Penetrációóóh!!!
A mobilláz előzményei és jövője
2002. március 24.
Mobilmúlt
1993-ban még 50 millió mobiltelefont sem számláltak világszerte, azóta viszont évente mintegy 50%-kal növekedett az eladott készülékek száma. A 2000. májusi adatok szerint több mint 375 millió mobiltelefon-előfizetőt tartottak nyilván a szolgáltatók, a telefonok közül 250 millió volt GSM-rendszerű, 86 millió pedig az analóg szolgáltatókhoz csatlakozott. (Érdekes lehet a területi eloszlás is: Európa 36%-os, Ázsia 33%-os, az USA és Kanada együttesen 21%-os részesedéssel bírt, Közép- és Dél-Amerika 8, Afrika és a Közel-Kelet 1-1%-ot hasított ki a felhasználói tortából.)
A 90-es évek közepétől egyre népszerűbbekké váltak az előre fizetett kártyák (amilyen nálunk ma a Domino, a WitaMax vagy a Praktikum) - ezt a lehetőséget azonban még 2000 közepén is csak mintegy 70 millióan használták világszerte.
A kelet-európai régió tavaly példátlan fejlődést mutatott: a legnagyobb növekedés Ukrajnában volt tapasztalható, ahol 160%-kal növekedett az előfizetők száma, de a második helyezett Szlovákiában is majdnem megduplázódott a mennyiségük. Kelet-Európában összességében 50%-kal nőtt a penetráció, az előfizetések száma megközelítette a 45 milliót. Ezzel szemben Nyugat-Európában az elmúlt évben lelassult a növekedés, 2001 végén 365 millió mobiltelefon-tulajdonos volt, ami "csupán" 42%-kal több, mint egy évvel korábban.
Az 1999-es előrejelzések egyébként 2003-ra jósolták, hogy az előfizetők száma meghaladja majd az egymilliárdot. Egyes statisztikák szerint a bűvös határ áttörése megtörtént: a Nemzetközi Távközlési Szervezet (ITU) jelentése szerint február elején már meghaladta az egymilliárdos álomhatárt (ami egyben azt is jelenti, hogy a földkerekségen nagyobb a mobilok száma, mint a vezetékes telefonoké). Más kutatóintézetek néhány héttel későbbre helyezik a tizedik számjegy elérését - még az is előfordulhat, hogy éppen a napokban vásárolják meg azt a készüléket, amelyre képzeletben az 1 000 000 000-os számot kell felírni.
20-30-70 - hazai pálya
A legutóbbi statisztikák szerint a piacvezető a Westel 2,6 millió ügyféllel, második helyen a Pannon GSM áll (február 7-én köszönthették 2 milliomodik előfizetőjüket, így ma már közel 2,1 milliós táboruk van), a Vodafone pedig 560 ezer előfizetőt mondhat magáénak - mindhárom szolgáltató társaság 8-10%-os évi növekedést tervez.
A Pannon GSM előfizetői számának tavalyi mintegy 60%-os növekedése megfelel a hazai tendenciáknak, s a Westel is hasonló előrelépésről ad számot. A hivatalos adatok szerint a mobilok elterjedtsége az elmúlt évben Magyarországon összesen 63%-kal nőtt.
A társaságok forgalmának meghatározó része a hangátvitelből származik, a szolgáltatások terén azonban a legnagyobb sláger továbbra is az SMS. (A rövid szöveges üzenetek forgalma a világon decemberre elérte a napi egymilliárdot, ez másfélszer annyi, mint egy évvel korábban.)
Két számjegyű növekedés
A mobilpiac növekedése korántsem fejeződött be, a fejlődés mértékéről azonban megoszlanak a vélemények.
A Siemens ágazati igazgatója kijelentette, hogy megpróbálnak gyorsabban növekedni, mint a piac egésze - amely becsléseik szerint 2002-ben akár 10%-kal is bővülhet. A cég ebben a negyedévben 7-8 millió eladott Siemens-mobiltelefonnal számol a 2000. év utolsó negyedében elért 6,9 milliós és a tavalyi utolsó negyed 9 milliós értékesítése után. A szeptember 30-án záruló 2001/2002-es üzleti évben a Siemens legalább 28 millió mobilkészülék értékesítésével számol. A Gartner Dataquest piackutató intézet szerint a Siemens 7,2%-os piaci részesedésével az ötödik legnagyobb mobilgyártó a világon.
Nézzünk egy másik hírforrást: a mobiltelefon-piac idén 8%-kal bővül.
A Bank Credit Suisse First Boston (CSFB) hétfőn közzétett tanulmányában úgy becsüli, hogy idén 415 millió mobiltelefont értékesítenek a tavalyi 385 millió után. A tanulmány szerint a valós piaci helyzet ma már jobb, mint a hangulat: a mobilpiac stabilizálódott.
A bank adatai szerint a piacvezető finn Nokia tavaly 35,6%-os piaci részt mondhatott magáénak. A második helyen a Motorola állt 16,6, a harmadikon pedig a Siemens, 7,7%-kal. Ugyanakkor a Gartner Dataquest piackutató szerint a Siemens tavaly az ötödik helyre csúszott vissza, a svéd Ericsson és a dél-koreai Samsung mögé.
A CSFB becsült adatai az idei évre az ágazat egyéb előrejelzései alatt maradnak: a Nokia 420-440 millió, a Motorola 420 millió eladott mobilkészülékkel számol világszerte.
Végül a már említett ITU-tanulmány 2002-re az eddigi 50%-os növekedés jelentős csökkenését prognosztizálja - 2003-ra már csak 20%-os bővülést jósolnak, de a világ mobiltelefonjainak száma a jövő év végéig így is megközelíti az 1,6 milliárdot.
Kapcsolódó cikkek
- MTA ĂŠs T-Mobile: A kultĂşra mobilforradalma
- A mobilvilĂĄg egy ĂŠve
- Mobilpiac - Nyugat-EurĂłpa telĂtett, Kelet-EurĂłpĂĄban vannak mĂŠg lehetĹsĂŠgek
- 2015-ben a fĂŠl vilĂĄg mobilozik
- Sony-Ericsson: az ĂŠv vĂŠgĂŠre 5 szĂĄzalĂŠkponttal nagyobb rĂŠszesedĂŠs a magyar piacon
- JĂśnnek a kamerĂĄs mobilok
- Mennyire nĂŠpszerĹąek a kamerĂĄs mobiltelefonok?
- Hamarosan kaphatĂł a Sony Ericsson P800 intelligens mobiltelefon
- A Motorola szerint idĂŠn mĂĄr javul a mobiltelefon-piac
- "Mobil-kĂvĂĄnsĂĄglista" 2003-ra