Hétköznap töltünk, hétvégén utazunk: új ritmus szerint élnek a magyar e-autósok

Az elektromos autót használók töltési szokásai az elektrifikáció nyújtotta rugalmasság miatt jelentősen eltérnek a hagyományos, több évtizedes benzines és dízel tankolási mintáktól – derül ki a Parkl és az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI) több százezer töltési eseményt feldolgozó közös elemzéséből. 

A legfrissebb adatok szerint hétköznapokon nagyjából kétszer annyi töltés zajlik, mint hétvégéken, és a nap folyamán is jól elkülöníthető csúcsidőszakok figyelhetők meg. A töltés ma már nem külön elfoglaltság, hanem szervesen illeszkedik a mindennapokba: a munkába érkezéshez, a bevásárláshoz vagy a rövid ügyintézésekhez kapcsolódik leginkább.

 

Az elemzés egyik legfontosabb tanulsága, hogy az elektromos közlekedés elterjedésével maga a „tankolás” fogalma is átalakult. Míg a belső égésű motorral közlekedők jellemzően ritkábban, nagyobb mennyiséget vesznek fel, dedikált időt szánva erre, addig az e-autósok gyakrabban, kisebb adagokban töltenek – mindig ott és akkor, amikor az autójuk amúgy is áll. Ez a szemléletváltás már most érezhetően formálja a hazai töltőinfrastruktúra használatát és az e-mobilitási kultúrát.

 

Hétköznap duplázódik a forgalom, hétvégén az utazás dominál

 

A Parkl statisztikái alapján a saját, jellemzően irodaházakban és városi parkolókban működő töltőiken hétköznap mintegy kétszer annyi töltés történik, mint hétvégén. A munkanapokon a publikus és munkahelyi töltőkön a reggeli, 7–9 óra közötti időszak jelenti az első csúcsot: ekkor érkeznek meg az autósok a munkahelyükre, intézik a reggeli teendőket, viszik a gyerekeket oktatási intézményekbe, vagy gyors bevásárlást, ügyintézést iktatnak be. Ezek a rendszeres, kötött megállások – amelyek néhány perctől akár több óráig is tarthatnak – ideális alkalmat teremtenek a töltésre.

 

 

Hasonló mintázat figyelhető meg az EDRI országos, publikus hálózatán is. A hétköznapokon a reggeli 8–10 óra közötti idősávban a munka előtti teendők, míg a 16–19 óra közötti időszakban a munka utáni bevásárlás és hazautazás köré szerveződnek a töltések. Ezekben az időpontokban az autók jellemzően rövidebb ideig állnak, így különösen felértékelődnek a nagyobb teljesítményű, gyors töltési megoldások.

 

Hétvégén ezzel szemben jóval lazább a városi tempó: kevesebb a mindennapi rutinból adódó megállás, több a hosszabb utazás és a szabadidős program. A töltések jelentős része ilyenkor otthonra vagy az út közbeni megállókra tevődik át. A Parkl adatai szerint hétvégén a legaktívabb időszak a délelőtti–kora délutáni, 10–14 óra közötti sáv, amikor a felhasználók jellemzően vásárlás, kirándulás vagy utazás közben töltenek. Ezeknél az alkalmaknál egyre nagyobb szerepet kapnak az applikáción keresztül elérhető, több hálózatot összefogó roaming töltési megoldások. Az EDRI forgalmi adatai is azt mutatják, hogy hétvégéken és ünnepnapokon – különösen hosszú hétvégéken és a karácsonyi időszakban – jelentősen megnő a nagy teljesítményű, autópályák és főutak mentén elhelyezkedő töltők kihasználtsága.

 

A hideg hónapokban nő a töltési igény

 

Szezonális bontásban továbbra is az őszi és téli időszak emelkedik ki: ilyenkor az autósok gyakrabban töltenek. Ennek oka egyrészt a fűtés megnövekedett energiaigénye, másrészt az alacsony hőmérséklet, amely az akkumulátorok hatékonyságát 10–20 százalékkal is csökkentheti. Mindez a töltési igények látványos növekedésében is megjelenik, amire az üzemeltetőknek és a felhasználóknak egyaránt fel kell készülniük a hidegebb hónapokban.

