Penetrációóóh!!!

A mobilláz előzményei és jövője

A hivatalos adatok szerint januárban az "ötmillió mobiltelefon országa" lettünk. Az adatok egységes értelmezésével kapcsolatban sok kétely merül fel, hiszen nem igazán tudható, hogy a statisztikák az eddig összesen értékesített rádiótelefonok számából, az eladott SIM-kártyákból vagy az előfizetők összesítéséből készülnek-e.
Az bizonyos, hogy a tavalyi év utolsó két hónapjában kitört "mobilláz" értékesítési adatai még a szolgáltatókat is meglepték, bár - mint minden évben - tavaly is készültek a karácsonyi forgalomra. A Hírközlési Felügyelet (Híf) adatai szerint csak decemberben 484 ezerrel nőtt a mobilfelhasználók száma (az eladási listát a Westel vezette 235 ezer új ügyféllel, a Pannon GSM 168 ezer, a Vodafone pedig 81 ezer új partnert regisztrált az utolsó hónapban). Összességében minden idők legnagyobb növekedése volt tapasztalható a maroktelefonok számának emelkedésében; végeredményben az ötmilliós mobiltáborral olyan álomhatár dőlt meg, amelynek eljövetelét csak évekkel későbbre tették a piackutatók, az 50%-os penetráció csupán az optimista 2003-as víziókban szerepelt.

Mobilmúlt

1993-ban még 50 millió mobiltelefont sem számláltak világszerte, azóta viszont évente mintegy 50%-kal növekedett az eladott készülékek száma. A 2000. májusi adatok szerint több mint 375 millió mobiltelefon-előfizetőt tartottak nyilván a szolgáltatók, a telefonok közül 250 millió volt GSM-rendszerű, 86 millió pedig az analóg szolgáltatókhoz csatlakozott. (Érdekes lehet a területi eloszlás is: Európa 36%-os, Ázsia 33%-os, az USA és Kanada együttesen 21%-os részesedéssel bírt, Közép- és Dél-Amerika 8, Afrika és a Közel-Kelet 1-1%-ot hasított ki a felhasználói tortából.)

A 90-es évek közepétől egyre népszerűbbekké váltak az előre fizetett kártyák (amilyen nálunk ma a Domino, a WitaMax vagy a Praktikum) - ezt a lehetőséget azonban még 2000 közepén is csak mintegy 70 millióan használták világszerte.

A kelet-európai régió tavaly példátlan fejlődést mutatott: a legnagyobb növekedés Ukrajnában volt tapasztalható, ahol 160%-kal növekedett az előfizetők száma, de a második helyezett Szlovákiában is majdnem megduplázódott a mennyiségük. Kelet-Európában összességében 50%-kal nőtt a penetráció, az előfizetések száma megközelítette a 45 milliót. Ezzel szemben Nyugat-Európában az elmúlt évben lelassult a növekedés, 2001 végén 365 millió mobiltelefon-tulajdonos volt, ami "csupán" 42%-kal több, mint egy évvel korábban.

Az 1999-es előrejelzések egyébként 2003-ra jósolták, hogy az előfizetők száma meghaladja majd az egymilliárdot. Egyes statisztikák szerint a bűvös határ áttörése megtörtént: a Nemzetközi Távközlési Szervezet (ITU) jelentése szerint február elején már meghaladta az egymilliárdos álomhatárt (ami egyben azt is jelenti, hogy a földkerekségen nagyobb a mobilok száma, mint a vezetékes telefonoké). Más kutatóintézetek néhány héttel későbbre helyezik a tizedik számjegy elérését - még az is előfordulhat, hogy éppen a napokban vásárolják meg azt a készüléket, amelyre képzeletben az 1 000 000 000-os számot kell felírni.

20-30-70 - hazai pálya

A legutóbbi statisztikák szerint a piacvezető a Westel 2,6 millió ügyféllel, második helyen a Pannon GSM áll (február 7-én köszönthették 2 milliomodik előfizetőjüket, így ma már közel 2,1 milliós táboruk van), a Vodafone pedig 560 ezer előfizetőt mondhat magáénak - mindhárom szolgáltató társaság 8-10%-os évi növekedést tervez.

A Pannon GSM előfizetői számának tavalyi mintegy 60%-os növekedése megfelel a hazai tendenciáknak, s a Westel is hasonló előrelépésről ad számot. A hivatalos adatok szerint a mobilok elterjedtsége az elmúlt évben Magyarországon összesen 63%-kal nőtt.

A társaságok forgalmának meghatározó része a hangátvitelből származik, a szolgáltatások terén azonban a legnagyobb sláger továbbra is az SMS. (A rövid szöveges üzenetek forgalma a világon decemberre elérte a napi egymilliárdot, ez másfélszer annyi, mint egy évvel korábban.)

Két számjegyű növekedés

A mobilpiac növekedése korántsem fejeződött be, a fejlődés mértékéről azonban megoszlanak a vélemények.

A Siemens ágazati igazgatója kijelentette, hogy megpróbálnak gyorsabban növekedni, mint a piac egésze - amely becsléseik szerint 2002-ben akár 10%-kal is bővülhet. A cég ebben a negyedévben 7-8 millió eladott Siemens-mobiltelefonnal számol a 2000. év utolsó negyedében elért 6,9 milliós és a tavalyi utolsó negyed 9 milliós értékesítése után. A szeptember 30-án záruló 2001/2002-es üzleti évben a Siemens legalább 28 millió mobilkészülék értékesítésével számol. A Gartner Dataquest piackutató intézet szerint a Siemens 7,2%-os piaci részesedésével az ötödik legnagyobb mobilgyártó a világon.

Nézzünk egy másik hírforrást: a mobiltelefon-piac idén 8%-kal bővül.

A Bank Credit Suisse First Boston (CSFB) hétfőn közzétett tanulmányában úgy becsüli, hogy idén 415 millió mobiltelefont értékesítenek a tavalyi 385 millió után. A tanulmány szerint a valós piaci helyzet ma már jobb, mint a hangulat: a mobilpiac stabilizálódott.

A bank adatai szerint a piacvezető finn Nokia tavaly 35,6%-os piaci részt mondhatott magáénak. A második helyen a Motorola állt 16,6, a harmadikon pedig a Siemens, 7,7%-kal. Ugyanakkor a Gartner Dataquest piackutató szerint a Siemens tavaly az ötödik helyre csúszott vissza, a svéd Ericsson és a dél-koreai Samsung mögé.

A CSFB becsült adatai az idei évre az ágazat egyéb előrejelzései alatt maradnak: a Nokia 420-440 millió, a Motorola 420 millió eladott mobilkészülékkel számol világszerte.

Végül a már említett ITU-tanulmány 2002-re az eddigi 50%-os növekedés jelentős csökkenését prognosztizálja - 2003-ra már csak 20%-os bővülést jósolnak, de a világ mobiltelefonjainak száma a jövő év végéig így is megközelíti az 1,6 milliárdot.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció