Aki tudja használni az AI-t, többet keres – de nem mindenki kap rá esélyt
2025. december 2.
A napi szinten generatív mesterséges intelligenciát (GenAI) alkalmazó munkavállalók magasabb fizetésről, nagyobb munkahelyi stabilitásról és fokozott termelékenységről számolnak be, miközben a globális munkaerő egyharmada rendszeresen túlterheltnek érzi magát. A PwC 2025-ös Global Workforce Hopes and Fears kutatása rávilágít arra, hogy az AI előnyei mellett az eszközökhöz és erőforrásokhoz való hozzáférés jelentős egyenlőtlenségekkel jár.
A közel 50 ezer munkavállalót vizsgáló kutatás szerint a napi szinten AI-t használók lényegesen nagyobb arányban tapasztaltak kézzelfogható előnyöket, mint a ritkán használók: termelékenység (92% vs. 58%), munkahelyi biztonság (58% vs. 36%) és fizetés (52% vs. 32%) terén. Emellett az AI-t rendszeresen használók minden vizsgált mutatóban optimistábbak, és pozitívabban látják saját jövőjüket.
Készségfejlesztési szakadék a vezetők javára
Bár a vállalatok egyre nagyobb erőforrást fordítanak készségfejlesztésre, az eszközök és támogatás nem minden munkavállaló számára elérhető egyformán. A nem vezető beosztású munkavállalók csupán 51%-a érzi úgy, hogy hozzáfér a tanulási lehetőségekhez, míg a vezetők esetében ez 66%, a felsővezetőknél pedig 72%.
Pete Brown, a PwC globális munkaerőért felelős vezetője szerint: „Azok, akik napi szinten alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, már most magasabb jövedelmet és nagyobb munkahelyi stabilitást élveznek. Ahhoz azonban, hogy ezek az előnyök szélesebb körben érvényesüljenek, a vállalatoknak nemcsak képzésekre kell fókuszálniuk, hanem a munkakörök tartalmát is újra kell tervezniük, és át kell alakítaniuk az ember-gép együttműködését. Ez döntő lesz abban, hogy a GenAI valóban a növekedést és az esélyegyenlőséget szolgálja-e, vagy elszalasztott lehetőség marad.”
Az AI-használat és a fejlődési lehetőségek
A napi szinten AI-t alkalmazók 75%-a érzi úgy, hogy rendelkezésére állnak a tanulási és fejlesztési eszközök, szemben a ritkán használók 59%-ával. Ez azt mutatja, hogy a megfelelő támogatás kulcsfontosságú az eszközök hatékony használatában és az üzleti érték létrehozásában.
A kutatás azt is kiemeli, hogy a tanulást támogató munkahelyi kultúra jelentős eltéréseket mutat iparáganként: összességében a munkavállalók 54%-a érzi, hogy csapatuk a hibákat tanulási lehetőségként kezeli, a technológiai szektorban ez az arány 65%, míg a közlekedés és logisztika területén csupán 47%.
Alacsony a napi GenAI-használat
Bár az előző évben a munkavállalók 54%-a használt AI-t, a rendszeres, napi használat mindössze 14%-ra tehető, ami csekély növekedés a 2024-es 12%-hoz képest. Napi szinten AI-ügynökökkel (agentic AI) még kevesebben, 6%-nyian dolgoznak. A rendszeres használók sokkal optimistábban tekintenek saját szerepük jövőjére a következő 12 hónapban (69%), szemben a ritkán (51%) vagy egyáltalán nem használókkal (44%).
Bizalomhiány, túlterheltség és anyagi kihívások
A válaszadók 70%-a legalább heti egy nap úgy érzi, hogy elégedett a munkájával, ugyanakkor mindenki tapasztalja a stressz tüneteit. A nem vezetők optimizmusa (43%) jelentősen elmarad a vezetőkétől (72%). A menedzsmentbe vetett bizalom is megosztott: a válaszadók csupán 64%-a érti szervezete céljait, a nem vezetők és a Z generáció esetében ez még alacsonyabb.
