Bangladesi 'telefonos hölgyek'
2002. november 1.
Ezek a telefonos hölgyek biztosítják a falusiak számára, hogy kapcsolatot tudjanak teremteni a kórházakkal, a vidéken vagy külföldön élő rokonokkal abban a dél-ázsiai országban, ahol a legalacsonyabb a telefonnal rendelkezők száma.
Az ötlet Banglades egyik legnagyobb nem kormány által működtetett szervezetétől, a Grameen Banktól származik. A bank alacsony kamatra ajánlott kölcsönt ezeknek az asszonyoknak, hogy cserébe mobiltelefont telepítsenek olyan falvakba, ahol szinte egyáltalán nem volt semmilyen földi vonal sem előtte.
"Azért vágtam bele ebbe az üzletbe, mert a közelben sehol sem volt telefon - mondja Jamirun. - Úgy gondoltam, ez egy jó üzleti lehetőség lesz". A mobiltelefon pedig teljesen megváltoztatta az életét: "Sokkal több tiszteletet kapok manapság. Előtte az emberek alig akartak megszólítani, de most mindenki szóba áll velem. Még a férjem és a családom is jobban tisztel."
Minden nap több tucat ember megy el hozzá, hogy telefonálhasson. A Grameen telefonos nők úgy remélik, hogy akár évi 1000 dollárt is megkereshetnek itt, ahol az átlagkereset egyébként körülbelül 380 dollár évente. Jamirun már ebből a keresetéből újította fel a házát, és most csirkefarmot szeretne.
A bank üzletpolitikájához tartozik, hogy csak a nőknek ad kölcsönt. Ebben ugyanis sokkal kevesebb kockázatot látnak, mint ha a férjeiknek adnák a pénzt. Ráadásul ezzel azt is elérhetik, hogy egyre kevesebb férfi fogja elhagyni a feleségét, ha a ház és az összes vagyon a nők tulajdonába kerül.
"Ha nincs pénzed, nem fognak szeretni, és ez még akár a bátyádra, nővéredre, férjedre vagy éppen a gyerekedre is igaz. De ha pénzed van, elkezdenek tisztelni" - állítja Jamirun.
Hosne Ara, egy másik 'telefonos hölgy' egy közeli faluból szintén hasonló tapasztalatokról számolt be. A mobillal nemcsak a társadalmi helyzete, de az életszínvonala gyökeresen megváltozott. "Van már színes tv-m és hűtőm. Emellett olyan iskolába tudom küldeni a gyerekeimet, amit korábban nem engedhettem meg magamnak. Nem gond az orvos sem, mert ki tudom fizetni." - mondja Ara.
A Grameen Bank kísérlete egy sikeres példa arra, hogy miként lehet a XXI. századi technikát a szegények számára is elérhetővé tenni. De a hölgyek hosszú távú alkalmazása azért nem garantált. Hiszen legyen akármilyen elmaradott is a környék, azért előbb-utóbb egyre több embernek lesz mobiltelefonja. Ha pedig más telefonos cégek is bekapcsolódnak a piacba, akkor hamarosan a telefonálás olcsóbb és könnyebb lesz. Ez a veszély pedig a ma oly sikeres telefonos hölgyek pozícióit fenyegeti.
Kapcsolódó cikkek
- Majdnem 12 millió ügyfél a cseh mobilszolgáltatóknál
- IHM: távközléspolitikai célok
- Sony-Ericsson: az év végére 5 százalékponttal nagyobb részesedés a magyar piacon
- Jönnek a kamerás mobilok
- Számítógép-használat, internet időseknek!
- Informatika a közigazgatásban
- Mennyire népszerűek a kamerás mobiltelefonok?
- Hamarosan kapható a Sony Ericsson P800 intelligens mobiltelefon
- Japán segítség az információs társadalom kiépítésében
- Net.Wednesday