Kik vásárolnak online?

Az eBolt felmérése

Teljes körű reprezentatív felmérés ez ideig nem készült még az online vásárlókról, de Prím Online Áruház kapuján keresztül is megközelíthető eBolt látogatói közül közel félezren kitöltötték tavaly év végén a vásárlói kérdőívet, s ezeknek az adatoknak a feldolgozásából levonható néhány következtetés.
A látogatók elektronikus vásárlásokkal szembeni hajlandósága kedvezőnek tekinthető, hiszen a nagytöbbség vásárolt már az interneten, és nem csak könyvet, cd-t, hanem sokan műszaki cikket is.

Az eBolt 1999 júniusi indulása óta a vásárlói arány is növekszik, és emellett a fokozott érdeklődést mutatja, hogy a látogatók közel fele napi vagy heti gyakorisággal ellátogat az eBoltba.

A megkérdezettek döntő többsége a közeljövőben tervezi, hogy vásárol az eBoltban, és az eBoltot a válaszadók 80%-a - igaz, ez a felmérés az eBolt látogatói, és nem mondjuk a Fotexnet vagy a Netpiac látogatói között készült - az online áruházak között a legjobbnak értékelte.

A válaszadók mindössze 5%-a mondta, hogy nem szeretne műszaki cikket vásárolni az interneten. Az egy főre jutó 95.700 Ft-os műszaki cikk beszerzésekből a válaszadók átlagosan 36%-ot terveznek elkölteni online, ami 34.452 Ft/év/fő online költésnek felel meg.

A válaszadók döntő többsége elvárja, hogy az interneten legalább 10%-al alacsonyabb áron találja meg, amit keres, és a szakboltok mélyebb és minőségi áruválasztékát részesíti előnyben a bevásárlóközpontok szélesebb termékválasztékával szemben.

A kérdőívkitöltők végzettségét vizsgálva megállapítható, hogy a felsőfokú végzettségűek továbbra is felülreprezentáltak, és a látogatók a rendszeres internetezők köréből kerülnek ki.

Az eBolt áruház látogatóinak életkor szerinti összetételét vizsgálva kiderült, hogy a 2000-ben végzett hasonló felmérés adataihoz képest egyenletesebbé vált az egyes korcsoportok aránya. Megnőtt a 41-50 éves korcsoport aránya 13%-ról 24%-ra, és lecsökkent a 20-30 éves korosztály részaránya 56%-ról 31%-ra. Szintén emelkedett a 14-19 éves fiatalok száma a látogatók körében 7%-ról, 13%-ra.

Érdekes módon az internetes vásárlás kényelmével azok élnek vagy szeretnének élni leginkább, akiknek van a lakóhelyükhöz közel lehetőség műszaki cikkek vásárlására. Az infrastrukturálisan kevésbé fejlett falvak lakossága egyelőre nem játszik a súlyának megfelelő szerepet a vásárlásban.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció