Mobilfizetés-piac
20 milliárdos bevétel 2005-ben
2003. február 16.
A virtuális fizetés jelenti a mobilfizetés következő generációját, számos lehetőséget biztosítva arra, hogy a digitális tartalmat bárhonnan el tudjuk érni, és szükség esetén fizetni tudjunk érte.
Ami a szolgáltatások műszaki hátterét illeti; a kereskedelmi infrastruktúrát támogató rendszerek kiépültek, vagy kiépítés alatt vannak, az eladáshelyi fizetési rendszereket fejleszteni vagy korszerűsíteni kell, mert csak így képesek kiszolgálni a megváltozott fogyasztói igényeket. Az igények között szerepel a mobiltelefonon keresztül történő fizetés a termékek és a szolgáltatások iránt, melyeket megvehetünk boltban vagy árusító automatából is.
Az ATM-ek és árusító automaták újabb generációja egyre inkább képes lesz kommunikálni a mobiltelefonokkal, felkínálva a lehetőséget, hogy a fogyasztók elérjék a virtuális pénzüket, illetve, hogy a vásárlást különböző bónuszpontokkal díjazzák. Ez azt eredményezi, hogy az árupiacon a szereplők bizonyos újrapozícionálása következik be, ugyanis a mobil hálózati szolgáltatók és partnereik, a hitelintézetek és a bankok egy integrált csomagrendszerben kínálják majd a fizetési feltételeket és módozatokat, amelyek miatt a hagyományos értékesítési/kereskedelmi csatornákat át kell gondolni és át kell alakítani.
Richard Jesty, a riport vezető szerzője elmondta, hogy "ezek az új fizetési trendek már most megfigyelhető az ázsiai régióban. Olyan árukiadó automatákat látunk, amelyek kommunikálnak a mobiltelefonokkal, és nem csak arra képesek, hogy hűsítőket adjanak ki, hanem a fogyasztónak személyére szabott várostérképekkel és egyéb hasznos információkkal is szolgálnak. A mobiljegyprojektek már szintén népszerűek Japánban. Ezek segítségével a mobiltelefon-tulajdonosok bérletet vásárolhatnak, illetve a vásárlások után bizonyos kedvezményeket vehetnek igénybe, szintén mobiltelefonjuk segítségével."
Hosszabb távon az ARC Group úgy véli, hogy a virtuális hitelkártya meghatározó eszköze lesz a makrofizetéseknek (melyet a kutatók úgy jellemeznek, hogy a vásárlások értéke meghaladja a 15 dollárt). Ez lehetőséget ad a nagyobb hitelkártya-szolgáltatóknak, melyek már világméretű hálózattal és technikai infrastruktúrával rendelkeznek, hogy olyan megoldásokat kínáljanak a fogyasztóknak, ahol a fizetési rendszerek bárhonnan, bármikor, bármilyen mobilkommunikációs eszközön keresztül elérhetők. Jelenleg a Visa és a Mastercard egyaránt együtt dolgozik hálózati szolgáltatókkal és bankokkal új fizetési rendszerek fejlesztésén. Számos esetben már tesztelik a mobilfizetési módozatokat. Az eddiginél is nagyobb hangsúlyt fektetnek a pénzügyi tranzakciók biztonságosabbá tételére, illetve a rendszerek kialakításánál alapkövetelményként fogalmazzák meg, hogy azok akár mobilhálózatról, akár az internetről egyaránt elérhetők legyenek.
Úgy a mikro-, mint a makrofizetési szektorban az új üzleti modellek jelentik majd a kulcsot a mobilszolgáltatások piacának dinamikus növekedéséhez azzal, hogy a vásárlóknak alternatív megoldásokat kínálnak a könnyű/gyors fizetésre, illetve újfajta előnyökkel kecsegtetnek az értékesítési láncoknak is, feltéve, hogy azok időben képesek lesznek a váltásra.
Kapcsolódó cikkek
- Vizitdíjfizetés mobilon bankkártyával
- Nokia: első NFC-re alkalmas, kapcsolatmentes mobil fizető-jegyvásárló termék
- A mobil fizetési technológiák bevezetése még várat magára
- Újság-előfizetés mobilon a T-Mobile-nál
- "Üzleti megoldások mobil eszközökkel" konferencia
- Az intelligens telefon időben elintézi kifizetéseinket
- Népszerű a mobilparkolás Ausztriában
- A kisösszegű tranzakciók tartják életben az m-kereskedelmet
- Nokia - Visa együttműködés az m-commerce területén
- A mobilkereskedelem kilátásai