 

Külön élethelyzetekhez külön töltők: AC és DC más szerepben

 

A Parkl által elsősorban irodaházakban és vállalati telephelyeken üzemeltetett AC töltőket egy-egy alkalommal átlagosan közel 6 órán keresztül használják, míg a nagyobb teljesítményű DC töltők esetében ez az idő körülbelül 54 perc. Az irodai környezetben jellemzően kisebb rendelkezésre álló kapacitás miatt a töltés lassabb, ezt azonban ellensúlyozza, hogy az autók gyakran teljes munkaidő alatt, akár 8–9 órán keresztül is egy helyben parkolnak.

 

Az EDRI országos, publikus hálózatában ezzel szemben jóval rövidebb átlagos töltési idők jellemzőek: az AC töltések nagyjából 2 órát, míg a DC és HPC villámtöltések körülbelül fél órát vesznek igénybe. Ezeken a helyszíneken a töltést gyakran csak egy rövid megálló – bevásárlás vagy ügyintézés – idejére iktatják be az autósok, így elengedhetetlen a nagyobb teljesítmény. Az egy töltés során felvett energiamennyiség is jelentősen nőtt: a Parkl adatai szerint 2021 óta az AC töltések esetében 57, a DC töltéseknél pedig közel 128 százalékos emelkedés tapasztalható. Jelenleg átlagosan 13 kWh energiát vesznek fel az autók AC, és 20,5 kWh-t DC töltőkön, ami az autók és a töltőberendezések gyors technológiai fejlődésének köszönhető.

 

 

„A töltési infrastruktúra az elektromos autókkal együtt fejlődik. Ez megmutatkozik az egy töltés alkalmával felvett teljesítmény növekedésében és a töltőpontok számának dinamikus bővülésében is. Ennek köszönhetően ma már elektromos autóval is magabiztosan lehet több ezer kilométeres utazásokra indulni a Közép-Kelet-Európai régióban – sem az autó, sem az infrastruktúra nem hagyja cserben az utazót. A Parkl roaming töltési szolgáltatása pedig mindezt még kényelmesebbé teszi” – emelte ki Somogyi Zsolt, a Parkl alapító-ügyvezetője.

 

A „kettős funkciójú” helyszínek jelentik a jövőt

 

Mindkét vállalat adatai szerint kiemelkedően forgalmasak azok a töltőpontok, amelyek autópályák közelében vagy városi tranzitcsomópontoknál helyezkednek el. Ezeken a helyszíneken találkozik az „út közbeni” és a „célállomásos” töltés logikája, így egyszerre szolgálják ki a hosszabb utazásokat és a mindennapi városi rutinokat. Ez egyértelmű irányt mutat: a jövő e-mobilitási infrastruktúrája ott lesz igazán hatékony, ahol ez a két igény összeér.

 

„A Parkl és az EDRI elemzései összességében azt mutatják, hogy Magyarországon az elektromos autózás mára nem különleges jelenség, hanem egy kiforrott, jól mérhető felhasználói mintákra épülő közlekedési forma. A töltés a mindennapok természetes részévé vált: nem önálló megállásként, hanem a napi tevékenységek kísérőjeként jelenik meg. A téli időszak fokozott igényei, a gyorsabb töltési technológiák térnyerése és a célállomásos töltések erősödő szerepe mind azt jelzik, hogy a hazai e-autós közösség egyre tudatosabban és hatékonyabban él az elektromos mobilitás adta lehetőségekkel” – hangsúlyozta Boros Péter, az E.ON Drive Infrastructure Hungary ügyvezetője.

 

 

English Summary

Electric vehicle charging habits are fundamentally different from traditional refueling, as charging has become a natural part of daily routines rather than a dedicated activity. Analysis of several hundred thousand charging sessions by Parkl and E.ON Drive Infrastructure Hungary shows that weekday charging volumes are roughly double those of weekends, with clear peaks around commuting, shopping, and short errands. In contrast, weekends are dominated by longer trips, with increased reliance on public fast chargers along highways and major routes. Seasonal effects are also significant, as colder months drive higher charging demand due to heating needs and reduced battery efficiency. Overall, the data shows that electric mobility in Hungary has matured into a well-established, data-driven usage pattern integrated into everyday life.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció