A tanácsadásról - komolytalanul és komolyan
2002. július 27.
Merthogy a tanácsadó egyébként okos, és gyorsan tanul. "Ha huszonhat éves korában egyszer elhajtott a Zseniál szoftverbolt mellett, akkor már jártasságot szerzett a szoftverszakmában. Ha a Zseniálnál aznap épp kiárusítás volt modemekből, akkor úgy vehetjük, hogy a hardverek között is otthon van." A tanácsadó ráadásul készséges: ha felhívod, mindig visszahív, és kiszámlázza neked azt az időt, amíg az automata telefonrendszert hallgatta. A tanácsadó megjelenésében is kellemesebb, mint saját alkalmazottaink: nem büdös, és drága ruhákat hord, így öröm vele kommunikálni. (Ha mégsem néz ki elég jól, akkor meg könnyen ki lehet rúgni.)
A tanácsadó mindig nagyon megértő, és sohasem mond ellent, maximum hümmög, a fejét csóválja, és többet számláz ki. Na jó, egyszer találkoztam egy tanácsadóval, aki megpróbált ellentmondani a megbízójának. Egy nagy közüzemi szolgáltató bérelte ki az agyát, hogy kitalálja: mit lehet tenni egy nyugdíjassal, akinek jogtalanul számláztak ki 38 forinttal többet, és aki utólag észrevette, hogy nagyobb volt a számla, majd visszakövetelte a pénzt. A tanácsadó letett egy ötvenest a megrendelő asztalára, és azt mondta, hogy állja a költségeket. Azt hitte, hogy jópofa, rugalmas és korrekt. Ekkor még nem rúgták ki. Helyette elutasították a nyugdíjas kérelmét, mire az a bírósághoz fordult. A tanácsadó elvállalta a megbízást, és elkezdte kiszámolni, hogy hány ügyfelet érinthetett még a hiba, és mibe kerülne mindenkinek visszafizetni a pénzt. Arra jutott, hogy félmillió forintból megúszható az egész. A nyugdíjas közben első fokon megnyerte a pert, így a tanácsadói díj és a bírósági költségek már hárommillióra rúgtak. A cég még ekkor sem engedett, és készült a másodfokra. A tanácsadó ekkor ismét elővette az ötvenest, és azt mondta a vezetőnek, hogy "marhaság folytatni az egészet, fizessétek vissza azt az összeget, amivel túlszámláztatok". Ekkor már kirúgták.
A lényeg: a tanácsadó nem azért van, hogy olyan dolgot mondjon nekünk, amit magunktól ne tudnánk, hanem azért, hogy simogassa a vezetők buksiját, és hallgassa meg az alkalmazottakat is, majd írja le, hogy ki mit mondott. Így kötelező tanácsadót alkalmazni, ha nem szeretnénk foglalkozni fárasztó alkalmazottaink többtucatnyi fejlesztési javaslatával. A tanácsadó meghallgatja ezeket, leírja, és olyan kördiagramokat készít, amelyekre az alkalmazottak képtelenek lennének, mert túl sok valódi munkájuk van. A kördiagramos tanácsadói változat viszont így sokkal okosabb javaslatnak hangzik, amit még az igazgatótanács tagjai is megértenek. Az egész miatt maximum az alkalmazottak dühösek, de hát ők úgysem érdekelnek senkit. Hozzá kell tennünk, hogy a legjobb képességű fiatalok közül azért néhányan rendszerint felfedezik, hogy jobban járnak, ha igazán jó ötleteiket magukban tartják. Lemondanak egy-egy elismerő oklevélről sárga vagy zöld - a szín nagyon fontos (!) - műanyag keretben, és kilépnek a cégtől, majd visszajönnek tanácsadóként. Ilyenkor ők is egy rakás pénzt kaszálnak, korábbi vezetőik meghallgatják őket, és esélyük van, hogy randizzanak Évikével a pénzügyről.
