hozzĂĄfĂ©rƑk szĂĄma, ami jelenleg a 15 Ă©ves Ă©s idƑsebbek körĂ©ben elĂ©ri a 21 szĂĄzalĂ©kot.

A kutatĂłintĂ©zet kimutatta azt is, hogy a legalĂĄbb Ă©rettsĂ©gizett 20-49 Ă©vesek körĂ©ben 5 szĂĄzalĂ©k azok arĂĄnya, akik az interneten bankĂŒgyeket intĂ©znek.

A legtöbbek åltal igénybe vett szolgåltatåsok sorrendben a szåmlaegyenleg lehívåsa, a forint åtutalåsi megbízås és a kondíciók összehasonlítåsa.

A felmĂ©rĂ©s szerint az elektronikus bankolĂĄs mellƑzĂ©sĂ©t a megkĂ©rdezettek többsĂ©ge, 54 szĂĄzalĂ©ka azzal indokolta, hogy nincs internet-hozzĂĄfĂ©rĂ©se. TovĂĄbbi 19 szĂĄzalĂ©k a maga szempontjĂĄbĂłl szĂŒksĂ©gtelennek tartja, 14 pedig nem szĂ­vesen mond le az ĂŒgyintĂ©zĂ©s szemĂ©lyessĂ©gĂ©rƑl. A biztonsĂĄgot a vĂĄlaszadĂłk 6 szĂĄzalĂ©ka hiĂĄnyolta.

Telefont is hasznĂĄl bankĂŒgyei intĂ©zĂ©sĂ©ben az ĂŒgyfelek 11 szĂĄzalĂ©ka, itt a legutĂłbbi kĂ©t Ă©vhez kĂ©pest nem tapasztalhatĂł bƑvĂŒlĂ©s, egyes bankok ĂŒgyfelei azonban 30 szĂĄzalĂ©kot meghaladĂł arĂĄnyban lĂ©tesĂ­tettek kapcsolatot a pĂ©nzintĂ©zetĂŒkkel.

A banki call-centereket felhívók közel 40 szåzaléka érettségizett, az åtlagosnål magasabb jövedelmƱ, és åtlagosan 41 éves.

Azok közĂŒl, akik sohasem hasznĂĄljĂĄk banki ĂŒgyintĂ©zĂ©sre a telefont, legtöbben a szemĂ©lytelensĂ©ggel, illetve bankfiĂłkjuk közelsĂ©gĂ©vel indokoltĂĄk magatartĂĄsukat.

A GfK összefoglalĂłja szerint MagyarorszĂĄgon a felnƑtt lakossĂĄg mintegy 64-65 szĂĄzalĂ©ka banki ĂŒgyfĂ©l, s az arĂĄny alig vĂĄltozott a legutĂłbbi kĂ©t Ă©v sorĂĄn.

A GfK felmĂ©rĂ©sĂ©t negyedĂ©vente vĂ©gzi, a felnƑtt lakossĂĄgot reprezentĂĄlĂł 1000 fƑ szemĂ©lyes megkĂ©rdezĂ©sĂ©vel.

A BellResearch a vĂĄllatok körĂ©ben mĂ©rte fel az elektronikus bankolĂĄs helyzetĂ©t: kimutatta, hogy az internet-hozzĂĄfĂ©rĂ©ssel rendelkezƑ magyarorszĂĄgi gazdĂĄlkodĂł szervezetek fele mĂĄr elektronikusan intĂ©zi bankĂŒgyeit.

Ugyanakkor vĂĄllalatmĂ©ret szerint jelentƑs eltĂ©rĂ©sek figyelhetƑk meg: mĂ­g tĂ­z nagyvĂĄllalatbĂłl csak egy maradt meg az ĂĄtutalĂĄsok telefonos vagy szemĂ©lyes intĂ©zĂ©sĂ©nĂ©l, addig a mikrovĂĄllalatok mindössze 40 szĂĄzalĂ©ka Ă©l a technika adta tĂĄvoli, elektronikus megbĂ­zĂĄsi lehetƑsĂ©ggel.

A BellResearch szerint a legelterjedtebb forma a modemes banki szolgĂĄltatĂĄs, amelyet az internet-hozzĂĄfĂ©rĂ©ssel rendelkezƑ nagyvĂĄllalatok 85 szĂĄzalĂ©ka, a közĂ©pvĂĄllalatok hĂĄromnegyede, a kisvĂĄllalatok fele Ă©s a mikrovĂĄllalatoknak ötöde hasznĂĄl.

Ezzel szemben a webes böngĂ©szƑprogrammal elĂ©rhetƑ e-banki ĂŒgyintĂ©zĂ©st a teljes vĂĄllalati körben tĂ­z vĂĄllalat közĂŒl mindössze egy veszi igĂ©nybe.

A BellResearch kimutatta azt is, hogy a mobiltelefonon keresztĂŒli megbĂ­zĂĄsok kezdemĂ©nyezĂ©se SMS-ben vagy WAP-os felĂŒleten keresztĂŒl mĂ©g nem igazĂĄn terjedt el a vĂĄllalatok pĂ©nzĂŒgyi gyakorlatĂĄban. Annak ellenĂ©re sem, hogy a jelentƑs mobilitĂĄsi, de egyszerƱbb pĂ©nzĂŒgyi igĂ©nyekkel rendelkezƑ mikrovĂĄllalati szegmens szĂĄmĂĄra a szolgĂĄltatĂĄs kifejezetten elƑnyös lehet. A mobilt ilyen cĂ©lra a legkisebb cĂ©gek mindössze 5 szĂĄzalĂ©ka veszi igĂ©nybe.
 
 
 

KapcsolĂłdĂł cikkek

 

Belépés

 

 

RegisztrĂĄciĂł