A túlterheltség szintén jelentős: a válaszadók 35%-a legalább hetente egyszer túlterheltnek érzi magát, a Z generáció körében pedig 42%. Pénzügyi nehézségekkel a globális munkaerő 55%-a küzd, ami növekedés a 2024-es 52%-hoz képest. A fizetésemelésben és előléptetésben részesülők aránya is csökkent: fizetésemelés 43%-ról 37%-ra, előléptetés 35%-ról 32%-ra.
Motiváció és értékek összhangja
Azok a munkavállalók, akik erősen azonosulnak a vállalati célokkal, 78%-kal motiváltabbak, mint akik nem érzik az összhangot. A PwC Magyarország HR- és szervezetfejlesztési csapatának vezetője, Gönczi Gyöngyi szerint: „A GenAI már most megtérül a napi szinten használók számára. A siker kulcsa, hogy a munkavállalók értsék a vállalati célokat, és felismerjék a folyamatos fejlődés szükségességét. A vezetők felelőssége, hogy a munkafolyamatokat és szerepköröket úgy tervezzék át, hogy összhangban legyenek a technológiai változásokkal és a dolgozók igényeivel, biztosítva az AI mindennapi, értékteremtő használatát.”
Pszichológiai biztonság nélkül nincs innováció
A pszichológiai biztonság kiemelt fontosságú a szervezeti fejlődéshez és innovációhoz. A magyar munkavállalók mindössze 54%-a bízik vezetőjében, 55%-uk kommunikál nyíltan vele, 57%-uk nem érzi biztonságosnak, hogy új ötletekkel kísérletezzen, és 66%-uk szerint a kudarcokat nem tekintik tanulási lehetőségnek.
Az AI-használat terén a magyar munkavállalók elmaradnak a globális átlagtól (38% vs. 54%). Bár a tendencia pozitív, 54%-uk nem rendelkezik megfelelő eszközökkel az új készségek elsajátításához, 49%-uk pedig vezetői támogatást is hiányol. A gyakorlati, „on-the-job” képzési megoldások elengedhetetlenek az AI hatékony alkalmazásához és a hosszú távú versenyképesség biztosításához.
A kutatásáról
A PwC 2025. július 7. és augusztus 18. között 49 843 munkavállalót kérdezett meg 48 országban, valamint 28 szektorban. A kutatásban szereplő adatok arányosan tükrözik az egyes országok munkavállalói populációjának nemi és életkori megoszlását, így a munkavállalói vélemények széles körben reprezentatívak.
English Summary
Employees who use generative AI (GenAI) daily report higher salaries, greater job security, and increased productivity compared to occasional users. However, access to the tools and resources needed to effectively leverage AI remains uneven, with non-managers at a disadvantage. Regular AI users are also more optimistic about their career prospects, while overall workplace stress and financial pressures remain high globally. The study highlights that fostering a supportive learning culture and ensuring psychological safety are critical for maximizing AI’s benefits and driving innovation. Companies that align employee development, workflows, and technology adoption stand to gain the most from AI.
Kapcsolódó cikkek
- Digitális Érettségi Jelentés: miért nem használják ki a kisvállalkozások az AI-t?
- A hazai pénzforgalom digitalizációja 2025-ben
- Funkcionális AI: a kkv-k titkos fegyvere a hatékonyság növelésére
- Mesterséges intelligencia a magyar cégeknél: hol tartunk 2025-ben?
- Amikor a nappali mozivá változik – AI a képernyő mögött
- Tévé, ami ismeri a szokásaidat: intelligens szórakozás a nappaliban
- A magyar gyártás új motorja: így tör előre az AI 2025-ben
- A mesterséges intelligencia alakítja az adatközpontok jövőjét
- Újrahasználható csomagolás: milliárdos megtakarítás Budapestnek
- SAP-kutatás: a nagyvállalatoknál már mérhető az AI megtérülése