Hozzá kell tennünk, a tanácsadók pontosan tisztában vannak azzal, hogy nagyon nagy szükség van rájuk. Így aztán igyekeznek megfelelni az igényeknek, és néhány szerencsétlen kivételtől eltekintve nagyon ritkán javasolják azt, hogy mindent csinálj úgy, ahogy eddig is csináltad, és ne dobj ki több pénzt tanácsadókra. Általában nem foglalkoznak a vállalat működésének valódi bajával, hiszen ez leggyakrabban éppen annak a vezetőnek a személye, aki megbízta őket a munkával, és akitől a pénzüket kapják. Ezért olyanokat mondanak tetszőleges sorrendben, mint "stratégia", "kollektív tapasztalat", "rendszerszintű változások", és hogy ők segítenek áthidalni "a programozók és a felhasználók közötti szemantikai űrt". "Rendszerint azt tanácsolják, hogy csináld azt, amit most nem csinálsz. Centralizáld, ami decentralizált, demokratizáld, ami hierarchikus, funkcionálisan szervezd, amit területileg szervezel, ha egy termékre koncentrálsz, akkor szélesítsd a termékpalettádat, ha pedig már széles, akkor építs le mindent, ami nem kapcsolódik a szigorúan vett tevékenységi körödhöz." Mindeközben fáradhatatlanul kutatják, hogyan lehetne meghosszabbítani saját tanácsadói szerződésüket. (Ezen a ponton szeretném megjegyezni, hogy e sorok írója maga is képesített tanácsadó, az ELTE pszichológia szakán elvégezte a szervezeti tanácsadás, a szervezeti magatartás, valamint a szervezet- és döntéspszichológia programját.)
Komolyabban
Komolyra fordítva a szót: mit is várhatunk a tanácsadóktól? Először is le kell szögeznünk, hogy a tanácsadó tényleg okosabb, mint mi. Ezt az állítást nagyon egyszerűen bizonyítja az a tény, hogy nem a mi cégünknél dolgozik. Azt viszont, hogy a tanácsadó mennyivel okosabb nálunk, soha nem fogjuk tudni megítélni. Gondoljunk csak bele: hirtelen találkozunk Einsteinnel, aki előadja nekünk a relativitáselméletet, amiből egy büdös szót sem értünk. Most képzeljük el, hogy Einstein vállára odaszáll egy angyalka, és Einsteint varázspálcájával kétszer olyan okossá teszi, mint azelőtt. Fogjuk érzékelni a különbséget? Nem. A varázslat után sem értünk egy szót sem, észre sem vesszük, hogy történt valami. Így működik a tanácsadás is. Odajön a tanácsadó, és mond mindenféléket. Az első eszközünk tehát, hogy tényleges hasznot tudjunk húzni a tanácsadási folyamatból, ha beismerjük, hogy nem értjük, amit a tanácsadó mond, és ragaszkodunk hozzá, hogy emberi nyelven is közölje ugyanazt. Ilyenkor az is kiderül, hogy mire fizettük ki a tanácsadási díjat. Ha nem tudja elmagyarázni a mondanivalóját úgy, hogy azt a titkárnőnk/titkárunk is megértse - akit ilyenkor minden esetben segítségül hívhatunk -, akkor rúgjuk ki.
A második eszközünk, hogy a tanácsadási folyamatból profitáljon a cégünk, ha megtanulunk kérdezni. Picasso szerint a számítógépek azért ostobák, mert csak válaszokat adnak, kérdéseket nem tudnak feltenni. Mi viszont okosabbak lehetünk, mint egy számítógép. Abban ne nagyon reménykedjünk, hogy egy tanácsadó helyettünk fog rákérdezni a lényegi kérdésekre - ez egyszerűen nem áll érdekében -, kérdezzünk mi magunk! Kérdezzünk addig, amíg mindent meg nem értünk. Kérdezzünk rá arra, hogy a tanácsadó miből gondolja, amit mond, hogy mi rá a bizonyítéka, hogy milyen esettanulmányokat tud nekünk elmesélni.
