Egyre többen akarják lemondani vezetékes szolgáltatásukat
Lakossági telekommunikációs szokások és elvárások
2003. május 13.
[smallimage 1 left]Az Net Research Center (NRC) áprilisban befejeződött telekommunikációs kutatása meglepő eredménnyel zárult: a magyar piacon a telekommunikációs szolgáltatások igénybevételében, illetve azok lemondásában az ár mellett a második legfontosabb tényező ma már a szolgáltatások minőségének a megítélése, illetve az ár/érték arány. Ebben a tekintetben a vezetékes szolgáltatók jelenleg vesztésre állnak az ügyfelek szemében." - nyilatkozta Klenovszki János, az NRC ügyvezető igazgatója.
A vezetékes telefonok tekintetében a Hírközlési Főfelügyelet legfrissebb -2003. márciusi - adataival részben egybevág az NRC Piackutató Kft. és a TNS Hungary közös telekommunikációs felmérése, amely szerint a hazai internetezők több mint 80 százaléka rendelkezik valamilyen vezetékes telefonos szolgáltatással otthonában, ám ez a szám lassan, de folyamatosan csökken a korábbi negyedévek adataival összehasonlítva. Ugyanakkor a két felmérés eredménye eltér egymástól, mert az internetezők körében alacsonyabb (12,6%) az ISDN vonalak aránya, mint a teljes lakosság körében, ahogyan azt a HÍF adatai jelzik. Az NRC adataiból kitűnik, hogy a gyakori internetezők körében minden ötödik telefon tulajdonos már gondolkodik azon, hogy egy éven belül lemondja vezetékes szolgáltatását.Miközben egyre több ügyfél hagyja el a vezetékes piacot, a mobilosok száma továbbra is növekszik, bár a hazai piac telítődésének jelei már harmadik negyedéve érezhető. Ma már egyre több szolgáltatást várnak el a felhasználók: a piacon a legnagyobb igény jelenleg a mobil banki, a mobil internet és GPRS szolgáltatások iránt mutatkozik. A mobilhasználati szokások tekintetében a válaszolók egyötöde vallotta be, hogy telefonálás előtt végiggondolja mondanivalóját. Több mint 40 százalékuk a kedvezményes időszakot is figyelembe veszi, mielőtt tárcsázna. A megkérdezettek túlnyomó többsége (83,8 %) csak egyféle SIM kártyával rendelkezik és közel egyötöde a számára legmegfelelőbb időszakban beszél.
Emeltdíjas SMS-en a megkérdezettek 40 százaléka már szavazott, viszont magas azoknak az aránya is, akik ezt a fajta szavazást elutasítják. Az értéknövelt mobilszolgáltatások elutasítóinak fő érve, hogy drágák maguk a szolgáltatások, illetve, hogy még nem találkoztak olyan szolgáltatással, amely érdekelte volna őket ebben a fizetési konstrukcióban. A szolgáltatókkal kapcsolatos legtöbb kritika a szolgáltatások árait (39,1%), illetve a szolgáltatások minőségét (15,6%) érte.
A mobiltelefonnal rendelkezők 40 százaléka legfeljebb egy éve használja készülékét. A hazai piacon a legnépszerűbb készülékgyártók a Nokia (66%), az Alcatel (11%) és az Ericsson (10%), a többi gyártó termékei csak elvétve találhatók meg a hazai internetezők otthonában. A kutatás adatai rámutatnak az előfizetők tudatosságára is mobilvásárláskor: A mobilosok többsége úgy gondolja, hogy a telefon márkája csak átlagosan befolyásolta őt telefonvásárláskor, ám 26 százalékuk mégis kizárólag a márkanév alapján választ magának készüléket. Az új készülék kiválasztásakor a hazai internetezők többsége a sajtóban (53%) televízióban (43,7%) illetve a szolgáltató weboldaláról szerez információkat az egyes készülékekről. Azok pedig, akik három hónapon belül le akarják cserélni régi mobilkészüléküket, nagyrészük ismerősüknek vagy családtagjaiknak ajándékoznák el azt.
Kapcsolódó cikkek
- Indul a VMR Kids
- Májusban tovább nőtt a szélessávú előfizetések száma
- Mobil vagy egymillió font?
- Üzleti Vezetékes szám opció a Vodafone-tól
- Egy hónap alatt 5 millió új GSM-előfizető Indiában
- KSH: az első negyedévben nőtt a széles sávú internet előfizetés
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- Allround-szoftver grúz mobilszolgáltatónál
- Több mint tízmillió mobiltelefon-előfizetés
- A VoIP-szolgáltatások jelentik a legfőbb veszélyt