Kérjünk analógiákat, gyakorlati példákat. Kérdezzük meg, miből gondolja, hogy a javasolt megoldás a mi cégünknél is működni fog, és nem utolsósorban azt, hogy ezt milyen garanciákkal tudja alátámasztani. És a kérdésekért ne fizessünk. Ne fizessünk azért a felmérési folyamatért, amikor a tanácsadó csak annyit tesz, hogy megismeri a cégünket. Ne fizessünk azért, amikor mi beszélünk a tanácsadóhoz. Ez csak ahhoz kell, hogy a tanácsadó el tudja kezdeni a munkáját. Azért fizessünk, ha olyan megoldásokkal tud előállni a felmérés után, amelyeket értünk, és amelyekkel egyetértünk. Azért fizessünk, ha hajlandó bevezetni a javasolt megoldást, ha segít implementálni, megvalósítani azokat a folyamatokat, amelyeket mi magunk nem tudnánk megvalósítani.
Idézetek Magyarországon is működő tanácsadócégek honlapjairól
PricewaterhouseCoopers - www.pwc.hu
"A PricewaterhouseCoopers stratégiaalkotási megközelítése letisztult összegzése sokéves kollektív tapasztalatunknak, amelyet felső vezetőkkel együttműködve sikeres stratégiák kialakítása és megvalósítása során szereztünk. Megközelítésünk átfogó, mert tapasztalatból tudjuk, hogy a szűk megközelítés többnyire nem eredményez átütő sikert."
OD Partner - www.odpartner.hu
"Munkánk során törekszünk arra, hogy rendszerszintű változási folyamatokat indítsunk el és támogassunk, mert egyedi, elszigetelt akcióktól nem várhatjuk kialakult struktúrák, magatartási minták megváltozását. A szervezeti jövőkép, az ennek megvalósítását támogató szervezeti kultúra és együttműködés, valamint az emberierőforrás-rendszerek integrált kialakítása és fejlesztése jelenti szervezetfejlesztési tevékenységünk alapjait."
Cegos - www.cegos.hu
"A kompetens vezetők képesek arra, hogy maguk dolgozzák ki a vállalat működését meghatározó irányelveket. A Cegos kézben tartja, moderálja és szintetizálja ezt a folyamatot."
Ernst & Young - www.ernstandyoung.hu
"Az értékközpontú vezetést legkönnyebben az értékmaximáló gondolkodásmód és az ezen szemlélet tettekre váltásához szükséges vezetési eljárások és folyamatok közötti házasságként értelmezhetjük. Önmagában egyik elem sem hatékony, együtt azonban jelentős és hosszan tartó hatást gyakorolhatnak."
AAM - www.aam.hu
"A "szokásos" informatikához közelebb álló tevékenységünk pl. a rendszertervezés és -szervezés, de mi nem programozunk. Tulajdonképpen a programozók és a felhasználók közötti "szemantikai űrt" segítünk áthidalni. Működésünk céljának tekintjük, hogy a vezetéstudomány és az informatika élenjáró módszereit az ügyfél valós igényeihez igazítva támogassuk a gazdálkodás hatékonyságát."
**
Világszerte elismert tanácsadói képességek:
1. kördiagram szerkesztése,
2. sokat sejtető hümmögés és fejcsóválás,
3. figyelmes hallgatás, közben szakállvakargatással,
4. ismeretlen kifejezések használata (MBWA stb.),
5. hihetetlenül drága ruhák viselete.
Kapcsolódó cikkek
- Tapasztalati tőke - gyűlik, érik, kamatozik
- Új üzletággal bővült az Icon
- Új név az üzleti, informatikai és ERP tanácsadásban
- Grepton: Oracle-partneri cím és új, tanácsadási üzletág
- Részvénytársasággá alakult az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Kft.
- Két új ügyfél az e-Best Tanácsadó Kft. partneri körében
- Az IBM Research tanácsadó szervezetet hoz létre
- A cseh Finance.EU részvénytársaság a magyar piacra készül
- Tolmácsszerepben
- Az internet stratégiai kérdései (II.)